De 142

Lees meer
10-04-2021 21:33 - 10-04-2021 21:35 #193443 door Simon Nijenhuis
De 142 is gemaakt door Simon Nijenhuis
Mijn eerste Volvo was een Volvo 142 DL uit 1972. Ik kocht hem in 1979 bij Pier Brouwer in Kuinre en heb er 2 jaar mee rondgereden.

Vorige week viel mijn oog op de advertentie waarin een 142 als niet afgemaakt project werd aangeboden.  Ook een 142 met bouwjaar 1972. Ingevoerd in 1999 vanuit Zweden. Waarom niet dacht ik.
Een van mijn andere hobby’s is het bespelen van een baritonsaxofoon, en Bas-saxofoon. De bariton speel ik bij de Fanfare TOG in ’t Harde, de Bas bij het Zwols-saxofoonorkest FSO. Maar door Corona al een jaar geen samenspel.  Het aanpakken van de 142 geeft daardoor ook de nodige geestelijke ontspanning.

Na de 142 bekeken te hebben, heb ik besluit genomen om hem te kopen.           
De cilinderkop is gedemonteerd, de distributie stuk gelopen. Het interieur was al gestript, maar alles zit er bij. Wat roestpunten hebben aandacht nodig. Maar niet iets waarvoor ik wegloop. Het is te overzien.

De bedoeling is geen volledige restauratie, maar wel weer wegklaar. Leuk voor om huis als 2e auto.

Gisteren, 9-april 2021, de 142 opgehaald. Vandaag begonnen met de voorruit te demonteren. En alvast de raamsponning te ontroesten. Van de clips voor het bevestigen van de sierlijst is niet veel meer over. In de sponning kun je zien dat de ruit alleen nog iets aan de zijkanten vast zat.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2021 23:59 #193444 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic De 142
Hè Simon, gefeliciteerd, stoer model! Ik wens je er veel sleutel & rij plezier mee. 
groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2021 23:22 #193595 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Vandaag weer verder gegaan met het ontroesten, wegslijpen en laswerkzamheden.
Eerst de  Voorruitsponning, vervolgens het eerste roestplek onderaan de rechter B-Stjl op de drempel aangepakt.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2021 08:52 - 16-04-2021 08:53 #193596 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Hoi Simon,
Ziet er netjes uit.... de 140 is een professioneel 'roester' en er zijn zelfs zaken die met opzet door Volvo zijn 'nagelaten'
Het gat in de dorpel li voor waar je mee bezig bent, ontstaat omdat er géén afwateringsopening zit, verder naar achteren wel om de ca 30 cm.
Bij lassen aan de dorpel maken we deze er altijd bij

 

Scheelt enorm ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2021 11:58 #193617 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ed,

Bij mijn rechterdrempel is dat al gedaan. De linkerdrempel moet iuk nog gaan nalopen.

Overigens zat dit gat niet Linksvoor, maar rechts. De aansluiting van de B-stijl op de drempel.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2021 12:10 #193621 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gistermiddag 16/4 weer lekker bezig geweest. De raamsponningen van de achterruitjes aangepakt.

Voor de kleinere gatjes en de lastig te bewerken gaatjes, gebruik ik voor het dichtlassen koper/mesing. Met het MIG-apparaat wat ik ter beschikking heb, kun je namelijk ook koper/messing lassen.  100%Argon gas en het gaat fantastisch. Men noemt dit BRAZING het komt neer op hardsolderen met MIG-techniek. Het voordeel is dat je veel minder hitte in het materiiaal brengt, en het na het lassen gemakkelijke bij te werken. Het koper/mesing is veel zachter dan het staal, dus met een freesje en lamellenschijf heb je de las zo mooi afgewerkt.

Ik gebruik  het alleen voor niet dragende gedeeltes. Met langere naden, hechten met staal en aflassen met het BRAZING-apparaat met koper/messing!               
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2021 14:41 #193658 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gisteren 17/4 links vooronder begonnen met slijpwerk. 
In de hoek zat een polyestermatje. En onder zo'n matje zit gegarandeerd roest!! en gaatjes.
Krik steun van boven wel roestschade voor de rest niet. Pak ik gelijk mee.
     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2021 21:20 #193727 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Even een update.
Aan de linkerzijde de bodem verder aangepakt en weer nieuw plaatwerk ingelast.

Aan de rechterzijde hetzelfde verhaal. Ook hier polyester matjes en roest met gaten. Om die reden het rechterspatbord gedemonteerd. Gezien hetgeen wat ik hier aantrof, ga ik ook het linkerspatbord alsnog demonteren.  

Na een middag slijpen, passen en meten, en lassen zit het grootste gedeelte weer dicht. 
               
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2021 11:05 #193743 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Mooi werk Simon, de 140 heeft een aantal 'onbegrepen' carrosserie fouten, dit is er ook zo een en gemaakt om te roesten
Die dwarse steun zit origineel las van de bodem en zit er een ruimte tussen die plek wordt dus constant gestraald door het voorwiel en zand en water = modder hoopt zich op en gaat rotten.
Wat je nu hebt gedaan is hem vastlassen aan de bodem en dan is veel logischer, probleem over en dat geldt ook voor die ronde opening in de bodem.
Mijn advies, maak nog een afwateropening in de dorpel achter die steun, daar ontbreekt hij origineel ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2021 21:43 #193818 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ed,

De afwateringsgaten zitten er al. Uit alles blijkt dat deze 142 al eens grondig onder handen is genomen. Ook de achterwielkuipen zijn voor een deel nieuw. 

Vandaag verder gegaan met ontroesten van de bodemplaten aan de binnenzijde. 
Onder het bevestigingspunt van de linker achter veiliogheidsgordel. zat een lelijke puist roest. Di werd een gat, vervolgens weer stevig plaatwerk gevonden, en weer dicht gelast. (Ziet er niet uit, maar zit wel dicht).

Zoals ik vorige keer al aangaf, ook even het linkerspatbord gedemonteerd. Met het ontroesten en weghalen van de zeer slechte coatinglaag, toch weer een paar gaatjes.
Komend weekend geen tijd, dus maar met een klein kwastje alvast de spaonningen van de voorruit en de achterraampjes in de OWATROL gezet. Heeft het mooi de tijd om in te trekken. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.