De 142

Lees meer
22-08-2021 02:19 #195380 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De 142
Beste Simon, nog even terugkomen op de ontsteking, ik heb er een HotSparks module inzitten.
Met zo een module heb je geen dwell meer waardoor volgens mij ook de curve vernadert.
Immers contactpunten hebben een mechinsche energie nodig om gelicht te worden, HotSparks niet.
De totale vervroeging blijft wel het zelfde lijkt mij.
Of zie ik het verkeerd.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2021 10:42 #195382 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Beste Johan,

Over de werking van ontstekingen is al heel wat geschreven. Ook bestaan er nogal wat “cowboy” verhalen. Ik mag aannemen dat je het interessante artikel over de bobines in het Magazine hebt gelezen.

Bij een contactpuntgestuurde ontsteking heb je de contacthoek. Dit is de hoek waarin de contactpunten gesloten zijn.  Deze hoek noemen we in het Engels de “Dwell-angle” vaak afgekort naar “Dwell”.  Soms geeft men de “Dwell”ook in % aan. Dan is bij een 4-cilindermotor 90 graden 100%. De contacthoek is ongeveer 50 graden en dat geeft dan een Dwell van + 55%
Tijdens deze hoekverdraaiing heeft de bobine de tijd om op te laden. Bij een elektronische ontsteking is dit de tijd waarin de transistor/eindtrap geleidt, en dus ook de bobine de kans geeft om op te laden.

Wellicht is het dus verstandiger om in plaats van “contacthoek”(Dwell-angle) te spreken van “opladingshoek”. Deze wordt namelijk altijd bepaald door het aantal cilinders. En is ontsteking onafhankelijk. (Het maakt namelijk niet uit op welke manier de aansturing voor het opladen van de bobine gebeurt).

Je geeft aan dat je geen Dwell meer hebt door het plaatsen van een Hot-Spark module. Echter zoals ik al aangaf, er is nog steeds sprake van een “opladingshoek”. Deze wordt bij de Hot-Spark module bepaald door je Hal-sensor die op de plaats van de contactpunten zijn gemonteerd en de functie van de contactpunten heeft overgenomen. Hierdoor zijn er geen slijtende en bewegende delen meer.Er is dus geen slijtage, geen zwevende of hangende contactpunten, en geen slechte contacten meer. De contacthoek (opladingshoek) is altijd optimaal. 

Het plaatsen van een Hot-spark kit heft alleen het nadeel van de slijtage van vaste contactpunten op. Daardoor blijft je Contacthoek (Dwell-angle) altijd ideaal, en zal je bobine altijd de maximale spanning afgeven.

Het plaatsen van een Hot-Spark kit heeft totaal geen invloed op de vervroegingscurve van je centrifugaal vervroeging. Die wordt bepaald door het gewicht van de centrifugaal gewichten en de veertjes in je verdelerhuis. En daar is niets aan veranderd.

Wellicht is het tijd dat we maar weer een nieuw item gaan openen.
“Theorie achter onze techniek”of zoiets.

Met technische Groet
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2021 12:59 - 22-08-2021 12:59 #195386 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic De 142

Hallo Rik,

Ik geloof dat je gelijk hebt. Kan gebeuren. Blijkbaar niet goed opgelet vanmiddag. 

Alvast bedankt. 
Met technische groet,
Simon.


Ach, als ik het moordende restauratie tempo van je zie, snap ik dat een vergissing gauw gemaakt is

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2021 00:15 #195395 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De 142
Zover ik het begrijp, het fiber blokje van de contactpunten word gelicht door een nok en dat geeft een weerstand op de centrifugaal vervroegeing.
Zodra het fiberblokje van de contactpunten over het bovenste dode punt van de nok is geeft het een versnelling en dat maakt de karakteristiek iets anders als met een hotspark die geen weerstand of versnelling geeft.

zie ik het goed?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2021 08:06 #195396 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Johan,
Theoretisch zul je gelijk hebben. Echter, dit heeft een zo weinige invloed, dat het door de kracht van de centrifugaalgewichtjes te niet gedaan zal worden.Het lijkt me zelfs sterk dat dit ook maar op enige wijze zichtbaar zou zijn als een soort van frequentierimpeling in de vervroegingscurve.
Stel je eens een 8 cilinder met contactpuntgestuurde ontsteking. Dan zit je al aan het dubbele qua frequentie.

Ik heb er overigens nog nooit iets overgelezen dat het van invloed zou kunnen zijn. Ik ga ervan uit, dat het totaal geen invloed heeft op het ontstekingsmoment.

Wellicht interessant voor jou om ook eens te lezen: www.hyperlinc.nl/voorontsteking/Werking_voorontsteking.htm Met technische groet,
Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2021 10:12 #195433 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Weer even een update.
Afgelopen week de versnellingsbak van nieuwe keerringen en pakkingen voorzien. Tevens de lagers en synchromesringen gecontroleerd. Zag er nog prima uit. Alles weer in elkaar gezet. 

De carburateur schoon gemaakt.Daarna gedemonteerd en alle delen in een emmer met Dasty. Alles weergoed schoon en geinspecteerd.

Wat opviel bij demontage,is dat er 2 afdichtingsringetjes ontbraken bij de temperatuur compensatie klep.     

Ook de membraam zat vol haarscheurtjes en enkle echte scheuren..    



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2021 10:16 - 29-08-2021 09:19 #195434 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gisteravond wilde ik "even" het vliegwiel plaatsen. Hij was nog er smerig en vettig. Na het ontvetten, bleek dat het vliegwiel aardig verkleurd was aan de achterzijde.
 

Inspectie van de voorzijde leverde op dat dit vliegwiel zodanig heet is geweest, dat rondom het gehele aanrakingsvlag voor de koppleingsplaat scheurtjes zijn ontstaan. 
   

Gelukkig al een anderviaMarktplaats kunnen kopen. 
 
Dit ziet er een stuk beter uit, met dank aan Tjeerd. K.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2021 22:23 #195442 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic De 142
Goed dat je m schoongemaakt hebt zodat je de scheurtjes hebt kunnen ontdekken. En fijn dat je ook alweer een andere hebt gevonden op MP!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2021 09:25 #195454 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gistermiddag het vliegwiel geplaatst.
De drukgroep en koppelingsplaat waren zo goed als nieuw. Blijkbaarzijn die geplaast na het verbranden van het vorige exemplaas.
 

Natuurlijk alles weerfijn van vet voorzien daar waar nodig. Het centreren van de kloppelingsplaat is zo wel gemakkelijk. 

Vervolgens het koppelingshuis en versnellingsbak gemonteerd. 
 

Schiet lekker op zo. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2021 09:37 #195455 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gisteravond de startmotor onderhanden genomen.
Hij zag er niet uit. Een en al vettigheid.
 

Het demonteren ging gemakkelijk. Vervolgens de boel maar eens goed ontvetten.
 
 

Het blijkt al een vervangen exemplaar te zijn. De veldwikkelingen zitten al in een plastic seal gewikkeld.
De koolborstels waren nog lang genoeg. Niets vreemd of erg ingesleten. Wel erg roestig .
Alles schoongemaakt en voorzien van nieuw vet daar waar nodig.
 
Dit blijft altijd een lastig karweitje. Je doet het tenslotte niet iedere dag. Maar het is net als fietsen en schaatsen, je verleerd het nooit. 

Even de roest weg gestraald en het geheel van een nieuw verfje voorzien.
 
Ziet er weer fris uit.

Natuurlijk als laatse uitgetest of alles weer werkt. En meteen maarop het blok gemonteerd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.