Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2013 11:32 #930418 door V300 register
Kijk diesel en gas rijders tussen 25 a 40 jaar, zit een hele grote groep veelrijders tussen, dat is gewoon een feit. Bij benzine auto,s die gemiddeld 1 op 10 lopen (zijn allemaal ouder dan 26 jaar, toen letten ze nog niet zo op zuinige wagens) zitten amper veel rijders.

Waarom dan die wel een kwarttarief laten betalen? Dat is net iets teveel! Deze groep zal niet zo veel meer rijden dan iemand met een wagen van 40 jaar op gas. Die betaald ook niets extra,s en heeft nog voordeel van lagere acczijns op de brandstof...

Op zich is het ook weer logisch, maar voor mensen die echt weinig rijden is 100 euro toch veel hoor. En idd, als het bedrag niet wordt opgebracht worden de regels dadelijk weer veranderd bijvoorbeeld ook voor 40 plus een kwarttarief. Ik denk dat je daar gewoon op kunt wachten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2013 16:01 #930430 door E. van Oostveen
Even de feiten op een rij:
- Er is een groep veelrijders, deze kopen meestal de nieuwste belastingvrije auto. Een deel daarvan onderhoud zijn auto (meestal gestimuleerd door de uitgespaarde belastingeuro's) redelijk tot prima. Een ander deel doet dat niet. Deze veel rijders zijn samen met de andere klassieker bezitters slechts 1% van het autobezit. Een deel van de veel rijders die weinig onderhoud doen stopt na een aantal jaren met rijden (asbak vol, roestproblemen, onderdelen duur of moeilijk verkrijgbaar, hoge reparatiekosten, een te romantisch beeld van het rijden, etc...) of koopt een modernere belastingvrije auto terug. Hierdoor zakt de prijs (ik zeg niet de waarde) van de iets oudere klassiekers. Deze meer vervuilende klassiekers raken vanzelf minder in trek (kijk naar de Volvo 140 serie bijvoorbeeld). Daardoor komen er steeds milieuvriendelijker/betere diesels voor deze groep beschikbaar. Dus hoe jonger belastingvrij (20 jaar bijvoorbeeld) hoe gunstiger dat is voor het milieu (ik hoorde dat 1 groot vliegtuig per jaar evenveel vervuilt....dus waar hebben we het over...?) en de auto's kunnen makkelijker met verkeer mee. Nu zal een deel van deze groep hun toevlucht gaan nemen tot (inmiddels zeldzame) auto's van 40 jaar en ouder. Daarvan gaat dan nog een deel door "onkunde en eenzijdige interesse" verdwijnen. Dat gaat het effect van deze maatregelen worden.
- Daarnaast is het toch logisch dat je voor jouw situatie binnen de geldende regels het beste alternatief zoekt. Dat doen mensen die nu G3 rijden of een nieuwe belastingvrij auto immers ook. Om dan 1 groep er tussen uit te pakken ervaart als overdreven en denigrerend, zonder waardering
- Gevoelswaarde; het gaat de oltimerbezitter niet alleen om het geld, maar ook om het gevoel dat hij/zij in de auto mag rijden die vroeger onbereikbaar voor hem/haar was. Daar waar hij zelf al zijn tijd en energie (voldoening) in kwijt kan en zijn droom/geluk vorm mee kan geven, ook al is ie veel rijder. Dat pak je deze mensen weer af. Omdat het zo plotseling gebeurd is dat krenkend en voelt dat als een aanslag; vooral de "kleine man" wordt weer van zijn met veel moeite verkregen verworvenheden beroofd. In de middeleeuwen en latere periodes zijn hierdoor al veel opstanden ontstaan. Ook op fb en internet komen er steeds meer signalen van ontevredenheid en actie in diverse vormen. Onderschat dit niet.
- We hadden ons land perfect kunnen profileren als klassieker- en oltimerland met navenante ambachten en industrie. Dat lijkt nu voor een "luttele" 153 miljoen terug gebracht te worden tot de categorie stoomlocomotievenclub........

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-05-2013 08:16 #930447 door Mark Smeets

General Custom;215953 schreef : Nouja, het is een beetje grof geteld, maar exacte getallen weet ik zo niet en ga ik niet op een forum posten.
Nu krijg ik 4-wekelijks ongeveer ?1.250 op mijn rekening. Ik ben 20 dus dat wordt nog ongeveer eens zoveel. Ik wist niet dat dat bovengemiddeld is? Ik mag wel eens wat minder gaan klagen dan :+

Ik zal voor de grap wel eens kijken wat het verschil is in schalen bij ons.

Werk je fulltime? Ik denk dat je nu namelijk vergeet dat je maar heel weinig belasting betaald door je relatief lage inkomen. Ik verdien op 4 zaterdagen ook ruim 500 euro. Helaas kan ik dat niet doortrekken naar 20 dagen per maand. Ander zou ik meteen met mijn studie stoppen en chauffeur worden ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 08:40 #930448 door V300 register
Ik werk 32 uur per week. Belastingtechnisch heb ik eigenlijk geen idee hoe het bij mij zit, omdat ik 3 contracten bij dezelfde werkgever heb lopen.
Zolang ik geld terug krijg van de belastingdienst, heb ik het altijd goed gevonden :yesyes:

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-05-2013 09:15 #930450 door Mark Smeets

General Custom;215960 schreef : Ik stuur wel ff een pb-tje, dan mag je dat gerust weten. Ik heb het niet zo graag allemaal open en bloot op internet staan ;)

General Custom;215999 schreef : Ik werk 32 uur per week. Belastingtechnisch heb ik eigenlijk geen idee hoe het bij mij zit, omdat ik 3 contracten bij dezelfde werkgever heb lopen.
Zolang ik geld terug krijg van de belastingdienst, heb ik het altijd goed gevonden :yesyes:

Haha foutje? ;)

Hogere wiskunde leert mij dat je een normaal uurloon hebt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 09:29 #930453 door V300 register
Dan ben ik wel benieuwd naar de hogere wiskunde :D

Het is toch gewoon wat je op je rekening krijgt gedeeld door het aantal uur, en klaar is Kees? (of Bart in dit geval :+)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 10:20 #930457 door V300 register
Volgens mij heb je een goed loon voor je leeftijd. Maar volgens mijn hogere wiskunde verdien je nog lang geen 120 euro in 6-8 uur ;) En als je zover bent, dan ben je inmiddels allang geld aan het (terug)betalen aan de belasting.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-05-2013 10:21 #930458 door Mark Smeets
Jaa dat klopt en dan kom ik op 9,76 uit. Ook met 23 is dat bij lange na geen 20 euro. ;)

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2013 13:42 #930482 door Chris Kobes
Ik verdien wel ?65,- per uur (extern), maar krijg het alleen niet :cry:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2013 22:06 #930562 door V300 register
De FEHAC heeft de brief van kamerlid Bashir (SP) doorgestuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van ?120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.
LPG-motie: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf
Dieselmotie: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.

Fractievoorzitters:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Fractiewoordvoerders:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.

Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.

Met vriendelijke groet,

Farshad Bashir (Tweede Kamerlid / SP)
Volg mij op twitter: twitter.com/FarshadBashir

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC