Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 12:04 #924513 door V300 register
Welke verzekering?Dr is voor zover ik weet geen normale autoverzekeringsmaatschappij die een auto verzekerd tijdens een wedstrijd of in de aanloop daar naar toe(training,test en dat soort dingen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 12:19 #924514 door V300 register

daNpy;212331 schreef : Nee, ze willen geld binnen harken.

Milieu is het paardje waarmee ze het proberen binnen te halen.

Precies. Er moest geld gevonden worden om binnen 3% tekort op de begroting te komen. Dat die 150 miljoen euro een fictief bedrag is, maakt niet uit. Immers is de begroting dat zelf ook: fictief.

Door de milieukaart te spelen hoopt het kabinet op draagvlak voor de maatregel. Meestal bestaat dat draagvlak uit allerlei organisaties, dat heb je nu eenmaal in Nederland polderland, en daar behoren ook de autoboeren van de BOVAG en de RAI bij. Zoals we weten bewijzen die voornamelijk lippendienst aan de klassieker. In tijden van nood, zoals nu, spant men graag de overheid voor het karretje om al die honderdduizenden voorraadauto's alsnog bij de consument door de strot te duwen. Belastingvrij rijden in een Mercedes 190 D: neen. Belastingvrij rijden in een nieuwe auto: ja graag. Zo hypocriet zijn ze dan ook wel weer.

Waar het uiteindelijk wel op neer zal komen is dat er een soort halftarief wordt geheven zoals bij de kampeerauto's. Dan is er toch een soort financi?le tegemoetkoming en krijgt de overheid alsnog z'n geld binnen zonder extra administratieve rompslomp, want van schorsen voor zes maanden wordt de eigenaar financieel dan immers niet wijzer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 12:41 #924518 door V300 register

Markvictor;212333 schreef : Eerst auto heeft weinig zin trouwens. Als of dat beter voor het milieu is om mensen te verplichten 2 auto,s te hebben willen ze vrijstelling krijgen van de oltimer. Daarbij krijg je dan dit: ik heb een dikke mercedes wegenbelasting 1500 euro, neem er een alto bij wegenbelasting 230 euro, kassa. Oltimer met 1500 euro belasting vrij, en ik heb nog 2 auto,s ook. Of ze kopen een tweedehandsje voor de vrouw en zetten die op hun eigen naam. Dat soort regelingen zijn dus onzin. Dan krijg je ook nog parkeerproblemen in dergelijke wijken omdat er ineens iedereen 2 auto,s heeft naast de mercedes. Goed idee zeg... Laten we er maar een autokerkhof van maken van dergelijke wijken, want hier pak je dus de gewone man mee met 1 oltimer die bijna niet rijd, maar niet diegene die je er mee wilt pakken.

Wel als je eisen aan de oldtimer stelt voor wat betreft originaliteit en algehele
toestand. Auto's die aan deze eisen voldoen, zijn doorgaans niet voor een
appel en een ei te koop. Niet interessant dus voor de profiteur/goedkooprijder
die van APK naar APK rijdt. Iemand die zich een oldtimer kan veroorloven
die aan de originaliteitseisen voldoet, zoals die gelden in Duitsland, nl.
om voor een H-kenteken in aanmerking te komen, koopt er geen Alto
bij "aan de regels te voldoen" en vervolgens toch 20.000km met de
oldtimer af te leggen.
En kom niet aan met het argument dat mensen die in steden wonen dan
benadeeld worden omdat ze geen parkeerruimte hebben.
Als ik een paardenliefhebber ben, ga ik toch ook niet klagen dat de
berging in mijn appartement niet groot genoeg is om een paard te houden.
Dan moet je af zien van paarden houden, of verhuizen naar een plek waar
dat wel mogelijk is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 13:54 #924519 door 16673-dummy
Hahaha, wat heerlijk zwart-wit weer :)

Goed, terug naar de realiteit: wachten tot Pasen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 14:00 #924522 door V300 register

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 17:22 #924531 door V300 register
Ik kreeg gisteren een brief dat mijn auto per 1 maart belastingvrij is :)
Toch een jaar geld uitsparen voor extra onderhoud!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 19:33 #924541 door Floris Schropp

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2013 00:26 #924550 door V300 register

Bart Manders;212337 schreef : Welke verzekering?Dr is voor zover ik weet geen normale autoverzekeringsmaatschappij die een auto verzekerd tijdens een wedstrijd of in de aanloop daar naar toe(training,test en dat soort dingen)

Oh die verzekeringen zijn er zeker wel, maar die gelden niet op de openbare weg ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2013 11:36 #924563 door V300 register
Gisteren was ik (net als sommige anderen in dit topic :rolleyes:) aanwezig bij de ALV van Daf Club Nederland, daar was een gastspreker namens de FEHAC aanwezig, die samen met de voorzitter van de FEHAC momenteel meerdere malen per week in Den Haag en omgeving vergaderingen en bijeenkomsten bijwoont omtrent onderwerpen zoals 'wegenbelasting, oldtimers en milieu'

Het blijkt dat het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving nog steeds door een belangrijk deel van de Nederlandse ambtenarij als betrouwbare bron van informatie gezien wordt. Ondertussen heeft FEHAC gegevens boven tafel gekregen waaruit blijkt dat er in dit rapport fundamenteel onjuiste aannames en zelfs totaal gefantaseerde data staat. Je zou hierdoor zelfs de indruk krijgen dat het rapport "op bestelling" naar een bepaald resultaat toe geredeneerd is. Voor een kritische burger is het naar mijn idee onbestaanbaar dat op zulke onzin daadwerkelijk beleid gevoerd wordt.

Na afloop heb ik aan de FEHAC vertegenwoordiger gevraagd of er concrete dingen zijn die wij als club, cq als oldtimer liefhebbende burgers kunnen doen om de inspanningen van FEHAC te ondersteunen. Die zijn er!

Ten eerste: Scheve statistieken en gefabriceerde cijfers zijn maar op 1 manier te ontkrachten; namelijk door het aanleveren van de juiste cijfers.
Om deze cijfers te verkrijgen heeft FEHAC een enqu?te gestart. Deze kan nog tot 28 Februari ingevuld worden!! Neem er dus graag nog voor die dag even de tijd voor!!

FEHAC Nationale oldtimer enqu?te 2012 / 2013
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs), voert een onderzoek uit naar de klassieke voertuigwereld. Een dergelijk onderzoek heeft eerder in 2006 ook plaatsgevonden. De FEHAC gaat dit onderzoek nu herhalen in een meer uitgebreide vorm. Actualisering van de informatie is noodzakelijk mede naar aanleiding van het Regeerakkoord 2012, waarin o.a. de MRB vrijstelling voor oldtimers of klassieke voertuigen wederom ter discussie wordt gesteld. Met deze actuele informatie kan de FEHAC de belangen van oldtimer clubs en de eigenaren van alle soorten klassieke voertuigen effectiever behartigen bij de Ministeries, politici en beleidsmakers.Het onderzoek is beperkt tot voertuigen met bouwjaren tot en met 1986.
De belangrijkste doelen zijn om inzicht te krijgen

• In het financieel-economische belang van klassieke voertuigen in ons land.
  • Hoe klassieke voertuigen worden gebruikt.
  • De demografische kenmerken van de eigenaren.
  • De activiteiten die in verband staan met klassieke voertuigen
Het doel van het onderzoek is om feiten te verzamelen over de klassieke voertuigwereld, die van belang zijn bij de totstandkoming van verkeerswetgeving en beleid. De verzamelde gegevens zullen worden gebruikt om ons mobiele erfgoed voor de toekomst te beschermen.
De FEHAC roept elke oldtimer eigenaar op om mee te werken aan dit onderzoek. De enqu?te kan tot uiterlijk 28 februari 2013 worden ingevuld.
Klik hier om naar de enqu?te te gaan (link naar www.fehac.eu )

Ten tweede: Op 20 en 21 April worden alle oldtimerclubs in Nederland gevraagd om een publieksgericht evenement te organiseren. Dit is bedoeld als vervanging voor het "good vibrations" event dat men in Den Haag had willen organiseren, en wat vanwege de wegwerkzaamheden ter plaatse geleid had tot een volledige lamlegging van het verkeer in het centrum van Den Haag. Dit zou de actie dus niet publieksvriendelijk maken, wat dus niet handig is als je juist de publieke opinie gunstig wilt be?nvloeden.
Het idee is dat we door het tonen van het rijdend erfgoed aan het algemene publiek mensen er bij wijze van spreken aan "herinneren" wat ze in de toekomst niet meer te zien zullen krijgen als de huidige plannen ingevoerd gaan worden. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als we namens V3C ook een steentje kunnen bijdragen aan dit initiatief.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2013 12:28 #924567 door E. van Oostveen
Holy mOzes Kriebel; wat een lange enquete. Wel volledig overigens.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC