1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
En dooorrrrrrr :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Scharnierbout erop, stekkers aansluiten (3 stuks), v-snaren gespannen, stekker in de spanningsregelaar (op het binnenscherm) gestoken en klaar is kees

- V300 register
- Verbannen
-
En over die Donald Duck: abonnement loopt al sinds 1989 en het blijft een superblad!

- V300 register
- Verbannen
-
Olie hoort na 2.000km al niet meer honingbruin te zijn maar juist zwart. Dat houdt in dat de olie zn werk goed doet

anywee; mooie dynamo

- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt er ook een carterventilatiebox van een B200/230 op zetten, die is wat groter dan de B19/21/23. (heb ik dat al eens gezegd?) De kans bestaat dat hij door een verstopte carterventilatie andere plekken zoekt om te ventileren. Voorste krukaskeerring is prima te vervangen, vervelend als dadelijk de achterste eruit ligt.
Volgens mij had je de carterventilatiebox wel al eens schoongemaakt?
Voor de B19/21/23 bestaat er ook een kleppendeksel met een extra ventilatie mogelijkheid.
Je kunt eventueel 20w50 gebruiken, dan lekt hij hoogstwaarschijnlijk minder. In de winter zou ik wel weer terug gaan naar 10/15w40.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
bij de twingo van mn moeder was het ook na 60.000 km nog zo dat bij netjes op tijd verversen de olie nog best een tikkie doorzichtig was. Bij LPG is het zelfs normaal dat de olie bij verversing vrijwel dezelfde kleur heeft als de nieuwe olie.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;178570 schreef : Kan zijn, maar het heeft totaal geen zin om met additieven je olie bruin te houden. Dat spul werkt al 100 jaar zonder wynns en je kunt beter je ververstijden in de gaten houden dan met additieven proberen je motor "schoon" te houden...
Ben ik met je eens. Toch heb ik zelf wel gemerkt dat wanneer je Forte flush gebruikt (geen additief om mee te rijden maar bij verversen, dat veruilingen oplost) dat de olie daarna veel langer schoon blijft.
Niet als een bejaarde rijden en zorgen de de motor op temperatuur komt helpt ook enorm.
Ik ververs zelf iedere 5-7k klm, ik gebruik ook liever wat goedkopere olie en ververs vaker dan dat ik 15k klm met dezelfde dure olie rijd.