Overdag licht aan!
- V300 register
- Verbannen
-
Die energie bespaar ik thuis wel door overal spaarlampen te gebruiken en deze uit te zetten als ik niet aanwezig ben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wellicht moeten we dan allemaal dan aan de zilveren wagens, immers dat bespaard meer doden dan rijden overdag met licht aan....
- V300 register
- Verbannen
-
noot20;45523 schreef : Ik vind het helemaal geen flauwekul. Het is wetenschappelijk bewezen dat het aantal verkeersdoden met licht aan daald. Niets voor niets gaan bij alle nieuwe volvo's automatisch het dimlicht aan als je er mee weg rijd...
En er is wel eens uitgerekend dag het maar 25 cl op 100 km scheelt aan verbruik. Dus een koffiebekertje.
En dat bij 7 miljoen auto's, en 10 jaar lang.
Reken dan maar is uit hoeveel ton extra fijnstof/koolmonoxide e.d. er in de lucht is gekomen.. ?
Ik vind het volslagen debiel. Je kan er wel een campange van maken, om mensen aan te raden hun licht aan te doen, maar verplicht? Nee... dat gaat me iets te ver.
Volgens mij heeft meneer Eurlings geld nodig. Hij denkt, goh als we gaan verplichten om iedereen overdag zn licht aan te laten doen, zetten we grote controles neer en geven we iedereen een boete die zijn licht niet aanheeft.. overdag vergeten mensen dat toch gauw... let maar op!
Ps: Ik heb wel altijd mn verlichting aan.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;45632 schreef : speciaal voor overdag hebben sommige wagens tegenwoordig 21 watt 'running lights'
deze schijnen wat dan dimlicht, maar omdat het maar de helft van het vermogen is verblindt het niet.
de lampglazen moeten voorzien zijn van code RL om ze overdag te mogen voeren.
Bij Audi 'Dagrijlicht' genoemd. De nieuwste modellen hebben overigens leds als dagrijverlichting, en branden met dimlicht als stadslicht mee.
- V300 register
- Verbannen
-
Tuurlijk mag de overheid campagne voeren om de automobilisten zover te kregen dat de autolichten aan gezet worden. Maar een verplichting gaat wel heel erg ver.
Daar in Den Haag zijn er er nog steeds van overtuigd dat verkeersdoden voorkomen hadden kunnen worden. Dat kan ook, maar niet door meer regeltjes te gaan stellen.
Kom op, straks moeten we nog aan kunnen tonen dat we tenminste 8 uur hebben geslapen hebben voordat we naar het werk rijden om zo ongelukken door niet-oplettend-heid-door-vermoeidheid tegen te gaan.
Mij gaat het allemaal heel ver. De regering strijd voor de vrijheid van het volk maar aan de andere kant wordt onze vrijheid weer flink ingeperkt door alle (onzin-)wetten die worden opgesteld door Den Haag.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- hogere boetes voor te hoog afgestelde verlichting
- de verlichting moet een heel stuk lager afgesteld worden dan er tegenwoordig nodig is om de auto door de APK te krijgen.
- NEON-verlichting moet verboden worden
- alle drempels of andere wegoneffenheden moet weggehaald worden
Dit alles om verblinding tegen te gaan. Allemaal wel leuk die verlichting, de verkeersdeelnemers met verlichting worden wel gezien, maar verkeersdeelnemers die niet verlicht rijden, die worden dan NOG onzichtbaarder.
Ik heb zelf nu 2 ongevalletjes gehad doordat ik verblind werd. 2 keer door een motorvoertuig waarbij het licht niet goed stond afgesteld. Gelukkig heb ik de ene keer een paaltje over het hoofd gezien en een andere keer een stoeprand. Maar dit hadden ook voetgangers of fietsers kunnen zijn.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Hoeveel fijn stof levert dat op,en wedden dat daar dan dus ook weer extra mensen door sterven? Tja, das ook een feit he....
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb nooit echt problemen gehad met verlichting...van anderen. Verblindend licht is wel irritant natuurlijk. Maar ik ben van mening dat het wel kan blijven zoals het nu is. Niet verplichten dus. Ik vind het een beetje een non-issue. Het is ??n van de laatste zaken waar ik me aan erger tijdens het rijden. Ik heb zelf altijd het licht aan.
Offtopic:
Nu we het toch over verlichting hebben...
Brrrrr! (oftewel: lelijk)
Ze zijn me blijkbaar wel opgevallen, dus niets mis mee verder qua veiligheid