Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
is er al zo'n beetje. dit is van vandaag, en is dus de uitkomst (dwz; de moties zijn afgekeurd en nu moet het alleen nog een wet worden. dat zal 99% zeker doorgaan):
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobel...-voor-oldtimers.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
O, is dat zo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
powerflux;216465 schreef : www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobel...-voor-oldtimers.html
Dit stond toch al online? Nu de moties zijn verworpen verandert er dus niks meer tov het laatste nieuws van 24 april.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Lucluc;216466 schreef : Vooral oldtimers die op diesel of lpg rijden zijn vervuilend. Er is een lager mrb-tarief voor benzine-oldtimers, omdat die minder vervuilend zijn.
O, is dat zo?
jep. ongeregeld LPG is helemaal niet schoon. toevoeging: waarom denk je dat het G3 tarief lager is dan die van de gewone LPG?
v0lv0freak;216467 schreef : Dit stond toch al online? Nu de moties zijn verworpen verandert er dus niks meer tov het laatste nieuws van 24 april.
heeft de datum van vandaag, en is dus nieuw of aangepast..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Fran?ois;216469 schreef : Na het verwerpen van dit amendement draait Rudolf Diesel zich om in zijn graf.
Otto 1 - Diesel 0

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zo is het bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoe het systeem van niet-gebruik in de winter uitgevoerd gaat worden, is het niet duidelijk hoe het eigenlijk zit met het gebruik van een geschorst voertuig in het buitenland en wat betreft vrachtwagens/bussen etc is totaal vaag wat commercieel gebruik precies inhoudt.
De motorfietsclubs zijn 'seriously pissed off' dat de vrijstelling ook voor hun op termijn naar 40 jaar gaat. Bij motorfietsen heb je nog veel meer dan bij auto's liefhebbers die tientallen exemplaren hebben staan, dus deze groep wordt eigenlijk zonder reden (de aanleiding voor de problematiek lag daar helemaal niet) voor relatief ontzettend weinig belastinginkomsten hard geraakt. Zeker wat betreft de 'doorrijders' die met een nu belastingvrije motor in december, jan, feb rijden, betreft op heel nederland waarschijnlijk een paar tiental mensen. Financieel heeft het geen enkele zin en de mensen die het treft zijn er mooi zuur mee.
Overigens heeft het Planbureau voor de Leefomgeving inmiddels stilletjes een rectificatie van hun eerste rapport gepubliceerd. Een aantal cijferblunders worden toegegeven, maar een aantal andere houden ze aan vast. Voorbeeldje; volgens de cijfers van deze schattingen wordt met alle oldtimers van v??r 1970 gemiddeld zo'n 6400 km per jaar gereden.
Dat slaat dus helemaal nergens op, want de cijfers voor n? 1970 op benzine (die wel min of meer bekend zijn) tonen aan dat het voor die groep al maar 3500 km per jaar is.
Deze misrekening van misschien wel een factor 10 of nog meer zorgt ervoor dat het totale aantal kilometers dat geschat werd minimaal 50% naar beneden bijgesteld zou moeten worden. (en op dit cijfers zijn verder alle vervuilings aannames ook gebaseerd)
Een van de resultaten van de recent gehouden FEHAC enquete (ik hoop dat jullie deze ingevuld hebben!? het waren veel vragen maargoed) is dat het CBS een aantal vragen heeft gesteld omtrent de verkregen cijfers.
Je zou namelijk denken dat CBS alles weet wat er op dit gebied te weten valt, maar nee. Ook de cijfers van het CBS zijn schattingen.
De kilometerregistratie verloopt namelijk tot nu toe via de NAP/RDC organisatie, en dat is een particulier / commercieel bedrijf. CBS dient per voertuig te betalen voor de kilometerstanden. CBS zegt dus niet 'doe mij alle kilometerstanden' tegen NAP, want dat kunnen ze niet betalen. In plaats daarvan doen ze een steekproef met enkele voertuigen uit de categorie, nemen ze daar het gemiddelde uit, en vermenigvuldigen dit gemiddelde met het totaal aantal voertuigen van de betreffende categorie. De foutmarge is dus vanzelfsprekend; fors...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
weer vliegensvlug ongedaan gemaakt? Oh, nee, het is de overheid, dus dan
weet je het wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
dat een groot deel van berekende inkomsten niet gehaald gaan worden doordat mensen hun auto's gaan schorsen, verkopen, demonteren etc. weten ze ook al, maar er wordt gezegd "daar mogen wij niet mee rekenen"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.