De Volvo 340DL van Karsten
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu de problemen met de carb weer voltooid verleden tijd zijn en de gaskabel nu opnieuw vervelend aan het doen is (heb ondertussen wel een hele nieuwe gevonden in de voorraad) komt de keuring er weer aan!
22 december moet ik uiterlijk geweest zijn en voor die tijd moet de auto dus in orde zijn!
Wat er nu allemaal mee scheelt, is een kapotte einddemper! Deze is in de tijd gesneuveld met de aanrijding een poos terug en ofwel moet ik deze gaan vervangen, of kijken of ik hem kan lassen!
Aangezien mijn eigen lasapparaat nog niet hier is en ik nu ook helemaal geen tijd heb om zelf wat te gaan sleutelen, dus gaat hij deze week nog mee met mijn pa naar school! Ik heb trouwens wel een hele nieuwe einddemper liggen, dus als ze geen tijd vinden om te lassen, dan doe ik het zelf wel een keertje, maar nu moet hij gewoon zo snel mogelijk in orde!
Een andere opmerking had ik vorige keer gekregen ivm de banden! Deze zouden volgens meneer de keurder niet meer goed zijn omdat er 2 deukjes in zitten in elke band! Net alsof ze klem hebben gezeten in een reservewielhouder. Nu heb ik het ergens op het poetsweekend met Anjo over gehad, want Marcel (denk ik) had de week ervoor 4 nieuwe vredestein banden gekocht en hadden toen al dat zelfde probleem. Volgens Anjo was het iets met het interne canvas. Nu is het zo dat als er een opmerking gegeven is ze eigenlijk de volgende keer vervangen moeten worden, maar eerlijkheidshalve vind ik het gewoon zonde! De banden hebben nog meer dan genoeg profiel en vertonen verder geen enkele slijtage.
Kans bestaat ook dat de volgende keurmeester het niet eens zal zien, maarja... hoe zit het met mijn eigen veiligheid!
Kan er daar iemand iets van zeggen!
Ik weet niet goed of jullie er iets van kunnen maken, maar anders post ik morgen gewoon een foto! Het slaat echt gewoon op niets, want zelfs ik moet ernaar zoeken om het deukje te vinden...
Iemand tips?
EDIT: het gaat trouwens om de twee achterbanden! Continental eco-contact banden!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik kan niet beoordelen via internet hoe jouw banden zijn, maar deukjes of bulten duiden meestal op een zwakte in het karkas.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik rij liever een keer 10.000 km door met oude olie en ontstekingsmeuk, lelijke velgen, roest of wat dan ook dan dat ik op oude of tweedehands banden rijd...
Kun je ze niet een keer los meenemen naar een keurstation en daar advies vragen? In Belgi? zijn dat toch onafhankelijke stations? Ze kunnen niks verdienen aan nieuwe banden, dus hun advies lijkt me vrij eerlijk.
- V300 register
- Verbannen
-
vooral bij oudere banden kun je hebben dat deze gewoon vanaf de fabriek geen 100% strakke zijwangen en randen van het loopvlak hadden. Dat komt omdat die gemaakt werden in mallen, waarbij het loopvlak uit verschillende secties bestaat. tegenwoordig gaat dit allemaal net wat anders (meer met rollende stempels) dus heb je die 'kuiltjes' niet meer.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;127427 schreef :
Kun je ze niet een keer los meenemen naar een keurstation en daar advies vragen? In Belgi? zijn dat toch onafhankelijke stations? Ze kunnen niks verdienen aan nieuwe banden, dus hun advies lijkt me vrij eerlijk.
Das nou net de zaak Jeroen, toen ik de laatste (en tegelijk eerste keer) naar de keuring ging in Belgi?, was dat nog met de oorspronkelijke Nederlandse nummerplaten en toen hebben ze mij echt genaaid (net omdat ze van Nederlanders niets moeten hebben) Ze waren toen echt overdreven kritisch, dat terwijl mijn voorganger met een verrotte kast gewoon door kon rijden! Ik ben er zeker van dat ik daarom die opmerking gehad heb en om geen enkele andere reden!
Deze zaterdag ben ik dus maar even naar de bandenboer geweest en die vertelde mij het volgende:
Een deuk in de wang van een band is op geen enkele manier een verzwakking, dat is een fabricatie-inperfectie en doet niets af van de kwaliteit, betrouwbaarheid en stevigheid van een band.
Wat wel niet goed is, is een uitstulping, daar is het advies per direct vervangen!
De man vertelde mij dat de banden verder in goeie staat waren en ik gewoon zonder problemen door de keuring kon komen!
Het is trouwens ook zo dat ze gewoon nog in heel goeie staat zijn, geen enkele ongelijkmatige slijtage, drukverlies of wat dan ook.
Dat lijkt mij al bij al heel erg eerlijk advies, want hij verdiende met het geven van dit advies geen enkele Euro! Mocht hij willen verdienen, dan had hij wel wat anders gezegd.
De banden zijn mss een jaar of 3 max, maar er zullen nog geen 20.000km mee gereden zijn. Het profiel dat erop ligt, is nog meer dan goed genoeg en de slijtage-indicatoren liggen nog zo diep dat je er echt naar moet gaan zoeken.
Mijn besluit staat dus vast om ze voorlopig nog te houden en dat zou geen problemen mogen opleveren.
De uitlaat wordt kortelings vervangen of hersteld, afhankelijk van wat er nog mogelijk is!
Voor de rest is alles tiptop in orde, de ophanging, de remmen, aandrijving, motor (al zou het vacuum iets stabieler moeten kunnen, maar daar werken we aan!)...
Binnenkort dus gewoon naar de keuring en dan zien we wel weer verder!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Goed lezen Jeroen... :crazy2:
- V300 register
- Verbannen
-
Mm, lekker verwarrend ja!
Met bulten zou ik ook nooit rond blijven rijden hoor Jeroen! Ik wil het ook veilig houden! Dan kan je net zo goed zonder remmen gaan rijden!