- Berichten: 79
De 142
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-07-2025 01:14 #1477952
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic De 142
Ik heb het verschil in klepspeling tussen de B20B en A,E en F nooit begerepen waarom bij de een 0.4 en 0.45 en bij de ander 0.5 en 0.55.
Ik heb op mijn B20E carburators gezet wordt het dan ineens een B20B?
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik heb op mijn B20E carburators gezet wordt het dan ineens een B20B?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 137
20-07-2025 11:28 - 20-07-2025 11:30 #1477958
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Beste Johan,
Nee, Dan wordt het niet opeens een B20B.
De voorgeschreven klepspeling heeft alles te maken met het materiaal waarvan je kleppen gemaakt zijn, en de manier waarop deze gekoeld worden. Ook de verbrandingstemperaturen en daardoor de hitte waaraan de kleppen blootgesteld worden zijn van invloed op het meer of minder uitzetten van de klepstelen.
Zelfs de lengte van de originele klepstelen hebben te maken met de toegepaste/voorgeschreven speling. Daarnaast heeft een en ander ook te maken met het type Nokkenas wat origineel is toegepast.
Ik kan hier een heel hoofdstuk over schrijven, maar dat voegt niks toe aan het verhaal over de 142. En daar gaat dit Topic over.
Wellicht eens een leuk onderwerp voor in het Cubblad!!!
Met technische groet,
Simon.
Nee, Dan wordt het niet opeens een B20B.
De voorgeschreven klepspeling heeft alles te maken met het materiaal waarvan je kleppen gemaakt zijn, en de manier waarop deze gekoeld worden. Ook de verbrandingstemperaturen en daardoor de hitte waaraan de kleppen blootgesteld worden zijn van invloed op het meer of minder uitzetten van de klepstelen.
Zelfs de lengte van de originele klepstelen hebben te maken met de toegepaste/voorgeschreven speling. Daarnaast heeft een en ander ook te maken met het type Nokkenas wat origineel is toegepast.
Ik kan hier een heel hoofdstuk over schrijven, maar dat voegt niks toe aan het verhaal over de 142. En daar gaat dit Topic over.
Wellicht eens een leuk onderwerp voor in het Cubblad!!!
Met technische groet,
Simon.
Laatst bewerkt 20-07-2025 11:30 door Simon Nijenhuis. Reden: Typfout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans Van Kralingen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
09-09-2025 22:38 - 09-09-2025 22:48 #1478504
door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142
Laatst bewerkt 09-09-2025 22:48 door Hans Van Kralingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 90
10-09-2025 10:58 #1478505
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic De 142
Die ringen horen er in ieder geval bij een vroege 242 op. Met dezelfde handgreep.
Succes en mooi gedaan!
Succes en mooi gedaan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans Van Kralingen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
10-09-2025 16:53 #1478506
door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic De 142 Sleuteldag Alphen
Sleuteldag bij Hooftman Volvo – Alphen aan den Rijn Op zaterdag 6 september vond bij Hooftman Volvo in Alphen aan den Rijn opnieuw een sleuteldag plaats.
Voor veel eigenaren van klassieke Volvo’s is dit een vaste gelegenheid om onderhoud uit te voeren, kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen.De dag begon voor mij al onderweg, waar ik samen met een Volvo 850 en mijn groene 142 richting de garage reed. Aangekomen in Alphen was de ontvangst zoals altijd gastvrij: koffie, thee en een koek stonden klaar, en er was gelegenheid om bekenden te spreken en rond te kijken tussen de aanwezige Volvo’s op de bruggen. De 142 kreeg een uitgebreide onderhoudsbeurt. Op het programma stonden onder meer het verversen van olie en oliefilter, het stellen van de kleppen en het vervangen van de contactpunten. Ook de versnellingsbak en cardanas zijn gecontroleerd en de smeerpunten voorzien van nieuw vet. Daarnaast is de koppeling licht bijgesteld. Tot mijn tevredenheid – en niet onbelangrijk, ook tot tevredenheid van de aanwezige monteurs – bleek de onderzijde van de auto volledig droog en in uitstekende staat. Daarna volgde werk onder de motorkap. De bougies werden verwijderd en het klepdeksel geopend. Hierbij bleek dat de siliconen pakking was uitgerekt en gescheurd, wat aanleiding gaf om terug te keren naar de klassieke kurkvariant. Voor de zekerheid heb ik Maarten gevraagd de afstelling te controleren en de contactpunten te vervangen. Hoewel ik nog een nieuw chromen klepdeksel had klaarliggen, besloot ik uiteindelijk toch het originele exemplaar terug te plaatsen, omdat dit visueel beter aansluit bij de uitstraling van de auto. Na een kleine correctie van het ontstekingstijdstip loopt de motor weer soepel en betrouwbaar. Wat deze sleuteldagen bijzonder maakt, is dat ze meer bieden dan alleen onderhoud. Het is een gelegenheid om elkaar te helpen, praktische kennis op te doen en met nieuwe inzichten huiswaarts te gaan. Voor iedere klassiekerbezitter die zelf graag aan zijn auto werkt, is een dergelijke dag zonder twijfel een waardevolle ervaring. Dank aan Volvo Hooftman en de aanwezige technici voor de organisatie en ondersteuning.
Voor veel eigenaren van klassieke Volvo’s is dit een vaste gelegenheid om onderhoud uit te voeren, kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen.De dag begon voor mij al onderweg, waar ik samen met een Volvo 850 en mijn groene 142 richting de garage reed. Aangekomen in Alphen was de ontvangst zoals altijd gastvrij: koffie, thee en een koek stonden klaar, en er was gelegenheid om bekenden te spreken en rond te kijken tussen de aanwezige Volvo’s op de bruggen. De 142 kreeg een uitgebreide onderhoudsbeurt. Op het programma stonden onder meer het verversen van olie en oliefilter, het stellen van de kleppen en het vervangen van de contactpunten. Ook de versnellingsbak en cardanas zijn gecontroleerd en de smeerpunten voorzien van nieuw vet. Daarnaast is de koppeling licht bijgesteld. Tot mijn tevredenheid – en niet onbelangrijk, ook tot tevredenheid van de aanwezige monteurs – bleek de onderzijde van de auto volledig droog en in uitstekende staat. Daarna volgde werk onder de motorkap. De bougies werden verwijderd en het klepdeksel geopend. Hierbij bleek dat de siliconen pakking was uitgerekt en gescheurd, wat aanleiding gaf om terug te keren naar de klassieke kurkvariant. Voor de zekerheid heb ik Maarten gevraagd de afstelling te controleren en de contactpunten te vervangen. Hoewel ik nog een nieuw chromen klepdeksel had klaarliggen, besloot ik uiteindelijk toch het originele exemplaar terug te plaatsen, omdat dit visueel beter aansluit bij de uitstraling van de auto. Na een kleine correctie van het ontstekingstijdstip loopt de motor weer soepel en betrouwbaar. Wat deze sleuteldagen bijzonder maakt, is dat ze meer bieden dan alleen onderhoud. Het is een gelegenheid om elkaar te helpen, praktische kennis op te doen en met nieuwe inzichten huiswaarts te gaan. Voor iedere klassiekerbezitter die zelf graag aan zijn auto werkt, is een dergelijke dag zonder twijfel een waardevolle ervaring. Dank aan Volvo Hooftman en de aanwezige technici voor de organisatie en ondersteuning.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.