- Berichten: 1253
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Wat een mooie aanpak heb je, een complete eenmans-autofabriek, bijna alles in eigen hand
Die stuurbekrachtiging snap ik op zich wel ( hoewel ik mijn combi niet eens zwaar vind sturen op 205 rubber.....) maar mijn bezwaar van bekrachtigen op de ingang van het stuurhuis is dat er ongemerkt en ongewild grotere krachten optreden dan de ontwerp-krachten in 1966.......
Stel er neemt iemand plaats die weinig gevoel voor techniek heeft en veel met stilstaande auto het stuur voluit van links naar rechts en weer terug draait, liefst nog met voet op de rem.......arm stuurhuis.
Bovendien; je zou de mensen de kost moeten geven die bij bereiken maximale stuuruitslag "gewoon lekker kracht blijven uitoefenen" op het stuurwiel.
Nu schat ik jou in als een perfecte bestuurder en techneut dus trek het je niet persoonlijk aan, het is meer een algemeen standpunt hoor.
Is er soms in die elektrisch bekrachtigde stuurhuizen een afname in bekrachtiging bij volle stuuruitslag?
Zo ja dan is het zaak die zó afgesteld / gemodificeerd te krijgen dat deze overeen gaat komen met jouw combi.
Indien je tijd over hebt zou je zelf met een rotary encoder nog max. stuurhoeken kunnen instellen.
Succes met jouw mooie project, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Goed punt van de stuuruitslag. Ik weet niet of en hoe de Corsa dat doet. Maar een goed idee om daar naar te kijken. Ik ga waarschijnlijk een controller op maat gebruiken omdat ik bekrachtigingsintensiteit handmatig instellen met een potmeter niks vind. Dat moet sowieso (net als in de Corsa) dynamisch snelheidsafhankelijk. Ik kan kijken of ik daarbij de stuuruitslag mee kan nemen als bekrachtigingsparameter. Idealiter door gebruik te maken van de ingebouwde sensor. Ik vrees echter dat die kracht meet en geen uitslag. Gaat op de ‘nader uit te werken’ lijst.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 346
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zoals ik ook op eBay lees bij Corsa EPS "fop kastjes" staat aldaar:
Die engine speed is volgens mij puur om te weten of de motor draait of niet (indien motor uit, geen bekrachtiging) en die andere maakt hem snelheidsafhankelijk. De oplossing van die "fop kast" vind ik alleen niet wat:When you install a Corsa B or C electric power steering to your vehicle it won´t work because the ECU doesn´t receives information from vehicle speed sensor and engine speed sensor.
Ik wil niet dat dat gaat aan de hand van een knop waar je aan moet draaien, maar net als in de Corsa met een VSS (vehicle speed sensor). Maar dan moet ik in mijn Amazon een VSS inbouwen en de pulse rate van mijn Amazon converteren naar die van de Corsa.That’s why you need this controller unit. It sends information to the ECU according to the position of the knob. So, the position of this knob will determine the steering assistance level.
In mijn beleving een noodzakelijkheid (Opel doet het immers ook vast niet voor niks) aangezien ik hem analoog aan hoe Opel hem gebruikt wilt implementeren. Maar aan de andere kant, dat vergt nogal wat, zoals een sensor en electronica voor veranderen pulsen. Dus ik leer ook graag meer over waarom het niet nodig is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3366
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik ga vooralsnog voor een oplossing die ze integreert, maar houd hem wel even in gedachten.
@Jaques, ben altijd nog benieuwd waarom jij denkt dat deze hele aansturing niet nodig is.
Om even van de hak op de tak te springen, een nieuwe blogpost: Lassen frame achterste batterijen bak
Ik heb besloten het RVS laswerk toch uit te besteden aan Mischa van Garage71 (en het wordt erg mooi!).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 346
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Fijne vakantie, dank voor je bericht. Ik kijk uit naar hopelijk later nog een antwoord.Jacques Smeets schreef : Lars, moet antw even schuldig blijven. Op vakantie met alleen toetsenbord tlefoon. Te klein-dikke vingers.
Toch nog meer dan genoeg te doen op allerlei vlakken. Aansturing / aansluiting EPS zit nog lang niet in het kritieke pad .
Weer even een update over het scherm in de vorm van een nieuwe blogpost:
Display elektrische Volvo Amazon combi
Inmiddels heb ik de keuze gemaakt voor een scherm en heb nu twee opties voor ogen.
Op het dashboard:
Iets verzonken in het dashboard
Mijn voorkeur gaat nu uit naar de iets verzonken optie. Is wel wat meer werk en ik moet straks in een nieuw dekje gaan snijden en dat mooi afwerken, maar qua plaatsing en zichtlijn vind ik het erg geslaagd. Lijkt dan een beetje een kruising tussen de suggestie van Rob en Zon eerder. Ben benieuwd wat jullie denken. Reactie hier op het forum of onder mijn blogpost is welkom.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Daar komt nog bij dat de ontwikkeling van scherm en displays harder gaat dan jij bouwen kan, straks rij je een paar maanden rond en komt er iets op de markt wat véél geschikter is....... Er zijn bijvoorbeeld al oprolbare schermen op de markt, weliswaar niet compatibel met jouw boordelektronica maar zoals gezegd, ontwikkeling gaat snel.
Ik zou wel de gelegenheid te baat nemen om twee m8 moeren onder de raamomlijsting te lassen waarop je een stabiele steun kunt monteren. Gebruik je die moeren niet dan zitten ze onzichtbaar onder de lijst.
Wat de (voorlopig lage prio)- stuurbekrachtiging betreft; ik denk dat snelheid signaal ook wel eens een failsafe-functie kan hebben. Stel dat je torsie-signaal/waarde een keer foutief zou zijn en daardoor bij 160KMH onterecht om een maximale bekrachtiging vraagt dan steekt je snelheid signaal daar alsnog een stokje voor.
Ik zeg niet dàt het zo werkt, het is maar een gedachte.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Je wilt gewoon niet dat hij maximaal gaat ondersteunen bij hogere snelheden en die potmeter is er niet voor niet als 'workaround'.
Autofabrikanten doen uit kosten besparing optiek dingen mijns inziens echt niet als het niet nodig is / waarde toevoegt dus ik volg graag hun implementatiewijze.
Ingehaald worden door de techniek blijf ik houden. Ik heb één keer een switch gemaakt van CALB naar Tesla batterijen, maar nu doe ik het met wat ik nu gekozen heb / beschikbaar is.
Er zijn nu alweer compactere en betere laders en DC/DC converters voor de DHZ markt, maar dat gooi ik niet meer om.
Nog weer even een nieuwe update van mijn kant. Een nieuwe blogpost:
Herbouw kachel voor gecombineerde unit met airco
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.