Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 13:22 #924263 door Floris Schropp
Ik kan het niet laten om weer mijn mening te geven.

- kilometers. pleaase. laat het dit worden. wordt toch al gedaan voor de verzekering en gechecked bij de APK (nou niet beginnen over frauderen, als je dat wil doe je het nu ook al). is effectief op alle gestelde vlakken: milieu & gebruik inperken.
- dagenkaarten zijn kut, een dag kwijtspelen voor 10 kilometer is flauw.
- leeftijdsgrens, prima. maar daar verplaats je het probleem mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 13:42 #924264 door V300 register
Zouden ze in het geval van de kilometers boven een bepaald aantal km weer wegenbelasting gaan heffen, of krijg je dan een naslag en in het vervolgd gewoon weer wegenbelastingplichtig? Dat wordt nog eventjes duimen tot pasen. :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 13:49 #924266 door V300 register

powerflux;212079 schreef : Ik kan het niet laten om weer mijn mening te geven.

- kilometers. pleaase. laat het dit worden. wordt toch al gedaan voor de verzekering en gechecked bij de APK (nou niet beginnen over frauderen, als je dat wil doe je het nu ook al). is effectief op alle gestelde vlakken: milieu & gebruik inperken.
- dagenkaarten zijn kut, een dag kwijtspelen voor 10 kilometer is flauw.
- leeftijdsgrens, prima. maar daar verplaats je het probleem mee.

Kilometers: Toch frauderen. Nu heeft het geen zin en voor oude auto's is het verschrikkelijk makkelijk om zo onder wegenbelasting uit te komen. Mensen worden creatief als het een paar tientjes per maand scheelt. Bij een 190d heb ik binnen 60 seconde de tellerkabel losgemaakt en weer vast als het moet, zonder schade.

Dagenkaarten: Een dag kwijtspelen voor 10km? Ik dacht dat het hele doel juist het beperken van dagelijks gebruik was. Op zon- en feestdagen een rondje rijden en verder in de schuur laten staan. Als je iedere week "slechts 10km "naar de supermarkt wil koop je maar een nieuwere auto of betaal je gewoon wegenbelasting op je oude auto.

Leeftijdsgrens: Eens.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 14:23 #924272 door Floris Schropp

Jos360;212082 schreef : Kilometers: Toch frauderen. Nu heeft het geen zin en voor oude auto's is het verschrikkelijk makkelijk om zo onder wegenbelasting uit te komen. Mensen worden creatief als het een paar tientjes per maand scheelt. Bij een 190d heb ik binnen 60 seconde de tellerkabel losgemaakt en weer vast als het moet, zonder schade.

Dagenkaarten: Een dag kwijtspelen voor 10km? Ik dacht dat het hele doel juist het beperken van dagelijks gebruik was. Op zon- en feestdagen een rondje rijden en verder in de schuur laten staan. Als je iedere week "slechts 10km "naar de supermarkt wil koop je maar een nieuwere auto of betaal je gewoon wegenbelasting op je oude auto.

Leeftijdsgrens: Eens.

Je punt van de dagenkaarten klopt, beperken doet het zeker. Maar ik ben er tegen omdat het principieel fout vind om een vast tarief af te rekenen gebaseerd op auto en niet op gebruik. Oma die 10 km/week rijdt voor haar boodschappen en jan die 1000km/week rijd horen eigenlijk niet hetzelfde te betalen.

Dat is nu wel het geval, dat klopt. Maar ik denk dat als ze zoiets als dagenkaarten introduceren (wat ook niet gratis zal zijn) de kans op een eerlijke kilometer-afrekening behoorlijk ver vooruit de toekomst in wordt geschoven.

Met een kilometerbeperking kun je in ieder geval theoretische grenzen/trappen stellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 14:33 #924274 door V300 register
Dagenkaart: wie gaat dat controleren. We kunnen nu al niets handhaven: rookverbod in de horeca, wietpas, etc.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 14:34 #924275 door 16673-dummy
Haha, inderdaad J-L. Op m'n vaste routes kom ik vrijwel nooit politie tegen, dus laat maar komen die dagenkaart...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 14:40 #924276 door V300 register
Of ze moeten er ook een boete van 360 euro tegenover zetten. Wegens in gevaar brengen van de verkeersveiligheid, offe strafbaar stellen als economisch delict.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2013 15:10 #924277 door Floris Schropp
't is sowieso een economisch delict: belastingontduiking. APK is veiligheid.

en belastingontduiking is gruwelijk duur, aangezien de fiscus zoals in andere gevallen ook bij een dagenkaart vast wel met terugwerkende kracht + rente gaat rekenen..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 15:35 #924280 door V300 register
Ik was pas hier in de grenstreek, benzine tanken. Zag ik van die douane busjes staan. Ja, niet voor de gewone man, die benzine tankt en desnoods 5 sloffen zware shag en 5 kratten bier meeneemt, want dat mag gewoon.

Ze stonden bij de boeren, ah rode diesel. Das afgeschaft vanaf 1 jan 2013. Elke boer moest zijn voorraad opgeven, en als nog extra belasting over betalen.

Zul je denken waarom ze dan in de buurt van baarle staan, das niet zo vreemd, met een dorp waar je nog wel rode diesel kunt krijgen. En dan wordt het verschil voor de boer wel heel erg groot...

Vandaar de controle bij de boeren. Athans, dat stond er niet maar aangezien ze bij meerdere boeren stonden had ik wel een vermoeden. Politie stond er niet bij, dus dat zal niet om een plantage gegaan zijn. Zie ik de boeren daar ook niet doen eerlijk gezegd. Rode diesel halen als je er 2 km vanaf zit met je tracktor wel.... Je kunt ze het bijna niet kwalijk nemen. Dat scheelt even bijna 50 cent per liter....

Overigens als zo,n boer in de grenstreek 1 keer gepakt is zal hij het niet nogmaals doen. Dat zegt genoeg denk ik. In dit land wordt je ook behoorlijk lang opgesloten als je de fiscus flink hebt lopen tillen.

Het is geen Griekenland hier, als de douane aankomt hier heb je 200 dorodokies en dat er dan niets aan de hand is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 16:02 #924282 door V300 register

Markvictor;212096 schreef : Het is geen Griekenland hier, als de douane aankomt hier heb je 200 dorodokies en dat er dan niets aan de hand is...

Wat zijn dorodokies?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC