- Berichten: 109
De 142
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
Heb ik inderdaad opgemeten. Valt binnen tolerantie. Geen vervanger nodig. Overgens wel een vraag. Er zit aardig prijsverschil op de site tussen 2 soort tandwielen voor de oliepomp. Heb jij een idee wat het verschil is?
Dan weer de update van vandag.
Ik heb de ontsteking gedemonteerd, alles gereinigd, en het huis alvast zwart gespoten. De rest schoonmaken en weer netjes opbouwen volgt. Op zich ziet het er goed uit, wel wat licht roestig. Maar niets met speling oid.
Daarna de in en uitlaatkleppen koolvrij gemaakt, en weer in de kop gemonteerd. Uiteraard eerst nieuwe klepseals geplaast.
Ik plak altijd de klepsteel even af, en straal de schotels schoon. Dat geeft het mooiste resultaat. Vervolgens wel even de kleppen inschuren.
De kop is al eerder onderhanden genomen geweest. Je ziet mooi de cijfertjes 1 t/m 4 die er door een revisiebedrijf even ingegraveerd zijn.
Tevens de kop van een nieuw laagje "Volvo-Red"voorzien. Ziet er weer prima uit,.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Vanavond al de delen gereinigd, gecontroleerd, en vervolgens weer licht ingevet en in elkaar gezet. Met name de olietrugtrekspiraal was erg vuil. Met een Bogieborsteltje (zo'n klein koperen borsteltje) Alles goed schoon geborsteld.
Een van de lastige dingetjes om weer te monteren is het circlipje wat zich onder dit viltje bevindt.
Als je het viltje verwijderd kun je het zien zitten. Demonteren is niet zo'n probleem, het asje met de nokken zet je even klem in de bankschroef. (Wel een paar beschermklemmen gebruiken). En je tikt hem los. Maar monteren is lastiger. Het best lukt het met een lang klein dopje wat precies boven in de holle as past. Met een zacht tikje komt het borgringetje weer op z'n plaats. Vervolgens het viltje plaatsen.
Wat ook mooi zichtbaar is, is het verschil van de veertjes. De extra lange lus van het ene veertje ten opzichte van het andere veertje, zorgt voor de verandering van de onstekingsvervroeging bij hoger toerental. De losse ruimte moet eerst overbrugt worden voordat dit veertje mee (tegen ) gaat werken,
Het eindresultaat mag er weer zijn.
Voordat de boel opgestart wordt, gaan er natuurlijk nog een nieuwe condensator en nieuwe contactpuntjes geplaats worden.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Maar een goede is om de veertjes van een B20E ontstekeing te monteren dan zit de ontsteking eerder aan zijn maximale vervroeging wat volgens mij beter rijdt.
succes
m.v.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Nee, de veertjes moeten verschillend zijn. Zeker in de Bosch JFUR4 ontsteking. Deze behoort op de B20 A.
De verschillende veertjes zorgen voor de karakteristieke "knik" in de vervroegingscurve. Het eerste deel van van de centrifugaalvervroeging gaat relatief sneller dan het 2e deel. Meer veerspanning, geeft minder snelle vervroeging.
Jou redenatie dat met 2 identieke veertjes sneller de maximale vervroeging bereikt zou zijn bestrijd ik. 2 identiek veertjes zorgen meteen al voor meer veerspanning, waardoor de vervroeging minder snel gaat.
Wel leuk is een oude prensentatie van een technische avond uit 2005. Kijk daar maar bij de centrifugaal vervroeging.
Met technische groet,
Simon.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Is het bij die ontsteking soms anders?
Ik heb daar geen curve van.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Ja, die kans zit er dik in.
In de B20A zit als verdeler de Bosch JFUR4, en als het goed is, in de B20E de Bosch JFURX4.
De totale centrifugaal vervroeging van de JFUR4 is 13 graden + 1 en die van de JFURX4 12,5 + 1. De exacte karatiristieken kan ik je niet geven. Maar wellicht kun je zoekn op het Bosch nummer. Wellicht vind je nog ergens in een onderdelen calaloges een overzicht met nummertjes.
Volgens mij is jou onstekening het 022 905 205 H . In de volgende tabel kun je dan de curve vinden. www.hamble.online/vowo14/curves/
Dus zorg dat je zeker weet wat het Boschnummer van je Bosch verdeler is, oek het op in het overzicht, en je vindt de juiste Curve. Mocht je de knik zien, dan weet je meteen dat er verschillende veertjes in je ontsteking horen te zitten.
Succes.
Met technische groet,
Simon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Maar als ik de curve bekijk die jij mij opgeeft dan zit daar ook een knik in niet zo erg als die van de B20A.
Ik heb die ontstking van mij een keer uit elkaar gehad daar deze bij stationair al geliijk naar maximale vervroeging ging.
Ik kwam er toen achter dat bijde veertjes los om de haakjes hingen.
Heb toen de veertjes zo afgesteld dat ik weer aan de opgegeven vervroeging kwam ongeveer 12,5 graad.
Ik ga het nummer nog een keer opzoeken maar veranderen doe ik de ontsteking niet daar ik de motor nu goed heb lopen op euro95.
Ik heb in principe 97 of 98 octaan nodig maar dat is hier niet te verkrijgen dus heb ik na veel expirementeren met de onsteking de motor goed gekregen op euro95 en dan bedoel ik ook supergoed ik heb over de gehele linie geen pingellen meer want dat is gevaarlijk voor je motor.
bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Afgelopen dagen weer lekker door gesleuteld. Schoonmaken, inspecteren, daar waar nodig opnieuw een friskleurtje en vervangen wat noodzakelijk is. Hier in de Auto Hobby Club op de Tonnet-kazerne, hebben we een emmers met bouten en moeren van de oude Amerikaanse voertuigen staan. Het is zo nu en dan zoeken, maar de gangbare Amerikaanse maten zijn er vaak nog wel uit te vissen. Altijd handig.
De cilinderkop weer gemonteerd, kleppen gesteld, en het spruitstuk even gestraald. Het voordeel van het stralen is dat je ook beter kunt kijken of er ook scheuren in het gietijzer zitten. Dat was gelukkig niet het geval. Daarna het spruitstuk in de hitte vaste verf gespoten.
Ook de carburateur onder handen genomen. Even in een emmer me Dasti, de zwarte , schoongemaakt. Vervolgens de boel geinspecteerd. Er misten hier en dar een O, ring. Ook het membraam was echt af. Veel haarscheurtjes, en een 2 tal echte scheurtjes. De nieuw benodigde onderdelen zijn alweer besteld.
Al met al wordt het alweer een mooi blokje.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 299
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 109
Ik geloof dat je gelijk hebt. Kan gebeuren. Blijkbaar niet goed opgelet vanmiddag.
Alvast bedankt.
Met technische groet,
Simon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.