Overdag licht aan!
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;185140 schreef : thuis laat je toch ook niet al je verlichting voor niets branden?
Het gemiddelde huis komt op zien hele werkbare leven ook niet zo idioot veel tegenliggers tegen he! :humor:
Zou bij sommige panden wel handig zijn trouwens...........................................................................:no_comment: :no_comment: :no_comment:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;185169 schreef : - het 'sloom rijdende auto inhalen' die op het moment supr?me ineens met een ruk naar links afslaat is zo'n beetje de meest verradelijke situatie die je kunt hebben en daar kan ook een ervaren motorrijder zich in vergissen.
Kan ik over meepraten, maar dan met de scooter. Vooral als zo'n bestelbus dan eerst helemaal naar de rechterkant van de weg gaat, en zo feitelijk laat zien dat hij ruimte voor je maakt, om vervolgens zonder richting aan te geven in een ruk links een inrit in te rijden. (gelukkig zelf niks aan overgehouden. Alleen de scooter total loss, welke ik betaald heb gekregen)
Je zult het toch met zijn allen samen op die weg moeten redden. Als je dan iemand een hoop ellende kunt besparen door op te letten en iets van stadslicht of dagrijlicht op te zetten, doe ik dat graag.
- Mark Smeets
- Moderator
-
volvofiel;185160 schreef : wat een toeval, hier heb je er weer zo een
112achterhoek-nieuws.nl/2011/09/motorrij...t-en-raakt-gewond-2/
Dat is anders precies de situatie waarbij ik een mazda 6 in mijn deur van de 760 kreeg. In het artikel staat verder niet vermeldt of de afslaande automobilist wel richting aangaf, etc...
Maar voor de rest heb je wel een punt, alhoewel het voorbeeld misschien niet zo goed is (de motorrijder staat in zijn recht, mits geen doorgetrokken streep). Soms zie ik motorrijders ook pas vrij laat omdat ze met een groot snelheidsverschil zeer plotseling achter je zitten. Gelukkig zie ik ze door regelmatig spiegelen wel nog altijd op tijd.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
volvofiel;185160 schreef : wat een toeval, hier heb je er weer zo een
112achterhoek-nieuws.nl/2011/09/motorrij...t-en-raakt-gewond-2/
die Kapelweg staat bekend om dit soort verhalen. Er staan meerdere borden speciaal voor motorrijders, met het verzoek zich aan de snelheid te houden en geen overlast te veroorzaken. Nu weet ik natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar het gebeurt ontzettend vaak dat motorrijders met dik 100 km/h de bocht door scheuren en om auto's slalommen alsof het stilstaande objecten zijn.
Ziehier een van de borden:
maps.google.nl/maps?q=kapelweg+silvolde&...cbp=12,82.01,,0,9.75
en die dingen staan er niet zomaar!
Die borden hebben ze er neer gezet i.v.m. met een aantal zuurpruimen die daar wonen en "last" ondervonden van het geluid. Ook zo vaag, want een auto met een sportieve uitlaat mag dus wel gewoon constant in de 2 blijven rijden?
Qua rij praktijken geloof ik best dat de meesten het wel juist inschatten, want je ligt zo in de berm met je brommert. Die bocht waar die foto is genomen is redelijk verraderlijk aangezien je niet kan zien wat er hier na aankomt i.v.m. een rijtje bomen. Als ze hard rijden, dan is het wel bij de echte leuke bochten (S-bocht iets later en na de T-splitsing met de Wisselinklaan). Je hebt natuurlijk ook de uitzonderingen waar echt een steekje los zit, maar die komen zichzelf snel genoeg tegen

Andere reden voor de borden is dat er een aantal kombochten in zitten waar sommige rijders zich wel in verschat hadden en vervolgens het bos in schoten. Voor een aantal jaar terug zag je daar echt een tunnel van waar ze naar binnen vlogen

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;185157 schreef : ik heb stelselmatig het idee dat het precies andersom is; dat motorrijders de auto's over het hoofd zien. op 5 meter van je bumper rijden bijvoorbeeld, rechts inhalen over de vluchtstrook als je niet snel genoeg vaart maakt op de invoegstrook (dat is me al iets te vaak gebeurd)
vervolgens lopen ze te klagen "dat ze niet gezien worden", tja sorry maar vind je het gek als je met 120+ komt aanblazen op 80-kilometerwegen of zit te bumperkleven?
de meeste motorrijders hebben de slechte eigenschap te denken dat ze "heer en meester" zijn en alle vrijheid hebben. Af en toe zit er nog een "echte" tussen die w?l weet dat hij een zwakke en kwetsbare verkeersdeelnemer is die defensief moet rijden.
Al met al maakt dit dat ik motorrijders ruim baan geef; laat ze maar gaan. Ze hebben niet door wat de gevolgen kunnen zijn, zowel voor henzelf als voor de volstrekt onschuldige en onwetende automobilist die ze per ongeluk aanrijdt.
Edit: voor ik hier de motorrijdende garde tegen het zere been stoot; ik weet zeker dat bovenstaande mening grotendeels ontstaan is door die racerij hier in de omgeving. Als het mooi weer is hoor je die racers "zingen" door de bochtige 60-km/h-zones en dikwijls is er in de krant weer iets vervelends te lezen. De landwegen hier worden door dat heerschap gezien als speeltuin, met alle gevolgen van dien.
Ik rij zelf ook motor, en ik snap helemaal precies waarom die motorrijder dat doet. Dat doet hij namelijk voor zijn eigen veiligheid. Vergis je niet; het verkeer VOOR je kan je bepalen, het verkeer ACHTER je niet. Daardoor kun je dus een stuk veiligheid creeeren door simpelweg gas te geven.
Vergeet niet dat als jij langzaam invoegd (wat soms met slechts 60km/h gebeurd! Levensgevaarlijk!) en daarachter rijdt een motor en daarachter klapt een auto die 120km/h rijdt, dan is die motorrijder dus hartstikke dood! In de auto zijn jouw overlevingskansen een heel stuk groter.
Vandaar dat motoren gewoon veel harder rijden.
Ik heb mezelf ook vaak kunnen redden uit een gevaarlijke situatie door gewoon lompweg gas te geven. Iets wat met een auto lastiger wordt.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;185156 schreef : Voordelen:
- laag vermogen = laag verbruik
- geen gerichte bundel = kan niet verkeerd afgesteld staan of stuiteren
- omdat ze niet tegelijk met het dimlicht aan zijn, hoeft het dimlicht alleen gebruikt te worden als het echt donker wordt. Hierdoor blijft de lichtopbrengst van het dimlicht ook vele malen langer op peil (ook xenonlampen verslijten, lichtopbrengst gaat omlaag)
Ander voordeel: remlichten zijn overdag veel beter zichtbaar.
Tsja gemak dient de mens, dus ik rijd zowel met de Ovlov als de BMW altijd met licht aan omdat het toch automagisch inschakelt.
Wat betreft de motordiscussie: ik zie in elke groep verkeersdeelnemers zodanig veel halzen c.q. zelfmoordpiloten dat ik nu niet het idee heb dat het alleen 'de motorrijder' is die voor de verkeersterreur zorgt.
Uiteraard ben je als motorrijder een stuk kwetsbaarder als het erop aankomt (de cijfers liegen er niet om). Dan is het niet handig om je lot ook nog eens in handen te leggen van verkeersdeelnemers die erom bekend staan je over het hoofd te zien. Overigens zijn de meeste motorongevallen eenzijdig.
Maar dat 'niet zien' leidt wel degelijk tot levensgevaarlijke situaties. Ik heb ze nog niet meegemaakt, maar ik ken de verhalen van motorrijders die een automobilist nog recht in de ogen hebben gekeken, en die alsnog de weg opdraaide of afsloeg. Ja, dan ben je goed zuur. Het blijkt vooral erg lastig te zijn om de afstand tot een motorrijder te schatten. Een mens op een motor heeft een vrij klein en smal profiel, dat zie je snel over het hoofd. Daar doet een koplamp niet zo veel aan. Als je een motorrijder niet 'ziet' kan ik me de schrikreactie voorstellen als-ie plotseling in de spiegel opduikt nadat je van rijstrook bent gewisseld of net de weg bent opgedraaid. Troost je dan maar met de gedachte dat die motorrijder mogelijk ook zijn boks heeft volgescheten.
En er zijn dan nog de medeweggebruikers die de 'recht van de sterkste'-kaart spelen door je simpelweg van de weg te drukken. Idem voor de moralfags die in de file je doorgang blokkeren omdat ze op de verjaardag van tante Bep hebben gehoord dat tussen de files doorrijden helemaal niet MAG en dat het gedoogd wordt (twee keer fout).
Tsja het blijft een Tom & Jerry-verhaal

- V300 register
- Verbannen
-
4 vrienden van mij gaan namelijk een stuk dezelfde kant op met een Ford Fiesta, met dimlicht aan. Doordat ze er dan met 4 inzitten ?n 4 boekentassen in de kofferbak hebben liggen, hangt zo'n klein autootje natuurlijk helemaal achterover. Nu reed ik er achter, en dan verblinden de koplampen je via de spiegels zodat je achter je niks meer ziet

Nu was dit natuurlijk snel opgelost via een sms omdat het vrienden van mij waren, maar als je dat zo eens gaat bekijken zie je dit probleem (helaas) vaak genoeg terug. Met stadslicht heb je dit probleem in elk geval niet...
- Mark Smeets
- Moderator
-
General Custom;185807 schreef : Nu reed ik er achter, en dan verblinden de koplampen je via de spiegels zodat je achter je niks meer ziet
Jij reed ervoor neem ik aan?
Overigens heb je 's nachts hetzelfde probleem, als er meerdere mensen in een auto zitten.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
en de achterlichten doen niet mee... Bij mijn VW iig niet... :uh-uhh:antiekeradio;185156 schreef :
nadeel; het verandert de styling van de auto. dit kan afhankelijk van je (wan)smaak overigens ook een voordeel zijn :+)
Ik blijf zowel zakelijk als priv? lekker met dimlicht aan rijden... Dan wordt ik in ieder geval gezien... :+
- Mark Smeets
- Moderator
-
Bodejodel;185809 schreef : en de achterlichten doen niet mee... Bij mijn VW iig niet... :uh-uhh:
Bij audi ook niet, en dat moet ook zo! Met een beetje zon zie je die achterlichten namelijk helemaal niet! Gaat dus puur erom om van voren gezien te worden, en daar zijn die led's ook goed voor. Gewoon dimlicht zie je in de zon ook amper. Die led's aan de voorzijde kun je ook niet uitzetten volgens mij, die branden altijd.