Overdag licht aan!
- V300 register
- Verbannen
-
garrox;47968 schreef :
someone schreef : ik betaal liever een beetje meer dan dat ik mezelf te pletter rijd tegen een of andere idioot die aan het inhalen slaat en mij over het hoofd ziet.
yeh right, de gast die aan het inhalen slaat en jou over het hoofd gezien heeft heeft niet goed in zn spiegels gekeken. dat ligt echt niet aan het niet voeren van verlichting dat iemand jou niet ziet op 50 meter?!
Garrox: als je quote, mag je gerust de naam van de originele poster laten staan hoor :no_comment:setsunakaede;45655 schreef : Harm: tuurlijk kost het wel extra energie, het is alleen niet zo veel. En eerlijk gezegd: ik betaal liever een beetje meer dan dat ik mezelf te pletter rijd tegen een of andere idioot die aan het inhalen slaat en mij over het hoofd ziet.
WBT verlichting overdag aan: ooit gehoord van polderblindheid?
Even een korte uitleg: als je lange tijd over een eentonige rechte weg rijdt, vallen op den duur kleine veranderingen minder op. Wat dan dus kan gebeuren is dat je met je suffe kop denkt dat de weg vrij is en dat je dus kan inhalen, terwijl er stiekem iemand gewoon op je af komt rijden. En voordat je begint van "ja maar dat zijn de uitzonderingen": neeeeee, dat zijn geen uitzonderingen. Er zijn wegen die om dit fenomeen berucht te boek staan als "dodenwegen" en vooral op het platte land is een groot deel van de verkeersongelukken aan dit fenomeen te wijten.
Het heeft dus niets te maken met, wat jij suggereert, in je spiegels kijken. Het gaat juist om frontale aanrijdingen!
Overigens ben ik het met je eens dat een verbod door de overheid wel errug ver gaat. Ik doe het meer vanuit een "best practice"- idee. Ook het hele verhaal van drempels enzo ben ik met je eens, waarbij ik de minirotondes en "wegwerkzaamheden zonder werkzaamheden" ook nog wel even wil toevoegen. Maar dat is een andere discussie, en ik verzoek je dan ook deze niet in dit topic te gaan voeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;47988 schreef : Garrox: als je quote, mag je gerust de naam van de originele poster laten staan hoor :no_comment:
WBT verlichting overdag aan: ooit gehoord van polderblindheid?
Even een korte uitleg: als je lange tijd over een eentonige rechte weg rijdt, vallen op den duur kleine veranderingen minder op. Wat dan dus kan gebeuren is dat je met je suffe kop denkt dat de weg vrij is en dat je dus kan inhalen, terwijl er stiekem iemand gewoon op je af komt rijden. En voordat je begint van "ja maar dat zijn de uitzonderingen": neeeeee, dat zijn geen uitzonderingen. Er zijn wegen die om dit fenomeen berucht te boek staan als "dodenwegen" en vooral op het platte land is een groot deel van de verkeersongelukken aan dit fenomeen te wijten.
Het heeft dus niets te maken met, wat jij suggereert, in je spiegels kijken. Het gaat juist om frontale aanrijdingen!
Overigens ben ik het met je eens dat een verbod door de overheid wel errug ver gaat. Ik doe het meer vanuit een "best practice"- idee. Ook het hele verhaal van drempels enzo ben ik met je eens, waarbij ik de minirotondes en "wegwerkzaamheden zonder werkzaamheden" ook nog wel even wil toevoegen. Maar dat is een andere discussie, en ik verzoek je dan ook deze niet in dit topic te gaan voeren.
Excact! In Noord Frankrijk zien gebeuren; Rijdend over die eindeloos lange en vaak rechte wegen, zie je in de verte al een kruisende weg aankomen. Geen punt zou je denken... Welnu de voor mij rijdende auto knalde pardoes op een auto die vanaf deze weg het kruispunt over wilde steken. Ongelovelijk, maar waar!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
En als het even kan dimlicht, geen parkeerlicht (al is dat wel mooier).
- V300 register
- Verbannen
-
dus wat dat betreft maakt het niet uit.
overigens geloof ik best dat je op een gegeven moment 'daaps' wordt van lange rechte wegen... de enige oplossing om dat te ondervangen is om harder te gaan rijden!!! en dat werkt ?cht heel goed.
- V300 register
- Verbannen
-
- Mark Smeets
- Moderator
-
Bart Manders;184865 schreef : Ik kan niet wachten op de dag dat licht aan overdag verplicht wordt!
Mijn inziens nutteloos, zeker met hallogeen lampen. Ik vind het verschrikkelijk dat de nieuwere Volvo's dit hebben, het eerste wat ik eruit zou halen (kabeltje lostrekken). Nu die nieuwe led's, die vallen ook in zonlicht tenminste op, dat heeft zin ?n verbruikt niet zoveel stroom.
Maar goed, voor deze discussie is dit topic niet voor bedoeld.
- V300 register
- Verbannen
-

- Mark Smeets
- Moderator
-
volvofiel;45556 schreef : Precies. Bovendien wordt met rijles niet voor niets geleerd om altijd met licht aan te rijden.
Ook wordt het verschil tussen en stilstaande auto en een rijdende auto kleiner, dat scheelt ook alweer.
Fietsers licht op laten zetten heeft geen enkel nut, zo'n klein en relatief zwak lampje valt helemaal niet op. Alleen die nieuwe blauwachtige lampen op de allernieuwste fietsen vallen op, maar de prijzen van die dingen zijn mij te hoog.
En trouwens, als je je dynamo 'aan' hebt staan maakt 'ie een zodanig hard geluid dat je auto's weer minder goed hoort aankomen.
Oftewel: motorvoertuigen licht op, fietsers niet.
volvofiel;184861 schreef : Stationair toerental daalt best als je alle verbruikers aan hebt inderdaad!
Als ik verlichting aan heb + allerlei andere verbruikers, is het stationair toerental bij warme motor zomaar 200 tpm lager. Als je dan een keer gas geeft, heb je gelijk meer licht
Daarom heb ik ook nooit de lampen aan, scheelt benzine en hij loopt stationair rustiger.
zeg Job draaikont! lol

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik ben helemaal omgedraaid. Verschil tussen wel en niet autorijden h?

bovendien is een 345 zo'n opvallende verschijning, dat je die sowieso wel ziet. Bij regen e.d. heb ik wel gewoon licht aan hoor...
- V300 register
- Verbannen
-
Die ledlampjes vind ik echt verschrikkelijk. Bij Mercedessen zie ik ze enorm trillen en bij Audi's is het z? wanstaltig, dat ik denk dat Frans Bauer hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor het ontwerp... omdat hij kerstmis zo gezellig vindt ofzo.