EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-08-2018 17:51 #178243 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Prachtige verslagen weer Lars!
Wat een mooie aanpak heb je, een complete eenmans-autofabriek, bijna alles in eigen hand :-)

Die stuurbekrachtiging snap ik op zich wel ( hoewel ik mijn combi niet eens zwaar vind sturen op 205 rubber.....) maar mijn bezwaar van bekrachtigen op de ingang van het stuurhuis is dat er ongemerkt en ongewild grotere krachten optreden dan de ontwerp-krachten in 1966.......
Stel er neemt iemand plaats die weinig gevoel voor techniek heeft en veel met stilstaande auto het stuur voluit van links naar rechts en weer terug draait, liefst nog met voet op de rem.......arm stuurhuis.
Bovendien; je zou de mensen de kost moeten geven die bij bereiken maximale stuuruitslag "gewoon lekker kracht blijven uitoefenen" op het stuurwiel. :-(

Nu schat ik jou in als een perfecte bestuurder en techneut dus trek het je niet persoonlijk aan, het is meer een algemeen standpunt hoor.
Is er soms in die elektrisch bekrachtigde stuurhuizen een afname in bekrachtiging bij volle stuuruitslag?
Zo ja dan is het zaak die zó afgesteld / gemodificeerd te krijgen dat deze overeen gaat komen met jouw combi.

Indien je tijd over hebt zou je zelf met een rotary encoder nog max. stuurhoeken kunnen instellen.

Succes met jouw mooie project, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 09:19 #178261 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dankje Jan!
Goed punt van de stuuruitslag. Ik weet niet of en hoe de Corsa dat doet. Maar een goed idee om daar naar te kijken. Ik ga waarschijnlijk een controller op maat gebruiken omdat ik bekrachtigingsintensiteit handmatig instellen met een potmeter niks vind. Dat moet sowieso (net als in de Corsa) dynamisch snelheidsafhankelijk. Ik kan kijken of ik daarbij de stuuruitslag mee kan nemen als bekrachtigingsparameter. Idealiter door gebruik te maken van de ingebouwde sensor. Ik vrees echter dat die kracht meet en geen uitslag. Gaat op de ‘nader uit te werken’ lijst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 21:29 #178276 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Lars, als je wat dieper in de werking van dit systeem duikt zul je zien dat het "dynamisch snelheidsafhankelijk" maken van het systeem helemaal niet nodig is omdat het systeem werkt op basis van weerstand die ontstaat bij tordering, die naarmate de snelheid toeneemt al snel gereduceerd wordt tot nul, net zoals de ondersteuning. Bij stilstand is de weerstand het grootst en de ondersteuning ook. Ik rij al vele jaren met het "Corsasysteem" en kan niet anders zeggen dan dat het ook goed werkt bij hogere snelheid (wel beschouwd dus niet), in mijn ogen gewoon perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 21:48 - 12-08-2018 21:49 #178279 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Jacques, dank, sowieso goed om te horen dat het goed bevalt. Ik ben wel erg nieuwsgierig waarom dit in jouw ogen niet nodig is. Ja, er zit een torsie sensor op de unit, maar dat is maar een deel van het verhaal. In de Corsa krijgt de controller krijgt ook een snelheidssignaal van een ABS ring. Op basis hiervan worden naar ik begreep de juiste bekrachtigings mapping gedaan (in 3 smaken, weinig/medium/veel).
Zoals ik ook op eBay lees bij Corsa EPS "fop kastjes" staat aldaar:

When you install a Corsa B or C electric power steering to your vehicle it won´t work because the ECU doesn´t receives information from vehicle speed sensor and engine speed sensor.

Die engine speed is volgens mij puur om te weten of de motor draait of niet (indien motor uit, geen bekrachtiging) en die andere maakt hem snelheidsafhankelijk. De oplossing van die "fop kast" vind ik alleen niet wat:

That’s why you need this controller unit. It sends information to the ECU according to the position of the knob. So, the position of this knob will determine the steering assistance level.

Ik wil niet dat dat gaat aan de hand van een knop waar je aan moet draaien, maar net als in de Corsa met een VSS (vehicle speed sensor). Maar dan moet ik in mijn Amazon een VSS inbouwen en de pulse rate van mijn Amazon converteren naar die van de Corsa.
In mijn beleving een noodzakelijkheid (Opel doet het immers ook vast niet voor niks) aangezien ik hem analoog aan hoe Opel hem gebruikt wilt implementeren. Maar aan de andere kant, dat vergt nogal wat, zoals een sensor en electronica voor veranderen pulsen. Dus ik leer ook graag meer over waarom het niet nodig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2018 00:45 #178281 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, misschien dat dit www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/3284 je kan helpen, maak je van pulsen weerstand en kun je dus gewoon het convertertje gebruiken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2018 16:14 - 14-08-2018 16:15 #178318 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank Johan! Ik had even een hulplijn nodig om je suggestie goed te begrijpen. Zou op zich kunnen, maar het wordt dan wel een kerstboom.
Ik ga vooralsnog voor een oplossing die ze integreert, maar houd hem wel even in gedachten.
@Jaques, ben altijd nog benieuwd waarom jij denkt dat deze hele aansturing niet nodig is.

Om even van de hak op de tak te springen, een nieuwe blogpost: Lassen frame achterste batterijen bak


Ik heb besloten het RVS laswerk toch uit te besteden aan Mischa van Garage71 (en het wordt erg mooi!).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2018 19:19 - 17-08-2018 10:00 #178352 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Lars, moet antw even schuldig blijven. alleen toetsenbord tlefoon. Te klein-dikke vingers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2018 20:23 #178354 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Jacques Smeets schreef : Lars, moet antw even schuldig blijven. Op vakantie met alleen toetsenbord tlefoon. Te klein-dikke vingers.

Fijne vakantie, dank voor je bericht. Ik kijk uit naar hopelijk later nog een antwoord.
Toch nog meer dan genoeg te doen op allerlei vlakken. Aansturing / aansluiting EPS zit nog lang niet in het kritieke pad ;).
Weer even een update over het scherm in de vorm van een nieuwe blogpost:

Display elektrische Volvo Amazon combi

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt voor een scherm en heb nu twee opties voor ogen.
Op het dashboard:


Iets verzonken in het dashboard


Mijn voorkeur gaat nu uit naar de iets verzonken optie. Is wel wat meer werk en ik moet straks in een nieuw dekje gaan snijden en dat mooi afwerken, maar qua plaatsing en zichtlijn vind ik het erg geslaagd. Lijkt dan een beetje een kruising tussen de suggestie van Rob en Zon eerder. Ben benieuwd wat jullie denken. Reactie hier op het forum of onder mijn blogpost is welkom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-08-2018 22:10 - 16-08-2018 22:11 #178357 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Het scherm iets verzinken is wel mooier maar in mijn ogen ook weer niet zó veel mooier dat het een verzaagd dekje / dashboard rechtvaardigen zou voor mij.

Daar komt nog bij dat de ontwikkeling van scherm en displays harder gaat dan jij bouwen kan, straks rij je een paar maanden rond en komt er iets op de markt wat véél geschikter is....... Er zijn bijvoorbeeld al oprolbare schermen op de markt, weliswaar niet compatibel met jouw boordelektronica maar zoals gezegd, ontwikkeling gaat snel.

Ik zou wel de gelegenheid te baat nemen om twee m8 moeren onder de raamomlijsting te lassen waarop je een stabiele steun kunt monteren. Gebruik je die moeren niet dan zitten ze onzichtbaar onder de lijst.


Wat de (voorlopig lage prio)- stuurbekrachtiging betreft; ik denk dat snelheid signaal ook wel eens een failsafe-functie kan hebben. Stel dat je torsie-signaal/waarde een keer foutief zou zijn en daardoor bij 160KMH onterecht om een maximale bekrachtiging vraagt dan steekt je snelheid signaal daar alsnog een stokje voor.

Ik zeg niet dàt het zo werkt, het is maar een gedachte.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2018 21:19 - 02-09-2018 21:21 #178757 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ja, zou kunnen Jan van die EPS, die gedachtengang onderschrijf ik wel.
Je wilt gewoon niet dat hij maximaal gaat ondersteunen bij hogere snelheden en die potmeter is er niet voor niet als 'workaround'.
Autofabrikanten doen uit kosten besparing optiek dingen mijns inziens echt niet als het niet nodig is / waarde toevoegt dus ik volg graag hun implementatiewijze.

Ingehaald worden door de techniek blijf ik houden. Ik heb één keer een switch gemaakt van CALB naar Tesla batterijen, maar nu doe ik het met wat ik nu gekozen heb / beschikbaar is.
Er zijn nu alweer compactere en betere laders en DC/DC converters voor de DHZ markt, maar dat gooi ik niet meer om.

Nog weer even een nieuwe update van mijn kant. Een nieuwe blogpost:

Herbouw kachel voor gecombineerde unit met airco

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.