Overdag licht aan!
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zie daar totaal het niet niet van in, en zeker is dat je dat een stuk meer geld gaat kosten als je overdag met dimlicht op moet rijden. Wat een flauwekul. Fietsers zouden autoos beter zien...
Maar omgedraaid? Zien die autoos de fietsers dan beter, nee want uit onderzoek blijkt dat automobilisten zich dan het leplazurus kijken naar die lampen.
Zelfs de fietserbond is tegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En er is wel eens uitgerekend dag het maar 25 cl op 100 km scheelt aan verbruik. Dus een koffiebekertje.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu nog een razzia houden op mensen die hun lichten verkeerd hebben afgesteld, of defect.
Het verbruik is te verwaarlozen en het is vele malen veiliger. Ook met de zon hoog aan de hemel en vooral laag zoals nu!
Een lichtgevend object valt nu eenmaal meer op dan een lichtreflecterend (en dus ook gedeeltelijk absorberend) object.
- V300 register
- Verbannen
-
Ten eerste omdat ik een hekel heb om heel de tijd tegen licht in te kijken.
Daarnaast rijdt ik ook motor.
Wanneer je motor rijdt kom je er pas echt achter dat je heel slecht gezien wordt. Wanneer een motorrijder zijn licht aanzet wordt hij ineens veel beter zichtbaar.
Wanneer auto's dit nu ook al gaan doen, wie valt er dan nog op?
Persoonlijk zou ik eerder zeggen: Alle zwakke verkeersdeelnemers moeten licht op hebben, dus ook fietsers. Jammergenoeg moeten zij dan zwaarder gaan trappen.
Ook ben ik van mening dat die brommobielen een afgeknotte driehoek moeten gaan dragen. De langzame snelheid van de brommobielen zijn een doorn in het oog van menig automobilist.
Over die brandstof gesproken. Reken maar eens uit als iedereen in Nederland met zijn licht aan zou gaan rijden. We hebben het dan over vele duizenden liter brandstof per jaar nationaal gezien.
Zeer slecht voor het milieu en dat terwijl de benzineprijzen al zo hoog zijn.
Nee, als het aan mij licht: geen licht aan overdag bij de automobilisten. Alleen bij de zwakkere verkeersdeelnemers.
Het feit dat fietsers zogenaamd de auto's niet zien is lariekoek. Zij kunnen namelijk een heel belangrijk zintuig extra gebruiken (vergeleken met wij als motorvoertuigbestuurders) omdat hun voertuig geen herrie maakt, namelijk "het gehoor".
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
@erik: als ook auto's hun lichten aan gaan doen is dat niet per se nadelig voor motorfietsen. Het gaat er namelijk om dat je opvalt ten opzichte van de achtergrond, en dat is gewoon beter met licht aan. Dat is zo voor motoren, het is ook zo voor auto's. Voor beide geldt ook: je moet er niet tegenaan rijden, daar zijn ze niet voor.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
danpy;45527 schreef : Het verbruik is te verwaarlozen en het is vele malen veiliger. Ook met de zon hoog aan de hemel en vooral laag zoals nu!
Een lichtgevend object valt nu eenmaal meer op dan een lichtreflecterend (en dus ook gedeeltelijk absorberend) object.
Precies. Bovendien wordt met rijles niet voor niets geleerd om altijd met licht aan te rijden.
Ook wordt het verschil tussen en stilstaande auto en een rijdende auto kleiner, dat scheelt ook alweer.
Fietsers licht op laten zetten heeft geen enkel nut, zo'n klein en relatief zwak lampje valt helemaal niet op. Alleen die nieuwe blauwachtige lampen op de allernieuwste fietsen vallen op, maar de prijzen van die dingen zijn mij te hoog.
En trouwens, als je je dynamo 'aan' hebt staan maakt 'ie een zodanig hard geluid dat je auto's weer minder goed hoort aankomen.
Oftewel: motorvoertuigen licht op, fietsers niet.
- V300 register
- Verbannen
-

Ik ben idd alleen benieuwd wie het gaat controleren. Alsof n? al op kapotte verlichting wordt gecontroleerd... :no_comment:
- V300 register
- Verbannen
-
kapotte koplamp; ter plaatse vervangen of afslepen. als dat in de krant komt te staan durf ik te wedden dat ineens veel mensen w?l de moeite zullen nemen om een keer rond hun auto te lopen met de lichten aan.
(PS hoe het mogelijk is dat je met maar 1 koplamp rondrijdt en het niet ziet, is een tweede punt, maar veel mensen die je erop aanspreekt beweren dat ze het niet gezien hadden....)
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;45561 schreef : (PS hoe het mogelijk is dat je met maar 1 koplamp rondrijdt en het niet ziet, is een tweede punt, maar veel mensen die je erop aanspreekt beweren dat ze het niet gezien hadden....)
Hmm, dat vraag ik me ook altijd af. Maar goed, ik zie ook wel es 's nachts mensen rijden zonder licht, of met alleen stadslicht aan... :snif: