De Sloopregeling, Het Topic
- V300 register
- Verbannen
-
Het leven is een stuk makkelijker als je de volgende wijsheid in gedachten houdt.
Verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan.
Zo heb ik 2 katers die beide denken dat ze de baas zijn in huis en de boel onder sproeien. Je kan er een uit schoppen, maar dat is niet wenselijk, dus zal ik het maar moeten accepteren. (al lijkt het minder nu er een hond in huis is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
elpee;108066 schreef : Opkopen die torque tubes. Slopers kunnen ze opeens weggooien.
Hij vroeg nog aan me of ik wist wat hij ermee moest. Ik zei hem dat ze nog wel eens stukgaan, en ik heb hem ook gezegd dat 'ie ze dus never nooit weg mag gooien.
Hij kent de oprichter van deze club, dus als ze ?cht nog eens weg moeten, vinden ze hun weg wel denk ik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;108047 schreef : Opzich ben ik zelf ook voor het slopen van auto's om een aantal goede auto's beter te maken. De sloopregeling vernietigt alleen wel auto's z?nder een andere beter te maken en dat is natuurlijk minder leuk.
In de museumbuswereld werkt het net zo. In 1978 is ook de allerlaatste Haagse AEC/Verheul-bus gesloopt. Het wrange was dat deze bus nog wel van een museumautonbusstichting was. Onderdelen van deze bus zijn echter gebruikt bij het herstel van de HTM 327, de laatst overgebleven Haagse Kromhout/Verheul-bus die in 1979 werd gered. Nu bezien jammer dat die bus gesloopt is (nu hebben we alleen de foto's nog). Vroeger was dat vast anders...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Zowel van de milieueffecten als de beoogde steun in de rug voor de autobedrijven komt niets terecht.
Dat is tenminste de mening van adviesbureau Aumacon over de nu ??n week oude sloopregeling van minister Cramer.
Clem Dickmann van Aumacon: zinloze regeling
Cramer's ministerie van Vrom stelde 65 miljoen euro voor de regeling beschikbaar, de autobranche legde daar nog eens 20 miljoen euro bij. "Over de milieueffecten van deze regeling blijft het aan alle kanten stil. Er wordt hooguit gerefereerd aan een tabel met onbekende herkomt op de site mileucentraal.nl waarin de absolute milieubelastingwinst per gereden kilometer wordt weergegeven. Men gaat echter voorbij aan het minimale autogebruik van deze gebruikersgroep en het feit dat veel auto's sowieso voor sloop in aanmerking kwamen. Op een wagenpark van negen miljoen voertuigen vind je de effecten van de regeling slechts ver achter de komma terug", aldus Clem Dickmann van Aumacon.
Bovendien beluisterde Aumacon geluiden vanuit de sloop- en recyclewereld, die erop neerkomen dat een versnelde stroom sloopauto's eigenlijk alleen maar leidt tot proces hick-ups en marktverstoringen.
Bovendien ligt de keuze om een ingenomen auto ook daadwerkelijk ter sloop aan te bieden bij de inruilende autodealer.
In een aantal gevallen zal deze dealer ertoe besluiten de auto alsnog terug in de markt te zetten. Bovag-woordvoerer Paul de Waal nuanceert de zaak.
"Zowel wij als Bovag als de minister zijn overtuigd van de milieuwinst van de sloopregeling. De regeling kan met name op lokaal niveau,
in binnensteden waar men worstelt met het halen van Europese normen voor luchtkwaliteit, zoden aan de dijk zetten.
Al helemaal als steden zoals Den Haag en Amsterdam inderdaad gaan aanhaken met een eigen premie, zoals ze van plan zijn.
Je neemt simpelweg versneld een hap uit het meest vervuilende deel van het wagenpark."
De belangrijkste kritiek die het bureau Aumacon op de sloopregeling heeft, is de vermeende stimulans voor de verkoopresultaten van de autobedrijven die van de regeling uit zou gaan.
De regeling stimuleert de vraag naar occasions waar toch al een tekort van bestond, namelijk de kleinere auto's.
De autohandel kan en zal niet anders dan reageren met het prijsinstrument. Deze auto's worden dus gewoon duurder en het klantvoordeel is verdwenen.
Dickmann: "Een dergelijke branchestimulans had de minister vast niet voor ogen. Het is een onzinnig gebruik van gemeenschapsgeld."
Aumacon verbaast zich ook over de mate waarin de auto-importeurs inhaken op deze regeling.
Naar schatting wordt er door de importeurs zo'n 25 miljoen euro aan sloopregelingadvertenties en -commercials uitgegeven.
"Een desperate actie omdat de regeling nauwelijks extra kopers van nieuwe auto's zal opleveren."
Ook hierover geeft Bovag een ander geluid. De Waal: "We moeten de Nederlandse sloopregeling niet verwarren met de Duitse.
In Duitsland is de regeling bedoeld om de nationale industrie te stimuleren, in Nederland is hij bedoeld om de handel een zetje te geven want
die ligt immers redelijk op zijn gat. Wij verwachten dat door de sloopregeling er weer gang komt in de handel, zowel in nieuw als in gebruikt, waarbij we hopen op een domino-effect.
De bottom-line is: we willen de consument verleiden weer naar de showroom te gaan en te gaan consumeren. Het geld is er immers vaak wel."
Zie ook: Dealers bezorgd over voorfinanciering slooppremie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.