anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb overigens wel gemerkt dat iets snel willen hebben altijd te duur is. Als je iets langer zoekt komt alles nog wel een 2de keer te koop.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;83857 schreef : nou, geloof mij maar. als je alle spullen hebt die ik hier heb liggen, wil jij ook zo snel mogelijk flink aan de slag:D
Ik geloof je graag

- V300 register
- Verbannen
-
(343 is een heel ander verhaal aan het worden...360 evenmin. Maar 340 van het 3e type, eitje...)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat ik straks waarschijnlijk hooguit 2 jaar met een stuurhuis doe, en dat ik ze dan uit engeland moet gaan halen..
joost zoekt as zondag de witte dl van jack even op als hij de gls gaat halen, en als het goed is krijg ik dan een paar fototjes en kijk ik van daaruit verder.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat is alleen maar goed, in Engeland zijn veel meer 300's verkocht en rijden er nog veel meer rond. Daarom zijn daar veel meer (imitatie) onderdelen nog nieuw te koop... onder andere RHDstuurhuizen.AvdAkker;83976 schreef : het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat ik straks waarschijnlijk hooguit 2 jaar met een stuurhuis doe, en dat ik ze dan uit engeland moet gaan halen..
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vanmiddag een paar uurtjes aan het stoeien geweest met een setje dubbele bladveren. met 1 10mm boortje, goed boor vet en een pietsje geduld was ik met amper een uur klaar met boren;D boortje is nieteens bot geworden! heerlijk als het goed gaat! boutjes wat er straks in gaat is m10 inbus, 12.9 moet icm de platen bij de achteras nog even kijken hoe lang die bout moet worden. over die tepels op de veerbladen gesproken, dat zijn gewoon losse proppen, met een goede griptang draaide ik er 3 zo uit, de 4e gaf wat meer protest maar na de prop even in de bankschroef geklemd te hebben en een paar overtuigende klappen met een 600gr hamer was ook die los.
ik heb de veerbladen a-symetrisch gemaakt, vanuit de prop gezien is de ophanging aan de voorkant korter als aan de achterkant. om dit te compenseren heb ik het veerblad aan de voorkant en aan de achterkant 30 cm weggeslepen, je houdt dan ong 65 cm aan veer over waarvan het stuk achter de prop rond de 35 cm lang is.
ook de functionaliteit heb ik al eventjes kunnen testen. door op een std veerblad te springen, en op deze veer met de 2e veer erbovenop. ik schat minstens 2x zo stijf en minder veerweg. precies wat ik zoek dus:halo:
picturezzzz:
het voorlopige resultaat
de originele veren heb ik met een scherpe beitel ontdaan van de tectyl, om er vervolgens met een 6mm schijf in de slijptol even overheen te gaan. de korte veren gaan deze week nog in de staalstraalmachine bij terberg, net als het 2e setje achterste bladveerophangpunten. de originele veren schuur ik kaal tov stralen. ik ga het niet proberen om die rubbers uit de achteras te persen, ze beschadigen als je dat doet en 120 euri voor nieuwe rubbers terwijl deze nog prima zijn ga ik op dit moment niet eraan besteden. daarna gaat de hele zooi in de heavy duty witte primer om vervolgens een paar laagjes matzwart eroverheen te krijgen:) dan is het in principe al klaar om onder de volgende auto te gaan.. heerlijk!!
is dat alles? nee, heb vrijdagmiddag 4 veerpoten en een stuurhuis gesloopt, mijn oude veerpoten heb ik ontdaan van de remmerij (was als nieuw) en dat gaat met een beetje geluk deze week nog weer terug onder de rode. bij het kapot slijpen van het stuurhuis (ging me om de bus aan de lange kant van het stuurhuis) kwam verbazing. dat ik wat speling op het stuurhuis zelf had, dat wist ik al. daarom heb ik hem ook vervangen. maar m'n auto werd afgelopen zomer in eerste instantie afgekeurd op een speling door slijtage in de hard-kunststof bus aan de lange zijde van het stuurhuis. en nu ik dat ding opgengeslepen heb, blijkt die bus van zacht rubber te zijn! (duh, natuurlijk heeft dat speling), ik weet wel dat ik bij die garage iig niet meer aankom voor de apk. die lui hebben hun kans echt al wel gehad.
en nog een doosje toebehoren, hier zitten de remmerij onderdelen, bouten e.d. in, ook nog even de maten van uitzoeken enzo... de originele bumpstops waren weinig meer, helemaal hard/uitgedroogd...
een 2e set goede veerpoten van erik heb ik compleet gestript en dit over gehouden:
hiervoor moet ik nog even kijken, ik wilde ze het liefst stralen en poedercoaten, maar de passingen voor de wiellagers stuur en fusee kogels e.d. wil ik niet volstorten met coating.. wordt dus waarschijnlijk goed kaalschuren, afplakken/primeren/spuiten..
overigens, toen ik deze veerpoten uit elkaar haalde, veer was er zo af, remmen ook.. fuseekogelmoeren zaten knettervast. slijptol erin en met een centerpons was 2 meppen later de fuseekogel ook los.. toen kwam de schokdemper, moer los bovenop en ik dacht hem er zo uit te kunnen trekken. mooi niet dus.. boven een lekbak gehangen en de olie eruit geperst. bovenkant van de schokdemper in de bankschroef en trekken maar! slaghamer effect zeg maar:D na 6 keer raggen vloog ik achteruit met de losse voorpoot in m'n handen, en de schokdemper hing in de bankschroef, gelukt dus... er zit een o-ring vlak onder het schroefdraad, trek je de demper eruit dan gaat de o-ring in het schroefdraad zitten en blokkeerd de zooi.. de o-ring kwam dus ook aardig gehavend mee de veerpoot uit. iemand een truukje om dit correct te demonteren?? 2e veerpoot ook zo gedaan, en ging nog sneller ook.
de veerspanners had ik geleend, en ziehier een stukje m16 draadeind waarvan ik ze zelf ga maken:
dan nog grote dank aan Frits Hendrickx voor deze carb;
deze wordt compleet gereviseerd en gaat op een later tijdstip bij de rode erop. die moet straks onder de motorkap zowieso perfect, strak en origineel zijn. ga dus ook zelf een nieuwe motorbundel maken, omdat deze al 2 massa-storingkjes in zich heeft.
en weer 100 euri later, 2 revisiesetjes;
links voor de weber, rechts voor de solex van de B14T!
- V300 register
- Verbannen
-
- Laurens Post
- Nieuw lid
-