- Berichten: 234
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
-
Je doorzettingsvermoden is fenomenaal!
Zowat ieder andere had het al lang opgegeven na zoveel tegenslag.
Veel respect en hopelijk komt het allemaal snel terug goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 208
0.06 V verschil klinkt als niet heel veel, maar het moet inderdaad heel dicht bij elkaar blijven.
Ik weet niet wat nog toelaatbaar is.
Op een forum over over RC (Radio controlled) racing schreef iemand dat het eigenlijk onder de 0.05V moet blijven.
Niet helemaal dezelfde batterij waarschlijnlijk, waarschijnlijk LIPO en veel kleiner natuurlijk,
(www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2...able-after-balancing)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Het mooiste is een balans met een verschil van inderdaad 5 of 7 a 10 of misschien 15 mV dus zeg 0,01V
Dus mijn delta was met 20 mV al niet ideaal.
Maar goed, in absolute zin is die delta nog niet zo'n probleem.
Maar een spontane verandering van 20 mV naar 60 mV zoals ik had is (met de kennis en ogen van nu) wel een indicatie van een probleem.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 296
Had je dan nog iets kunnen doen ter voorkoming van de brand? Dan had je het accupakket moeten verwijderen? Of waren er nog andere opties geweest?Maar een spontane verandering van 20 mV naar 60 mV zoals ik had is (met de kennis en ogen van nu) wel een indicatie van een probleem.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
- Offline
- Junior Lid
-
- Berichten: 39
Het positieve is dat je door deze verdieping je kennis van deze materie wederom behoorlijk hebt uitgebreid.
In de toekomst geen Tesla-accu's meer, weet je al wat voor type het wel gaat worden? En moet je dan achterin ook alles opnieuw gaan ontwerpen/bouwen omdat de afmetingen anders zijn?
Ik blijf dit volgen, veel succes en ik hoop oprecht dat je binnen afzienbare tijd weer relaxed met je Voltvo Combi kan gaan rondtoeren. Vooral dat "relaxed", want ik kan me zo voorstellen dat je het gebeurde niet snel vergeet...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Goede vraag, die heb ik mezelf ook al eens gesteld. Het komt een beetje op het vlak van koffiedik kijken, want het hangt er een beetje van af. Als ik had ingelogd in het BMS had ik weten vast te stellen waar die cel delta zat, dan kan ik op basis daarvan inderdaad actie kunnen ondernemen. Maar of ik dan iets kan kunnen doen? Verondersteld dat mijn analyse klopt en het om een interne danwel externe kortsluiting ging, dan waren er twee opties:Had je dan nog iets kunnen doen ter voorkoming van de brand? Dan had je het accupakket moeten verwijderen? Of waren er nog andere opties geweest?
1) Auto aanzetten zodat de koeling zou lopen en de ontwikkelde warmte weg zou kunnen worden genomen voordat het boven het trip punt van een thermal runaway zou komen. Kans van slagen is gezien de snelheid van warmteontwikkeling van een NCA cell die sluiting geeft is echter vrij klein.
2) Module demonteren die de cel bevatte met daarin het probleem. Dat was met de gereedschappen die ik voorhanden had lastig geworden, maar als de urgentie duidelijk was geweest, was daar vast wel hulp bij in te roepen geweest. Maar dan nog moet je genoeg tijd hebben en moet de temperatuurstijging beperkt blijven. Anders heb je alles open liggen en als dan een thermal runaway optreedt ben je verder van huis dan met de nog dichte bak.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Thanks!In de toekomst geen Tesla-accu's meer, weet je al wat voor type het wel gaat worden? En moet je dan achterin ook alles opnieuw gaan ontwerpen/bouwen omdat de afmetingen anders zijn?
In projecten werk ik nu veel met Volkswagen modules uit de ID3, ID4 of ID5. Dat zijn robuuste blokken en passen goed bij wat ik wil. Die worden het waarschijnlijk. Ik denk dat ik de buitenbak achter en het basis frame achter kan behouden. Dat frame moet ik dan modificeren zodat ik de nieuwe modules erop vast kan zetten. Maar stap 1 is een nieuwe motor en dan kijken hoeveel kilo ik waar idealiter kwijt kan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
- Offline
- Junior Lid
-
- Berichten: 39
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Wat een BMS wel doet is continu balanceren. Dus die delta verkleinen. Maar dat is puur om de benutbare capaciteit te maximaliseren.
Wat ik verwacht dat een Tesla BMS doet is realtime de interne weerstanden berekenen. Die sommetjes die ik nu met de hand heb gedaan.
Op basis van die data zal er dan vroegtijdig een servicemelding verschijnen en wil de auto niet meer laden of rijden.
Ik ben ook voornemens om die interne weerstand sommetjes on the flow te gaan doen en rapporteren en loggen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
- Offline
- Junior Lid
-
- Berichten: 39
Succes daarmee en met de verdere engineering en herbouw!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.