Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 22:04 #924310 door V300 register

Erik;212124 schreef : Er zijn veel mensen, die juist voor een oltimer hebben gekozen omdat ze dan een auto kunnen betalen. Die groep wordt de dupe elke stengere regeling.

Maar, eerlijk is eerlijk, de regeling is dan ook nooit bedoeld om goedkope mobiliteit mogelijk te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 22:14 #924311 door E. van Oostveen
artikel gelezen. Wat we nu constateren in Nederland is dat veel rijken, rijker worden en dat veel armen, armer worden (pensioenfondsen, lagere uitkeringen). De huurquote stijgt nog steeds.

Terug naar de oltimers. Deze zullen de mensen, zeker in crisisperioden, nog hard nodig hebben.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 22:17 #924312 door E. van Oostveen

Niels;212126 schreef : Maar, eerlijk is eerlijk, de regeling is dan ook nooit bedoeld om goedkope mobiliteit mogelijk te maken.

Dat klopt, maar als dat een effect is waarmee je mensen helpt om op hun werk te komen om of wat meer mee te kunnen doen in de maatschappij dan moet je dat (na al die jaren dat de regeling bestaat) niet zo maar ontkennen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 22:29 #924314 door V300 register
Erik heeft wel een beetje gelijk. Stel, jij verdient een minimumloontje, en je gaat naar je werk dat 25km ver weg ligt. En die mensen zijn er genoeg die net zo,n oltimertje hebben. Als dit dan toevallig een diesel is wat niet zo heel toevallig is maar goed, dan kun je netzo goed thuis gaan zitten de auto weg doen, en een uitkering aanvragen want dan houd je meer over. Bedoel ik zie ze geen wegenbelasting betalen van 2 keer het maandsalaris....

En neem van mij aan dat er mensen tussen zitten die tot een dergelijke conclusie komen.

Van de andere kant zijn er ook weer zat met een uitkering en een dergelijke wagen.... Waarvan je denkt hoe kunnen ze het betalen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 22:48 #924317 door V300 register
Met alle respect voor deze financieel minder sterke mensen, en ik snap dat het voor hen moeilijk is om rond te komen, maar hier was de regeling niet voor bedoeld. Waarom zou men deze mensen dan tegemoet moeten/willen komen? Voor hen was het dus leuk zolang het duurde, maar nu pech gehad. Hopelijk ontdekken deze mensen de fiets of scooter, wat nog goedkoper is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2013 08:28 #924329 door V300 register
Het is juist de groep "goedkoop-in-oude-barreltjes-rijders" waardoor de discussie ontstaan is. En ik denk dat een leeftijdsgrens w?l uithaalt, omdat er meer auto's worden afgeschreven voordat ze MRB-vrijstelling gaan halen. Namelijk, alle barreltjes die jarenlang met hangen en wurgen door de APK zijn gekomen... De goed onderhouden exemplaren - en dat zijn er niet zo veel - blijven over.
Je moet alleen w?l die leeftijdsgrens z? stellen, dat het aandeel barreltjes daadwerkelijk nihil is geworden... En met de kwaliteit auto's tegenwoordig is 25 jaar behoorlijk aan de krappe kant!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2013 08:57 #924341 door V300 register
Dat pech gehad voor mensen snap ik niet zo goed. Je gedoogt het als overheid jaren lang. Daarmee zeg je: het mag, want anders was al 10 jaar eerder ingegrepen. Vervolgens ga je de regeling afbouwen met een overgangsregeling. Begrijpelijk. En die overgangsregeling is net van kracht of het moet w??r anders. En dan mensen een trap na geven, die paar % die 'misbruik' hebben gemaakt van de regeling. Dat is in twee woorden: onbehoorlijk bestuur. Je mag een betrouwbare overheid verwachten. En denk aan de vele autobedrijven die zijn ontstaan rondom de 25 jaar grens. Die hebben dus ook keihard pech gehad? Een overgangsregeling is redelijk, zodat mensen er aan kunnen wennen of er op in kunnen spelen. De onzekerheid rondom de MRB is gewoon onbehoorlijk.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
21-02-2013 09:08 #924345 door Mark Smeets

Markvictor;212130 schreef : Erik heeft wel een beetje gelijk. Stel, jij verdient een minimumloontje, en je gaat naar je werk dat 25km ver weg ligt. En die mensen zijn er genoeg die net zo,n oltimertje hebben. Als dit dan toevallig een diesel is wat niet zo heel toevallig is maar goed, dan kun je netzo goed thuis gaan zitten de auto weg doen, en een uitkering aanvragen want dan houd je meer over. Bedoel ik zie ze geen wegenbelasting betalen van 2 keer het maandsalaris....

En neem van mij aan dat er mensen tussen zitten die tot een dergelijke conclusie komen.

Van de andere kant zijn er ook weer zat met een uitkering en een dergelijke wagen.... Waarvan je denkt hoe kunnen ze het betalen...

Ik denk dat hier een ander probleem aan ten grondslag ligt, namelijk de uitkering. Als het blijkbaar niet loont om te gaan werken, dan zijn de uitkeringen nog te hoog.

Lucluc;212158 schreef : Dat pech gehad voor mensen snap ik niet zo goed. Je gedoogt het als overheid jaren lang. Daarmee zeg je: het mag, want anders was al 10 jaar eerder ingegrepen. Vervolgens ga je de regeling afbouwen met een overgangsregeling. Begrijpelijk. En die overgangsregeling is net van kracht of het moet w??r anders. En dan mensen een trap na geven, die paar % die 'misbruik' hebben gemaakt van de regeling. Dat is in twee woorden: onbehoorlijk bestuur. Je mag een betrouwbare overheid verwachten. En denk aan de vele autobedrijven die zijn ontstaan rondom de 25 jaar grens. Die hebben dus ook keihard pech gehad? Een overgangsregeling is redelijk, zodat mensen er aan kunnen wennen of er op in kunnen spelen. De onzekerheid rondom de MRB is gewoon onbehoorlijk.

Volledig met je eens. En de regelgeving rondom de auto is niet het enige waar al jaren onzekerheid over is helaas.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 15:12 #924367 door Floris Schropp
over kilometer-frauderen: www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/informatievand...ndenregistreren.aspx

De controle daarop is al strenger dan het vorig jaar was.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 10:27 #924423 door V300 register
Aan de ene kant vindt ik het wel goed dat er zo'n controle is. Maar uiteindelijk is het probleem nooit opgelost. Er zullen altijd mensen zijn die weten te frauderen.

Wat betreft de belasting is het maar zien wat er uitkomt, het is alweer een tijdje stil. Als er echt een verandering aankomt zul je dit ook wel op het 'grote, dagelijkse' nieuws horen toch?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC