- Berichten: 107
De 142
- Simon Nijenhuis
-
- aanwezig
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
11-01-2023 23:17 - 12-01-2023 13:23 #201684
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Rienk,
Ja dat klopt. Maar wat je al aangeeft, denk aan de koeling.
De 78xx series lineaire spanningsregelaars hebben echter één groot nadeel. De vermogensopname loopt lineair op met het verschil tussen de ingangs- en de uitgangsspanning. Voorbeeld: stel je wil 5V maken met een 7805 en je ingangsspanning is 12V. Dan moet de 7805 dus 7V verschil weg zien te werken.
Dat doet hij heel simpel: door dit in warmte op te stoken.
Stel je neemt 0.5A op uit je 7V uitgang. Dat is 3,5W aan vermogensafgifte aan je schakeling (spanning maal stroom). Die 0,5A loopt ook aan de ingang (lineair). Alleen dat is is echter bij 12V! Dus wordt er 6W aan vermogen in gestopt.
Dit simpele stukje elektronica,wat nauwelijks duurder is, produceert zo goed als geen warmte.
In een filmpje op U-tube staat het mooi voorbeeld met uitleg. ://youtu.be/giGRrODKJSE (zet er wel even https voor)
En voor de prijs hoef je het niet te laten.Duur zijn ze niet.
Met technische groet,
Simon.
Ja dat klopt. Maar wat je al aangeeft, denk aan de koeling.
De 78xx series lineaire spanningsregelaars hebben echter één groot nadeel. De vermogensopname loopt lineair op met het verschil tussen de ingangs- en de uitgangsspanning. Voorbeeld: stel je wil 5V maken met een 7805 en je ingangsspanning is 12V. Dan moet de 7805 dus 7V verschil weg zien te werken.
Dat doet hij heel simpel: door dit in warmte op te stoken.
Stel je neemt 0.5A op uit je 7V uitgang. Dat is 3,5W aan vermogensafgifte aan je schakeling (spanning maal stroom). Die 0,5A loopt ook aan de ingang (lineair). Alleen dat is is echter bij 12V! Dus wordt er 6W aan vermogen in gestopt.
Dit simpele stukje elektronica,wat nauwelijks duurder is, produceert zo goed als geen warmte.
In een filmpje op U-tube staat het mooi voorbeeld met uitleg. ://youtu.be/giGRrODKJSE (zet er wel even https voor)
En voor de prijs hoef je het niet te laten.Duur zijn ze niet.
Met technische groet,
Simon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
-
- aanwezig
- Junior Lid
-
Minder
Lees meer
- Berichten: 38
12-01-2023 15:42 #201685
door Rienk Kuipers
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Beantwoord door Rienk Kuipers in topic De 142
Dank je voor de uitleg, ga mijzelf er over inlezen en ws gelijk 1 kopen als reserve, want ws gaat mijne op een gegeven moment wel stuk.
/Rienk
/Rienk
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- aanwezig
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
- Berichten: 107
04-02-2023 22:18 - 04-02-2023 22:27 #201970
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De ombouw van M40 naar M47.
Aangezien ik de 142 meer gebruik dan gedacht, (10.000km in 6 maanden), heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het besluit genomen om er een 5-bak onder te zetten.
Al zoekend op Marktplaats kwam ik een M47 tegen met mechanische teller aandrijving. De M47 kwam onder een 240 Diesel vandaan. Deze zijn identiek aan de exemplaren die bij de benzinemotoren worden gebruikt. Allen het koppelingshuis is anders, en er zit een extra krimpbusje om de price-as omdat het toplager van de dieselmotoren anders is.
In een ander Topic kwam ik een mooi lijstje tegen wat ik verder nodig had. Koppelingshuis B20/M47 Benzine, Cardanas, koppelingsplaat met fijne spine-vertanding, langere kilometertellerkabel en een grotere flens voor op de achteras.
De bak werd aangeboden in Genemuiden, dat is voor mij dicht bij. Afspraak gemaakt en op naar Genemuiden. Behalve de versnellingsbak waren de overige benodigdheden ook voor handen. De versnellingspook,een goede koppelingsplaat, de cardanas van de Diesel, de langere kilometertellerkabel., en de grotere flens voor de achteras.
Voor het koppelinghuis van de benzine M47, kreeg ik een compleet defecte M47 versnellingsbak cadeau. Afspraak was dat het koppelingshuis van de diesel weer terug kwam.
Voor het laten lassen van het koppelingshuis, kon ik bij Tinus Tuning in Deventer terecht. Na het ophalen van het koppelingshuis, kon de klus beginnen.
Eerst even de keerringen van de ingaande en uitgaande as vervangen. De pakking tussen koppelingshuis en versnellingsbak, geplaatst. En het koppelingshuis gemonteerd.
Het busje op de price-as bleek lastiger dan ik dacht om te verwijderen. Uiteindelijk ingeslepen met de Dremel, daarna een tik met een beiteltje en het busje kwam los.
Binnen een uurtje was de M40 bak verwijderd, De bak-steun kon inderdaad gemakkelijk verplaatst worden naar de voorbereide gaten voor de steun van een automaat. Even de tectyl weggestoken en de schroefdraad opgefrist.
Na het wisselen van de koppelingsplaat, de M47-bak achter de motor geplaatst. Door lekker te “jutteren” schoof de bak mooi op de paspennen, en op zijn plaats. Geen geweld, en zeker niet de bak met de bouten naar de motor toetrekken.
Als je denkt nou, “appeltje eitje”dan kom je bedrogen uit.
Toen ik het schakelmechanisme wilde plaatsen, bleek dat de plaats voor de pook 5cm te ver naar achteren kwam. Dat paste dus niet. Ook de schakelstang was 5 cm te lang.
Gelukkig zat op de defecte M47 bak, ook een schakelmechanisme. Dit bleek prima te passen, en de pook kwam mooi op zijn plaats.
De versnellingsbaksteun moest ook even aangepast worden. Normaliter is de plaats op de linker chassisbalk, afgeschuind bij de bevestigingsgaten. De plaats waar de steun voor een automaat komt is recht. Ook het gat voor het steunrubber moest bepaald worden.
Uiteindelijk zat alles op zijn plaats. Electra aangesloten, bedrading voor gordel-alarm weggehaald.
pook geplaats. Vervolgens de olie weer gevuld.
Een dag sleutelen zat er bijna op. Vroeg naar huis dacht ik nog.
Maar dan speelt opeens de wet van Murphy op.
De aandrijfas welke onder de 240 Diesel had gezeten, bleek 5 centimeter te lang.
Blijkbaar staat de motor met versnellingsbak van de 240 Diesel 5 centimeter meer naar voren dan van de benzine versies met een M47 versnellingsbak. Dat verklaarde ook de 5cm van het schakelmechanisme.
Meteen gebeld naar Genemuiden, gelukkig lag er nog een aandrijfas van een Benzine uitvoering, maar wel met Hardy-schijf. Deze meteen opgehaald. Op de defecte M47 bak zat de Hardy flens. Deze omgezet. Vervolgens de as proberen te monteren. Helaas, 3cm te lang.
Wat blijkt. Je hebt echt een aandrijfas van een M47 met kilometerteller aandrijving nodig. De M47 bak met kilometertelleraandrijving is door de kilometertelleraandrijving 3,5cm langer. Daardoor zit de flens 3,5 centimeter te ver naar achteren.
De optie die overbleef was dus de as inkorten. Ik heb besloten om de Hardyschijf te monteren, dat scheelt een kruiskoppeling. En de as met de Hardy-schijf aansluiting kort je gemakkelijker in dan die met de kruiskoppeling.
Bij een bevriend bedrijf heb ik de as 3,5 cm ingekort, een goede passende bus gedraaid, de boel in 2 hoeklijnen perfect uitgelijnd en gelast. Vervolgens perfect gladgeslepen met de schuurband. De aandrijfas heb ik nog niet laten balanceren, maar ik voel geen absurde trillingen.
Het resultaat mag er zijn.
De eerste kilometers zitten er weer op. Helaas na 500km is er opeens een ietwat zingend lager geluid te horen. Wellicht moet de bak toch gereviseerd worden.
“Het houdt je van de straat” roept mijn echtgenote dan.
Aangezien ik de 142 meer gebruik dan gedacht, (10.000km in 6 maanden), heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het besluit genomen om er een 5-bak onder te zetten.
Al zoekend op Marktplaats kwam ik een M47 tegen met mechanische teller aandrijving. De M47 kwam onder een 240 Diesel vandaan. Deze zijn identiek aan de exemplaren die bij de benzinemotoren worden gebruikt. Allen het koppelingshuis is anders, en er zit een extra krimpbusje om de price-as omdat het toplager van de dieselmotoren anders is.
In een ander Topic kwam ik een mooi lijstje tegen wat ik verder nodig had. Koppelingshuis B20/M47 Benzine, Cardanas, koppelingsplaat met fijne spine-vertanding, langere kilometertellerkabel en een grotere flens voor op de achteras.
De bak werd aangeboden in Genemuiden, dat is voor mij dicht bij. Afspraak gemaakt en op naar Genemuiden. Behalve de versnellingsbak waren de overige benodigdheden ook voor handen. De versnellingspook,een goede koppelingsplaat, de cardanas van de Diesel, de langere kilometertellerkabel., en de grotere flens voor de achteras.
Voor het koppelinghuis van de benzine M47, kreeg ik een compleet defecte M47 versnellingsbak cadeau. Afspraak was dat het koppelingshuis van de diesel weer terug kwam.
Voor het laten lassen van het koppelingshuis, kon ik bij Tinus Tuning in Deventer terecht. Na het ophalen van het koppelingshuis, kon de klus beginnen.
Eerst even de keerringen van de ingaande en uitgaande as vervangen. De pakking tussen koppelingshuis en versnellingsbak, geplaatst. En het koppelingshuis gemonteerd.
Het busje op de price-as bleek lastiger dan ik dacht om te verwijderen. Uiteindelijk ingeslepen met de Dremel, daarna een tik met een beiteltje en het busje kwam los.
Binnen een uurtje was de M40 bak verwijderd, De bak-steun kon inderdaad gemakkelijk verplaatst worden naar de voorbereide gaten voor de steun van een automaat. Even de tectyl weggestoken en de schroefdraad opgefrist.
Na het wisselen van de koppelingsplaat, de M47-bak achter de motor geplaatst. Door lekker te “jutteren” schoof de bak mooi op de paspennen, en op zijn plaats. Geen geweld, en zeker niet de bak met de bouten naar de motor toetrekken.
Als je denkt nou, “appeltje eitje”dan kom je bedrogen uit.
Toen ik het schakelmechanisme wilde plaatsen, bleek dat de plaats voor de pook 5cm te ver naar achteren kwam. Dat paste dus niet. Ook de schakelstang was 5 cm te lang.
Gelukkig zat op de defecte M47 bak, ook een schakelmechanisme. Dit bleek prima te passen, en de pook kwam mooi op zijn plaats.
De versnellingsbaksteun moest ook even aangepast worden. Normaliter is de plaats op de linker chassisbalk, afgeschuind bij de bevestigingsgaten. De plaats waar de steun voor een automaat komt is recht. Ook het gat voor het steunrubber moest bepaald worden.
Uiteindelijk zat alles op zijn plaats. Electra aangesloten, bedrading voor gordel-alarm weggehaald.
pook geplaats. Vervolgens de olie weer gevuld.
Een dag sleutelen zat er bijna op. Vroeg naar huis dacht ik nog.
Maar dan speelt opeens de wet van Murphy op.
De aandrijfas welke onder de 240 Diesel had gezeten, bleek 5 centimeter te lang.
Blijkbaar staat de motor met versnellingsbak van de 240 Diesel 5 centimeter meer naar voren dan van de benzine versies met een M47 versnellingsbak. Dat verklaarde ook de 5cm van het schakelmechanisme.
Meteen gebeld naar Genemuiden, gelukkig lag er nog een aandrijfas van een Benzine uitvoering, maar wel met Hardy-schijf. Deze meteen opgehaald. Op de defecte M47 bak zat de Hardy flens. Deze omgezet. Vervolgens de as proberen te monteren. Helaas, 3cm te lang.
Wat blijkt. Je hebt echt een aandrijfas van een M47 met kilometerteller aandrijving nodig. De M47 bak met kilometertelleraandrijving is door de kilometertelleraandrijving 3,5cm langer. Daardoor zit de flens 3,5 centimeter te ver naar achteren.
De optie die overbleef was dus de as inkorten. Ik heb besloten om de Hardyschijf te monteren, dat scheelt een kruiskoppeling. En de as met de Hardy-schijf aansluiting kort je gemakkelijker in dan die met de kruiskoppeling.
Bij een bevriend bedrijf heb ik de as 3,5 cm ingekort, een goede passende bus gedraaid, de boel in 2 hoeklijnen perfect uitgelijnd en gelast. Vervolgens perfect gladgeslepen met de schuurband. De aandrijfas heb ik nog niet laten balanceren, maar ik voel geen absurde trillingen.
Het resultaat mag er zijn.
De eerste kilometers zitten er weer op. Helaas na 500km is er opeens een ietwat zingend lager geluid te horen. Wellicht moet de bak toch gereviseerd worden.
“Het houdt je van de straat” roept mijn echtgenote dan.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Berichten: 3205
05-03-2023 01:08 #202364
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De 142
“Het houdt je van de straat” roept mijn echtgenote dan.
Ik snap niet waarom die vrouwen altijd hun man van de straat willen houden.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik snap niet waarom die vrouwen altijd hun man van de straat willen houden.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
07-03-2023 23:35 #202393
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Dat is een mooi relaas, dat wil zeggen voor rijders die hetzelfde willen gaan doen ... alles mooi beschreven wat je nodig hebt en opgelost. Controleer nog even het olie niveau van de bak voor je hem eronder vandaan haalt. Ik zag op het label dat die M47 al 244K had gelopen, helaas zijn die die bakken eerder versleten dan de M40 welke terecht als 'rock solid' wordt omschreven. Je hebt een defecte M47 en je zou op deze bak kunnen oefenen om de lagers te vervangen, ik heb alle documentatie voor als je het wil proberen. Reeds een poging bij een M410 gedaan, overigens niet gelukt vanwege ontbreken van special tool om de lagers eruit te krijgen. Misschien wel wijsheid om het een revisiebedrijf te laten doen. Maar ja dan zit je toch weer bij je vrouw op de bank
lol
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.