Overdag licht aan!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 19:45 #886216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdag licht aan!
Ik ben juist TEGEN het voeren van verlichting op klaarlichte dag.

Heel leuk dat nu ook al auto's met verlichting op gaan rijden maar heeft ook een aantal nadelen:
- verblinding (iedereen kent het wel; drempels waardoor de lichten de tegenligger verblinden om dan nog maar niet eens te spreken over slecht afgestelde lichten)
- er zijn nog altijd mensen die NIET begrijpen dat ze hun groot licht eens uit moeten zetten, want ja, ook DAT verblind op klaarlichte dag!
- daardoor vallen de zwakkere verkeersdeelnemers minder op (die geen licht op hebben). Een aantal jaren geleden waren de motorrijders (en sommige scooter- en brommer-rijders) de enige die altijd met licht op reden. Hierdoor vielen zij op en dat was goed. De laatste jaren vallen ze veel minder op omdat de automobilisten het zo nodig vinden om ook hun lichten aan te zetten.
- energieverspilling. "Ja maar zoveel verbruiken die lampjes toch niet?". Jawel: 2x 55W + 2x 10W = 130W. Tel daarbij het rendement van de dynamo en het verlies van de elektra in je auto bij op. Daar kun je tegenwoordig heel wat spaarlampen voor laten branden thuis. Bovendien: thuis laat je toch ook niet al je verlichting voor niets branden?

ALS je dan je lichten aanzet; alleen parkeerlicht.
Mocht je dat graag dimlicht willen voeren, doe dat dan:
- bij slecht weer
- in het donker
- bij laagstaande zon

Ben je bang dat je auto's over het hoofd gaat zien wanneer zij hun lichten niet aan hebben? Ga dan eens wat vroeger naar bed en rust eens goed uit of stop eens een keer extra onderweg om even uit te rusten of ga naar de plaatselijke opticien voor een bril.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 20:27 #886220 door V300 register
Zo, eindelijk iemand die zelf kan nadenken! Ik ben het 100% met je eens, Erik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 20:34 #886222 door V300 register
Ik heb hier niet echt een harde mening over eigenlijk. Wil je je lichten aan, prima, heb er overdag eigenlijk nooit last van, zolang die dingen maar goed zijn afgesteld. Doe je ze niet aan? Ook prima, ik heb een bril en zie je goed genoeg. Let wel ff op tijdens de schemering en doe ze op tijd aan! Hoe vaak ik ze dan niet zie branden. In de bossen bij m'n ouders op de Veluwe is het trouwens ook altijd wel verstandig ;) Kortom, wetgeving zoals die nu is: prima.

Zelf heb ik vaak mijn lichten aan, omdat ik het mooier vind op een 300-serie (het liefst zou ik m'n breedstralers ook nog aan doen :+) en het is een vrijwel automatische handeling geworden na het starten. Heb er niet echt een goede verklaring voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 20:47 #886223 door V300 register
Wat ik ook erg mooi vind qua verlichting, is oranje dagrijdverlichting. Je ziet dit nog wel eens op Amerikanen en Volvo's (naar USA-specificaties misschien). Nu heeft dit natuurlijk ook een keerzijde, want qua veiligheid heeft het weinig toe te voegen. Misschien is het zelfs onveiliger omdat het afleid, maar wel mooi.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 20:58 #886225 door V300 register

Ovlov 3.6L;185140 schreef : Ben je bang dat je auto's over het hoofd gaat zien wanneer zij hun lichten niet aan hebben? Ga dan eens wat vroeger naar bed en rust eens goed uit of stop eens een keer extra onderweg om even uit te rusten of ga naar de plaatselijke opticien voor een bril.

Mee eens! Als alle mensen gewoon es hun ogen op de weg hebben in plaats van op hun telefoons, navigatie-systemen, vriendinnen enzo, heb je die verlichting helemaal niet nodig :+

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 22:19 #886231 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Overdag licht aan!

Ovlov 3.6L;185140 schreef : Ben je bang dat je auto's over het hoofd gaat zien wanneer zij hun lichten niet aan hebben?

Eerder andersom... Daarom laat ik ze lekker aan... Ik ben overdag nog nooit verblind door een auto volgens mij... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 22:38 #886232 door V300 register
wat betreft het dimlicht aan overdag ben ik het helemaal met Erik eens. Dat is gewoon debiel, stroomverspilling, je verpest je lichtopbrengst ermee door onnodige slijtage, kan toch verblinden, etc.

Daarom is er ook nu sinds een aantal jaren de speciale dagrijverlichting, ofwel RL verlichting. (Running Lights) Deze branden als het contact aan staat en de dimlichten nog niet nodig zijn om het wegdek voor de auto te verlichten.

dit zijn rondstralende lichten, met een laag elektrisch vermogen. Ze schijnen je dus met een laag vermogen recht in de bakkes, ook schuin naar de zijkanten.

Voordelen:
- laag vermogen = laag verbruik
- geen gerichte bundel = kan niet verkeerd afgesteld staan of stuiteren
- omdat ze niet tegelijk met het dimlicht aan zijn, hoeft het dimlicht alleen gebruikt te worden als het echt donker wordt. Hierdoor blijft de lichtopbrengst van het dimlicht ook vele malen langer op peil (ook xenonlampen verslijten, lichtopbrengst gaat omlaag)

nadeel; het verandert de styling van de auto. dit kan afhankelijk van je (wan)smaak overigens ook een voordeel zijn :+)

motorrijders worden toch wel over het hoofd gezien, al hebben ze geheel fluo kleding, groot licht en een oranje vlaggetje op. Daar moet je gewoon rekening mee houden, het is helaas niet anders.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 22:51 #886233 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Overdag licht aan!

antiekeradio;185156 schreef : motorrijders worden toch wel over het hoofd gezien, al hebben ze geheel fluo kleding, groot licht en een oranje vlaggetje op. Daar moet je gewoon rekening mee houden, het is helaas niet anders.

ik heb stelselmatig het idee dat het precies andersom is; dat motorrijders de auto's over het hoofd zien. op 5 meter van je bumper rijden bijvoorbeeld, rechts inhalen over de vluchtstrook als je niet snel genoeg vaart maakt op de invoegstrook (dat is me al iets te vaak gebeurd)

vervolgens lopen ze te klagen "dat ze niet gezien worden", tja sorry maar vind je het gek als je met 120+ komt aanblazen op 80-kilometerwegen of zit te bumperkleven?

de meeste motorrijders hebben de slechte eigenschap te denken dat ze "heer en meester" zijn en alle vrijheid hebben. Af en toe zit er nog een "echte" tussen die w?l weet dat hij een zwakke en kwetsbare verkeersdeelnemer is die defensief moet rijden.

Al met al maakt dit dat ik motorrijders ruim baan geef; laat ze maar gaan. Ze hebben niet door wat de gevolgen kunnen zijn, zowel voor henzelf als voor de volstrekt onschuldige en onwetende automobilist die ze per ongeluk aanrijdt.

Edit: voor ik hier de motorrijdende garde tegen het zere been stoot; ik weet zeker dat bovenstaande mening grotendeels ontstaan is door die racerij hier in de omgeving. Als het mooi weer is hoor je die racers "zingen" door de bochtige 60-km/h-zones en dikwijls is er in de krant weer iets vervelends te lezen. De landwegen hier worden door dat heerschap gezien als speeltuin, met alle gevolgen van dien.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 23:07 #886236 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Overdag licht aan!
wat een toeval, hier heb je er weer zo een

112achterhoek-nieuws.nl/2011/09/motorrij...t-en-raakt-gewond-2/

die Kapelweg staat bekend om dit soort verhalen. Er staan meerdere borden speciaal voor motorrijders, met het verzoek zich aan de snelheid te houden en geen overlast te veroorzaken. Nu weet ik natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar het gebeurt ontzettend vaak dat motorrijders met dik 100 km/h de bocht door scheuren en om auto's slalommen alsof het stilstaande objecten zijn.

Ziehier een van de borden:
maps.google.nl/maps?q=kapelweg+silvolde&...cbp=12,82.01,,0,9.75

en die dingen staan er niet zomaar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 23:32 #886245 door V300 register
nou, het voorbeeld artikel wat je noemt past om meerdere redenen niet bij het verhaal van jankende racemotoren die brokken maken tijdens gevaarlijke capriolen;

- de motor is een toermodel, wel 1000 cc maar niet bedoeld voor hoge toerentallen etc
- de meeste 'racy' rijders zijn iets jonger dan 52
- het 'sloom rijdende auto inhalen' die op het moment supr?me ineens met een ruk naar links afslaat is zo'n beetje de meest verradelijke situatie die je kunt hebben en daar kan ook een ervaren motorrijder zich in vergissen.

Dat het overlast veroorzaakt wil ik wel geloven, met name de motoren waarbij de uitlaat aangepast is en die met hoge toerentallen gereden worden hoor je het mechanisch genot soms van (te) ver aankomen...
in de Eifel heb je ook veel borden, en zijn er zelfs bepaalde wegen verboden gebied verklaard voor motorrijders om de overlast voor omwonenden in te dammen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC