De 142

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-06-2025 17:55 #1477679 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
Bekijk Cilinderkop lekkage tester - Koppakking lektester - CO2 Tester - GEKO op: www.bol.com/nl/p/cilinderkop-lekkage-tes...lshare_pdp_iphoneapp

👍🏽

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2025 18:31 #1477680 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hans,

Als je koelwater had willen zien branden, had je er een aansteker bij moeten houden!!

Mvg
Simon.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-06-2025 07:29 #1477687 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
 


Hoi Simon gelukt met de aansteker bedankt 😂😂😂😂

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2025 20:58 #1477692 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic De 142
Grappig, AI. 144 met 2 type knipperlichten!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-06-2025 22:32 - 25-06-2025 22:34 #1477693 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
  


Vandaag toch besloten een nieuwe Lovato-verdamper te installeren. De oude was lek, dus voor het geld dacht ik: dan maar meteen een nieuwe. Daarna even langs de LPG-specialist geweest om alles te controleren en af te stellen. De auto rijdt weer perfect – en geen geborrel meer in het expansievat!

gr Hans


 
Laatst bewerkt 25-06-2025 22:34 door Hans Van Kralingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-07-2025 17:59 #1477852 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
Volgens Simon is het autoklokje van Kienzle best een bijzonder ding. Kienzle is een bekend Duits merk, vooral bekend om z’n autoklokken en andere uurwerken.Het klokje liep trouwens nog wel, alleen liep het zo’n tien minuten per dag achter. Tijd om eens te kijken of ik er iets aan kon doen. Aan de felsrand zag ik dat het al eens eerder open was geweest. Dus met een schroevendraaier voorzichtig het randje opgewipt – en jawel, het uurwerk kwam er zo uit.Na wat gepruts aan de balans (dat bleek het probleem), liep het ineens weer netjes op tijd. Geen grote ingreep, maar wel effectief!

Gr Hans


     

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-07-2025 13:43 #1477935 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
Gisteren heb ik alle kleppen opnieuw gesteld op 0,5 mm. Mocht dat niet de juiste afstelling zijn, dan hoor ik het graag. Daarnaast heb ik de bougies vervangen en de ontsteking gecontroleerd. Omdat ik merkte dat de temperatuur wat begon op te lopen, heb ik ook meteen de thermostaat vervangen. Sindsdien blijft de motor netjes op temperatuur, dus dat lijkt opgelost. Binnenkort wil ik nog de olie en het oliefilter vervangen, dan is hij weer helemaal up-to-date.

 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-07-2025 00:50 #1477939 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic De 142
klepspeling moet 0.4 en 0.45 zijn met uitzondering van de B20B en B18B daar moet hij 0.5 en 0.55 zijn volgens Olyslager.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-07-2025 07:40 - 19-07-2025 07:41 #1477940 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
Bedankt Johan, 
Dat is bekend. Maar ik rij op LPG, en bij het stellen stonden de kleppen best strak. Daarom stel ik ze liever iets ruimer af. Voor zover ik weet, zijn de kleppen tijdens de laatste sleuteldag ook allemaal gelijk afgesteld. Ik hou ze dus bewust iets ruimer. Mocht iemand daar anders over denken en dit technisch kunnen onderbouwen, dan hoor ik het graag!

gr Hans 

 
Laatst bewerkt 19-07-2025 07:41 door Hans Van Kralingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-07-2025 13:18 - 19-07-2025 13:19 #1477944 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hans,

Zondermeer juist gehandeld. Op LPG zeker de uitlaatkleppen 0,05 wijder zetten dan de aangegeven speling.

Het belangsrijkste zijn de uitlaatkleppen. De inlaatkleppen kun je in principe gelijk houden. Deze worden door het binnenstromende gas/luchtmengsel voldoende gekoeld. Echter de verbrandingswaarde van LPG ligt beduidend hoger dan die van benzine. Om die reden zijn ook de uitlaatgassen heter. Door de speling te vergroten, wordt de sluitingstijd van je uitlaatkleppen iets langer, waardoor de uitlaatklep beter afkoelt.

Regelmatig controleren en stellen blijft bij het rijden op LPG belangrijk.

Met technische groet,
Simon.
 
Laatst bewerkt 19-07-2025 13:19 door Simon Nijenhuis. Reden: Typfout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD