show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 22:36 #746755 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
nu ik wat afgekoeld ben een wat uitgebreider verhaaltje.

ik lag onder de auto en zag gelijk wat er nu krom was, het subframe zelf kon ik laten zitten.

wat tegenzat waren de 3 bouten waarmee de linker reactiestangplaat (waarvan ik er dus 2 krom had, duidelijk te zien) vast zat.

inmiddels had ik de rechter plaat los, bij de linkerplaat zette ik de 1/2 inch handratel met dop 15 (6 kant) op 1 zo'n bout en die bout draaide gelijk dol in de lasmoer, de 2e ook en de 3e ook! heb vervolgens een slijptol gepakt, reactiestang doorgeslepen en de rest van de wielophanging gewisseld (wishbone los, stuurhuis los en veerpoten los) daarna met de slijptol, koevoet, beitel, 1kgs hamer en 10kg moker aan de slag gegaan. alledrie de bouten zijn weggeslepen/gehakt en de bevestigingsplaat is los, de 4e bout waarmee die steun aan het subframe vastzit bleek geenenkel probleem.. nou, andere onderdelen eronder en begonnen met samenbouwen, stuurhuis weer vast, wishbones vast, veerpoten halfvast (nog stelmogelijkheden nodig voor de reactiestang) en inmiddels moest ik gaan opruimen.. auto op wielen gezet en de kraan omlaat gehaald, hmm daar is die reactiestang dus ook voor! nu staat het linker voorwiel tegen het voorscherm aan te rijden KUT!. heftruck gepakt, constructietje gemaakt om de auto bij het ontluchtingsgat van de voorste motorbalk op te pakken (m6 boutje), en heel de hele zooi voorzichtig naar buiten gereden ritje van 100 meter en 6 bochten over het terrein, en voor de deur van m'n werkplek neergezet; morgenavond verder. de 3 gaten uitboren, opnieuw tappen en de platen weer bevestigen, vrijdagmiddag de remmen van m'n oude veerpoten overzetten (die waren werkelijk nogals nieuw!!) daarna direct een belletje naar de uitlijnboer en daar zsm langs, geen omwegen/schuine kantjes of haastwerk, gewoon kwaliteit en straks m'n pa weer veilig op pad en ik weer veilig driften.

en erik, alle bouten/moeren/veerringen/sluitringen/zelfborgende moeren zijn uiteraard vervangen, en met correcte borgmiddelen/momenten (gekopieerd uit de haynes!!>chapter 8 suspension!) aangehaald. je kent me toch;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 22:41 #746757 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
het is btw bijzonder prettig om onder je volvo te liggen in een ruimte met vloerverwarming en een omgevingstemp van 18 graden met dit weer:) terberg bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 22:49 #746760 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Dat was vandaag bij mij in de werkplaats wel anders. Het was - nog wat en ikke maar OP DE IJSKOUDE GROND werken aan het koude staal van de auto's. Ik heb het vanavond maar opgegeven. Morgen wielremcylinder, lassen, brug verder plaatsen (spie is hopelijk klaar; bedank voor je aanbod) en nog vele andere klussen.

Zodra de brug staat kan ik twee koppelingsplaten gaan vervangen en wederom wat laswerk gaan doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2009 10:22 #746770 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;82852 schreef : nu ik wat afgekoeld ben een wat uitgebreider verhaaltje.

ik lag onder de auto en zag gelijk wat er nu krom was, het subframe zelf kon ik laten zitten.

wat tegenzat waren de 3 bouten waarmee de linker reactiestangplaat (waarvan ik er dus 2 krom had, duidelijk te zien) vast zat.

inmiddels had ik de rechter plaat los, bij de linkerplaat zette ik de 1/2 inch handratel met dop 15 (6 kant) op 1 zo'n bout en die bout draaide gelijk dol in de lasmoer, de 2e ook en de 3e ook! heb vervolgens een slijptol gepakt, reactiestang doorgeslepen en de rest van de wielophanging gewisseld (wishbone los, stuurhuis los en veerpoten los) daarna met de slijptol, koevoet, beitel, 1kgs hamer en 10kg moker aan de slag gegaan. alledrie de bouten zijn weggeslepen/gehakt en de bevestigingsplaat is los, de 4e bout waarmee die steun aan het subframe vastzit bleek geenenkel probleem.. nou, andere onderdelen eronder en begonnen met samenbouwen, stuurhuis weer vast, wishbones vast, veerpoten halfvast (nog stelmogelijkheden nodig voor de reactiestang) en inmiddels moest ik gaan opruimen.. auto op wielen gezet en de kraan omlaat gehaald, hmm daar is die reactiestang dus ook voor! nu staat het linker voorwiel tegen het voorscherm aan te rijden KUT!. heftruck gepakt, constructietje gemaakt om de auto bij het ontluchtingsgat van de voorste motorbalk op te pakken (m6 boutje), en heel de hele zooi voorzichtig naar buiten gereden ritje van 100 meter en 6 bochten over het terrein, en voor de deur van m'n werkplek neergezet; morgenavond verder. de 3 gaten uitboren, opnieuw tappen en de platen weer bevestigen, vrijdagmiddag de remmen van m'n oude veerpoten overzetten (die waren werkelijk nogals nieuw!!) daarna direct een belletje naar de uitlijnboer en daar zsm langs, geen omwegen/schuine kantjes of haastwerk, gewoon kwaliteit en straks m'n pa weer veilig op pad en ik weer veilig driften.

en erik, alle bouten/moeren/veerringen/sluitringen/zelfborgende moeren zijn uiteraard vervangen, en met correcte borgmiddelen/momenten (gekopieerd uit de haynes!!>chapter 8 suspension!) aangehaald. je kent me toch;)


Dat hadden we ook bij mn sloop GL special. Ik vermoed dat de bouten langer zijn als het schroefdraad,(vervolgens slaat daar roest op, en zit je met de gebakke peren) but im not sure.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 12:48 #746774 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
nope, ze draaiden bij mij direct door. het draad van die 4 bouten is overigens m10x1.25, behoorlijk zeldzaam maatje...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2009 14:26 #746789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;82871 schreef : nope, ze draaiden bij mij direct door. het draad van die 4 bouten is overigens m10x1.25, behoorlijk zeldzaam maatje...


Is dat niet hetzelfde als de wielbouten van de volvo 400-serie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 20:47 #746853 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
geun idee, ik weet helemaal nix van de 400 serie, behalve dat ze de aandrijving op de verkeerde wielen hebben:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 20:50 #746855 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
En dat de motor verkeerd om in de motorruimte gevallen is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 20:53 #746857 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
hele voorwielophanging is succesvol geswapt, en nu remt hij voorlopig niet meer.

ik kreeg het dekselse ding maar niet ontlucht (45minuten aan het pompen geweest).. achter heb ik direct olie en het spuit eruit, en voor krijg ik helemaal niets.. geen idee wat er aan de hand is. ik ga nog proberen om met lichte overdruk op het resevoir te ontluchten, maar met alle leidingen los van de hoofdremcylinder kwam er nog steeds geen vloeistof uit bij het intrappen van het pedaal.

lukt het me niet om half 7 'sochtens dan gaan de voorwielen er weer onder en rij ik hem even terug naar huis. half 8 moet m'n werkplek weer vrij zijn voor een vrachtwagen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2009 20:57 #746858 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
ja dat vond ik dus ook al zo raar...Zo'n volvo 440...De motor ligt boven de achteras, vervolgens zit je achterstevoren in je stoel met het stuur richting de achterruit, sturing op de achteras en 1 versnelling vooruit(genaamd R) en 5 achteruit. H??l apart

Ik snapte er al niks van...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD