show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2010 20:30 #852977 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Het was vandaag na een periode met regen weer lekker droog en zonnig, aan de slag met de 340 dus!!!

Oprijdsteunen, gereedschap, een aantal oude doeken en wat spuitbussen mee en klussen maar.

Als eerste de plastic dopjes uit de linker dorpel gehaald, verlengslangetje met sproei stukje op de bus tectyl ML gezet (deze zorgt ervoor dat de tectyl in alle richtingen word gesproeid)

Dan net zolang de dorpel vol gespoten met tectyl totdat het er aan de onderkant weer uit kwam druipen.
De dopjes die bij de spuitbus zitten zijn te klein dus moet ik nog even een paar passende dopjes zien te regelen; maar ehhh Wouter had je dat niet beter van te voren kunnen bedenken?...euhh was wel slimmer geweest ja. :o

Daarna met een emmer hete sop, motorreiniger en een aantal borstels onder de auto gedoken om de CVT schoon te maken.

Zoals het was voor het schoonmaken:

En na het schrobben en boenen:

En ook meteen de afdekplaat schoongemaakt, hier zat een laag behoorlijk hardnekkig vet en vuil op.

Ook heb ik nog een aantal foto's gemaakt van de schijven en riemen.

Close-up van ??n van de riemen van bovenaf gezien:

Secundaire schijven:

Primaire schijven:

Close-up van de riem:

Foto genomen aan de bovenzijde van de primaire tandwielkast richting de cardan as:

Onderstaande foto heb ik gemaakt net onder de bodem van de auto, een plek waar alleen de camera kon 'kijken', weet iemand wat hierop te zien is?

Ik had in ieder geval wel het vermoeden dat aan het plastic 'tonnetje' een afsluitdopje zit wat er nu in ieder geval niet op zit.

Wat een hoop vuil en vettigheid kwam er van die cvt af zeg...nu kan ik in ieder geval goed zien of er ergens iets lekt/zweet en ik vind het ook fijner sleutelen aan delen van de auto als ze redeleijk schoon zijn.

Volgende klusdag de andere dorpel volgieten met tectyl en de fast-idle afstellen.

Als ik weer eens een paar centen overhoud komen er een paar as steunen zodat ik zelf de schijf afstand af kan gaan stellen, mocht dat niet gaan lukken dan word het toch wachten tot de eerst volgende sleuteldag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2010 21:48 #852984 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat is de ontluchting van de tandwielkast. Dat dopje kan er idd beter op zitten, hoewel het gaatje waardoor evt vuil naar binnen zou kunnen echt wel heel klein is.

zo'n zelfde constructie zit er ook op het secundaire tandwielhuis als het goed is.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2010 22:05 #852988 door Wouter Borsje
Dank je Wouter, weet ik dat ook weer.

Als ik weer met de cvt bezig eens kijken of ik daar bij kan komen om het dopje er op te doen, en dan meteen even kijken of hij er bij de secundaire op zit.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2010 22:16 #852989 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Die tectyldopjes kun je nog gewoon bij de dealer halen. Kosten vrij weinig tot niets.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2010 22:29 #852992 door Wouter Borsje
Kijk aan, dat is goed om te weten, morgen even langs fietsen dus, dank je Joost!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2010 19:27 #853211 door Wouter Borsje
Ondertussen een tiental tectyl-dopjes besteld bij de dealer en ook meteen gevraagd of ze nog aan een CVT koppeling kunnen komen, dat is helaas niet het geval.

Hopelijk zullen ze nog een tijdje geleverd kunnen worden door Daf hobby.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 20:12 #853217 door 16673-dummy
Volgens mij werkt Dafhobby met een statiegeld systeem, d.w.z. je krijgt "korting" als je de oude plaat weer retour stuurt. Maar pin me er niet op vast.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2010 21:22 #853221 door Wouter Borsje
Ja dat van het statiegeld had ik inderdaad ook begrepen (uit een verhaal op siteje), dat scheelt toch weer een beetje in de kosten.

Het is denk ik van alle slijtage delen toch wel ??n van de belangrijkste omdat de koppeling nogal uniek is in zijn soort.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2010 21:38 #853223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Wouter, je kan de dorpels toch ook door de gaatjes van onderen vol spuiten, of niet??

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 22:29 #853227 door 16673-dummy
Dat zijn afwateringsgaatjes en ik vraag me af of je de sproeikop er wel goed doorheen krijgt. Daarnaast zitten er te weinig van die gaatjes in de dorpel om alles goed te kunnen raken.

Het beste is om gewoon van bovenaf de dorpel "blank te zetten", liefst nog met wat oude afgewerkte olie erdoor zodat het overal heen kruipt (ook de naden).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC