De 142

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
12-06-2022 08:32 #199339 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic De 142
Mooi werk! Veel rijplezier nu! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
23-06-2022 12:01 #199481 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic De 142
Hallo Simon,
Sprak van de week Rob Spoon, die blijkbaar zijn goede voornemen even uit het oog was verloren. Hij vroeg mij tenminste om op basis van jouw input over reparatie van de kachelkraan een stukje voor het VKM te schrijven. Kun je daarmee akkoord gaan?
Vriendelijke groet, Sjef van Giersbergen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2022 15:47 #199484 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Sjef,

Natuurlijk!!

Voel je vrij!

Met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2022 12:13 #200399 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Even een update.

Ondertussen al 3000km gereden met de 142.
verbruik is prima/ 1:9 op LPG.
Motor loopt mooi en ook de auto is prima. Remt goed, trekt goed op en kan prima mee in het hedendaagse verkeer.

Afgelopen week een vreemd rammeltje rechtsachter. Daarom de 142 even op de brug.
Alles nagelopen, niets kunnen vinden. Meteen de smeernippels van de aandrijfas weer van vet voorzien.

Het motorblok was licht nat van olie aan de linkerzijde. Alles droog en schoongemaakt.
Olie kwam bij de benzinepomp vandaan.  Dacht nog aan de pakking van de benzinepomp.
Tevens even de kleppen gesteld. Was wel nodig, alles is nu mooi op elkaar ingelopen. Motor draaide meteen een stuk rustiger rond.

Weer een kilometer of 100 gereden. Weer olie aan de linkerzijde van het blok. De hele boel goed bekeken. Wat blijkt, de olie kwam uit het ontluchtingsgaatje van de benzinepomp.

Dit was al de modernere versie. Dicht gefelst en niet te reviseren. Kan niet anders concluderen dat de sealing om het bedieningsasje van het pompmembraan versleten is, waardoor de olie onder bij het ontluchtingsgaatje kan komen.

Ik heb de pomp vervangen voor een nog liggende nieuwe.  Gisteravond de boel gecontroleerd. Alles is netjes droog. Geen olielekkage meer!!

Ik lees vaker dat men roept dat de flenspakking van de benzinepomp lekt, maar hou dit dus ook in de gaten!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 23:12 #201272 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Even een Update.

Alweer een 8000km verder met de 142. Hij rijdt prima. Gewoon op LPG starten geen probleem, zelf met -10C starten en lopen. En geen 1.2.3. ontsteking, gewoon lekker ouderwets met contactpunten.

Afgelopen week werd de aanjager van de kachel wel steeds minder. Piepen knersen en kraken.
Maandag onderweg van Utrecht naar ’t Harde stopte hij helemaal.
Zolang je rijdt, geen probleem. Dan heb je nog enige wind op de voorruit door de rijwind. Echter, dinsdagochtend -10C . Starten lopen, maar daarna ijsvorming aan de binnenkant van de voorruit.

Bij Willem’s Classics in Nij-Beets een goede gebruikte aanjager op de kop getikt.
Vandaag dan toch maar de kachelunit losgemaakt. Een hele klus, want al je bekabeling moet los en aan de kant gelegd worden.
Goed foto’s gemaakt om de boel bij monteren waar juist aan te sluiten.

Gelukkig kon na het demonteren van de onderzijde van de kachelunit deze zover naar beneden dat de ventilator gedemonteerd kon worden. De kachelslangen konden blijven zitten.

Wat je dan tegenkomt, de rotzooi van 50 jaar. Geen wonder dat er al bijna geen luvcht meer door de kachelradiator heen kwam. En over het vocht wat mee naar binnen kwam zullen we het maar niet hebben.

         


Uiteindelijk bleek het lager van de oude aanjager er kompleet uit te liggen.

De hele boel schoongemaakt, en de nieuwe aanjager gemonteerd. Na een uurtje sleutelen zat alles op zijn plek en functioneerde het weer zoals het hoort.

Er blaast nu in ieder gevallucht tegen de voorruit als je de aanjager in stand 2 zet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2022 07:03 #201276 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic De 142
Goed bezig, Simon! Wil je mij je foto's sturen? Dan wil ik dit verhaal graag plaatsen in het VKM. Als je meer foto's van het dashboard, de kachelunit en de motor hebt, is het voor iemand met hetzelfde type duidelijker wat hij tegenkomt.
Alvast bedankt! redactie@volvokv.nl

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2022 22:18 - 24-12-2022 22:20 #201428 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Ja, bij een 140 de kachelmotor eruit halen is een heel gedoe, veel loshalen en verwijderen
De laatste keer heb ik geprobeerd het onderste deel los te halen, zit met klemmetjes vast die makkelijk los zijn te wippen, het bovenste deel kun je dan laten zakken en dat scheelt de bedieningskabels los maken.



Hier moest de ruitenwissermotor worden vervangen, maar is ook bij alleen de ventilatiemotor vervangen te doen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2023 17:54 #201628 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Het rammeltje rechtsachter werd veroorzaakt doordat de bovenste shokbrekerbout toch iets vaster aangedraaid moest worden.

Na het extra aanzetten, was het rammeltje over.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2023 17:57 #201629 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De spanningsstabilisator.

Afgelopen periode begaf mij spanningsstabilisator het. De beide meters , temperatuur en tank, kwamen niet meer vanuit de linkerhoek omhoog.
9 van de 10 keer is dan je spanningsstabilisator naar de knoppen.
Ik liep al langer met de gedachte om hier eens wat modernere elektronica toe te passen.

Op internet dit kleine stukje elektronica gevonden. Een Step-down converter .
      Het zet 5V to 24V om tot een stabiele lagere spanning. En nog belangrijker, het kost slechts: € 3,49
Besteld bij Otronic.

Ik heb het oude doosje van de spanningsstabilisator open gemaakt. Het oude Bimetaal verwijderd.. (Bij deze was zoals zo vaak de verwarmingsdraad stuk).
 
Het kleine stukje elektronica heb ik op het mica plaatje gelijmd. Vervolgens 2 kleine gaatjes geboord, en de draadjes aangesloten op de oorspronkelijke aansluitpunten/contacten.

     

Daarna even met het kleine  potmetertje de spanning ingesteld op 5,4 -5,5 Volt.

    Nu nog inbouwen en het resultaat afwachten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2023 19:06 #201679 door Rienk Kuipers
Beantwoord door Rienk Kuipers in topic De 142
Als je de boel vervangt met spanningsregelaar LM7810 kan je bij elke electronica boer voor rond een paar euro kopen.
ben je er ook. Kline tip voor de volgende keer.
Deze moet je wel tegen het metalenkapje monteren  met een boutje moertje voor de koeling.

Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.