Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
Mark ik weet niet of je enig ideen hebt hoe hoog(of laag zo je wil) een uitkering is maar waarschijnlijk niet want dat had je zo niet gereageerd.Er zijn mensen genoeg die door te gaan gaan werken maar net of zelfs onder dat niveau komen omdat ze ook nog kosten moeten maken om op dat werk te komen.Zijn dan de uitkeringen te hoog of zou er ergens anders iets erg mis zijn?
Overigens denk ik dat het verhaal dat mensen lekker goedkoop denken te rijden in hun oude auto zich allang in z'n eigen staart gebeten heeft.Met uitzondering misschien van diegenen die handig genoeg zijn om het allemaal rijdend te houden,zullen de meesten er op den duur achter komen dat het vaak net zo duur is maar veel lastiger.Je hebt aan een oudje nu eenmaal meer reparatie's en onderhoud dan aan een modernere auto.
Mischien is een heel andere oplossing wel DE oplossing,en wel de volgende.....De 25 jaargrens handhaven......voor voertuigen die 25 jaar geregistreerd staan in NL.Op die manier haal je in 1 klap de hele angel uit de discussie!Voordat een ge?mporteerde diesel die status bereikt.............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eens dat hier sprake is van onbehoorlijk bestuur. Ik vind het een verspilling van dure mensuren dat er opnieuw aan de vrijstelling moet worden gemorreld (met alle vergaderingen, rekensessies en stapels papieren van dien) terwijl de constructie die we nu hebben a) al in de problematiek van MRB-vrije importdiesels of LPG-kanonnenvoer voorzag en b) ook aantoonbaar dat effect had. En dat alleen om een paar fictieve euro's los te peuteren om tot een EU-goedgekeurde begroting te komen.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze maandenlange touwtrekkerij heel vervelend is voor alle eigenaars auto's die nu vrijgesteld zijn of die erop hadden gerekend dat deze nog vrijgesteld zou worden. Voor heel veel mensen is de afschaffing van de MRB-vrijstelling simpelweg einde autohobby omdat in veel gevallen het jaarlijks bedrag dan op vier cijfers komt, of zelfs meer als er sprake is van een collectie.
Maar, ik herhaal, de MRB-vrijstelling is NOOIT bedoeld als tegemoetkoming in de kosten voor mensen die anders helemaal geen auto hadden kunnen rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;212128 schreef : Dat klopt, maar als dat een effect is waarmee je mensen helpt om op hun werk te komen om of wat meer mee te kunnen doen in de maatschappij dan moet je dat (na al die jaren dat de regeling bestaat) niet zo maar ontkennen.
Eerlijk is eerlijk, de regeling is ook nooit bedoeld om mensen goedkoop op hun
werk te laten komen of om mensen meer mee te laten doen in de
maatschappij. De regeling is bedoeld als tegemoetkoming voor mensen die
rijdend cultuurhistorisch erfgoed in stand houden. Bij dat instandhouden
hoort dat je er af en toe mee rijdt. Dat heeft enerzijds een technische reden;
anderzijds een sociale, nl. om anderen mee te laten genieten.
Gewoon eerste auto verplicht stellen, bij APK van de oldtimer/klassieker
strengere eisen aan originaliteit stellen en op basis daarvan de vrijstelling
voortzetten. Dan zijn we meteen van de profiteurs/goedkooprijders af.
Belangrijker is het de politici ervan te overtuigen dat het met de vervuiling
door oldtimers wel meevalt. Anders houden we straks de vrijstelling, maar
mogen we ons er in geen enkele gemeente/stad meer mee vertonen
vanwege de in te voeren milieuzones.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik heb het je al eerder gevraagd, maar wat is daar nou het nut van? Wat is nou het verband tussen een verplichte dagelijkse auto en de belastingvrijstelling van 25+/30+ auto's?
Er zijn z? veel mensen die voor woon-werk verkeer, boodschappen e.d. de fiets pakken of het OV gebruiken (zoals ik) en de oldtimer alleen hobbymatig gebruiken. Zou ik dan nog speciaal een Panda of Swift op de stoep moeten zetten, alleen zodat de oldtimer belastingvrij is? Dat is onzinnig.
- V300 register
- Verbannen
-
te controleren of JR op de fiets gaat of te voet of dat hij voor zijn plezier
met de Volvo onderweg is.
- V300 register
- Verbannen
-

Hoewel ..... zal wel een Bijzonder Opsporings Ambtenaar zijn.....waarmee we dan toch een treffende vergelijking hebben met een wurgslang!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Fran?ois;212264 schreef : Omdat de overheid niet op elke straathoek in Ulft een BOA kan zetten om
te controleren of JR op de fiets gaat of te voet of dat hij voor zijn plezier
met de Volvo onderweg is.
Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling Fran?ois.
Enne... iemand die 4.000 km per jaar rijdt voor alleen toerritten vs. iemand die 2.000 km per jaar rijdt, maar die kilometers maakt op momenten dat de trein niet rijdt..?
Tussen dagelijks gebruik en hobbymatig gebruik zit een grooooot, grijs gebied... en uit zowel milieutechnisch als infrastructuurbelastendtechnisch (:+) opzicht is die man die 2.000 km rijdt gunstiger, toch?
En de oldtimer blijft evengoed behouden. Misschien zelfs wel beter, want hij komt minder buiten/op de weg.
Wat ik hier probeer te zeggen is dat achter elk alternatief een (ethische) discussie zit, waar vrijwel niemand rekening mee houdt. En het negeren kun je niet, want dan hou je jezelf voor de gek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
een structureel beleid op de diesels zie ik wel zitten, pas begon ik een enorme dieselmeur te ruiken op de A15, werd steeds erger tot ik ruim 500m verderop een oude mercedes op zag doemen, de zwarte pluimen kwamen gewoon uit de knalpot en ik wist niet hoe snel ik hem in moest halen want de lucht was niet te harden. dat soort rijdende milieudelicten moeten gewoon keihard aangepakt worden want dat kan gewoon niet, cre?ert alleen maar een n?g negatiever beeld voor alle andere oldtimerbezitters.
brandstoftoeslag en importbelasting erop en je ben klaar lijkt me:)
- V300 register
- Verbannen
-
binnen de EU.
- V300 register
- Verbannen
-
Met andere woorden, een keurmeester die elders in Europa die die roetende zooi heeft goedgekeurd (al dan niet tegen steekpenningen) bepaalt dus of zo'n brik hier in Nederland de weg op mag