Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 13:38 #924430 door V300 register
Ik heb inmiddels bericht gehad dat de turbo per 14 maart vrijgesteld is van MRB. .Gaat dat dan straks weer terug gedraaid worden?Het begint een verhaal te worden van te veel bomen die voor het bos staan.

Mark ik weet niet of je enig ideen hebt hoe hoog(of laag zo je wil) een uitkering is maar waarschijnlijk niet want dat had je zo niet gereageerd.Er zijn mensen genoeg die door te gaan gaan werken maar net of zelfs onder dat niveau komen omdat ze ook nog kosten moeten maken om op dat werk te komen.Zijn dan de uitkeringen te hoog of zou er ergens anders iets erg mis zijn?

Overigens denk ik dat het verhaal dat mensen lekker goedkoop denken te rijden in hun oude auto zich allang in z'n eigen staart gebeten heeft.Met uitzondering misschien van diegenen die handig genoeg zijn om het allemaal rijdend te houden,zullen de meesten er op den duur achter komen dat het vaak net zo duur is maar veel lastiger.Je hebt aan een oudje nu eenmaal meer reparatie's en onderhoud dan aan een modernere auto.



Mischien is een heel andere oplossing wel DE oplossing,en wel de volgende.....De 25 jaargrens handhaven......voor voertuigen die 25 jaar geregistreerd staan in NL.Op die manier haal je in 1 klap de hele angel uit de discussie!Voordat een ge?mporteerde diesel die status bereikt.............

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 15:24 #924434 door V300 register
Luc,

Eens dat hier sprake is van onbehoorlijk bestuur. Ik vind het een verspilling van dure mensuren dat er opnieuw aan de vrijstelling moet worden gemorreld (met alle vergaderingen, rekensessies en stapels papieren van dien) terwijl de constructie die we nu hebben a) al in de problematiek van MRB-vrije importdiesels of LPG-kanonnenvoer voorzag en b) ook aantoonbaar dat effect had. En dat alleen om een paar fictieve euro's los te peuteren om tot een EU-goedgekeurde begroting te komen.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze maandenlange touwtrekkerij heel vervelend is voor alle eigenaars auto's die nu vrijgesteld zijn of die erop hadden gerekend dat deze nog vrijgesteld zou worden. Voor heel veel mensen is de afschaffing van de MRB-vrijstelling simpelweg einde autohobby omdat in veel gevallen het jaarlijks bedrag dan op vier cijfers komt, of zelfs meer als er sprake is van een collectie.

Maar, ik herhaal, de MRB-vrijstelling is NOOIT bedoeld als tegemoetkoming in de kosten voor mensen die anders helemaal geen auto hadden kunnen rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 16:23 #924439 door V300 register

Erik;212128 schreef : Dat klopt, maar als dat een effect is waarmee je mensen helpt om op hun werk te komen om of wat meer mee te kunnen doen in de maatschappij dan moet je dat (na al die jaren dat de regeling bestaat) niet zo maar ontkennen.


Eerlijk is eerlijk, de regeling is ook nooit bedoeld om mensen goedkoop op hun
werk te laten komen of om mensen meer mee te laten doen in de
maatschappij. De regeling is bedoeld als tegemoetkoming voor mensen die
rijdend cultuurhistorisch erfgoed in stand houden. Bij dat instandhouden
hoort dat je er af en toe mee rijdt. Dat heeft enerzijds een technische reden;
anderzijds een sociale, nl. om anderen mee te laten genieten.
Gewoon eerste auto verplicht stellen, bij APK van de oldtimer/klassieker
strengere eisen aan originaliteit stellen en op basis daarvan de vrijstelling
voortzetten. Dan zijn we meteen van de profiteurs/goedkooprijders af.
Belangrijker is het de politici ervan te overtuigen dat het met de vervuiling
door oldtimers wel meevalt. Anders houden we straks de vrijstelling, maar
mogen we ons er in geen enkele gemeente/stad meer mee vertonen
vanwege de in te voeren milieuzones.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 16:36 #924440 door 16673-dummy
Fran?ois, je spreekt steeds over een verplichte eerste auto.
Ik heb het je al eerder gevraagd, maar wat is daar nou het nut van? Wat is nou het verband tussen een verplichte dagelijkse auto en de belastingvrijstelling van 25+/30+ auto's?

Er zijn z? veel mensen die voor woon-werk verkeer, boodschappen e.d. de fiets pakken of het OV gebruiken (zoals ik) en de oldtimer alleen hobbymatig gebruiken. Zou ik dan nog speciaal een Panda of Swift op de stoep moeten zetten, alleen zodat de oldtimer belastingvrij is? Dat is onzinnig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 16:42 #924441 door V300 register
Omdat de overheid niet op elke straathoek in Ulft een BOA kan zetten om
te controleren of JR op de fiets gaat of te voet of dat hij voor zijn plezier
met de Volvo onderweg is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 16:50 #924443 door V300 register
BOA als in boaconstrictor }:)

Hoewel ..... zal wel een Bijzonder Opsporings Ambtenaar zijn.....waarmee we dan toch een treffende vergelijking hebben met een wurgslang!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 16:55 #924444 door 16673-dummy

Fran?ois;212264 schreef : Omdat de overheid niet op elke straathoek in Ulft een BOA kan zetten om
te controleren of JR op de fiets gaat of te voet of dat hij voor zijn plezier
met de Volvo onderweg is.


Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling Fran?ois.

Enne... iemand die 4.000 km per jaar rijdt voor alleen toerritten vs. iemand die 2.000 km per jaar rijdt, maar die kilometers maakt op momenten dat de trein niet rijdt..?

Tussen dagelijks gebruik en hobbymatig gebruik zit een grooooot, grijs gebied... en uit zowel milieutechnisch als infrastructuurbelastendtechnisch (:+) opzicht is die man die 2.000 km rijdt gunstiger, toch?
En de oldtimer blijft evengoed behouden. Misschien zelfs wel beter, want hij komt minder buiten/op de weg.

Wat ik hier probeer te zeggen is dat achter elk alternatief een (ethische) discussie zit, waar vrijwel niemand rekening mee houdt. En het negeren kun je niet, want dan hou je jezelf voor de gek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 19:00 #924461 door Anjo van den Akker
ik zou het jammer vinden als er in bijv mijn situatie wat zou veranderen, ik woon op nog geen 100 meter van m'n werk en heb (nu nog) 3 auto's op naam waarvan 2 oldtimer. nu staan beide oldtimers op dit moment binnen maar ik wil die met mooier weer wel gewoon vrij kunnen parkeren naast het huis om er aan te klussen, dagenkaart en dat soort onzin zie ik zelf dus absoluut niet zitten. met beide oldtimers maak ik pakweg 3000km per jaar en de andere nog geen 8000km per jaar (omdat mn pa er nu ook nog in rijd) dus het is in z'n geheel al niet echt de moeite

een structureel beleid op de diesels zie ik wel zitten, pas begon ik een enorme dieselmeur te ruiken op de A15, werd steeds erger tot ik ruim 500m verderop een oude mercedes op zag doemen, de zwarte pluimen kwamen gewoon uit de knalpot en ik wist niet hoe snel ik hem in moest halen want de lucht was niet te harden. dat soort rijdende milieudelicten moeten gewoon keihard aangepakt worden want dat kan gewoon niet, cre?ert alleen maar een n?g negatiever beeld voor alle andere oldtimerbezitters.

brandstoftoeslag en importbelasting erop en je ben klaar lijkt me:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 19:30 #924465 door V300 register
Importbelasting gaat in tegen het vrije verkeer van goederen en personen
binnen de EU.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 19:37 #924466 door V300 register
En er is nog iets anders: de plicht voor de RDW om een apk uit een andere EU-lidstaat te accepteren. Hoewel begrijpelijk is Nederland hierin weer gekke Henkie. Moet je in Frankrijk eens mee aankomen - ?a c'est pas valide ici, monsieur. EU, wat is dat?

Met andere woorden, een keurmeester die elders in Europa die die roetende zooi heeft goedgekeurd (al dan niet tegen steekpenningen) bepaalt dus of zo'n brik hier in Nederland de weg op mag ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD