EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
22-12-2017 20:35 #174023 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels is de puzzel van "wat moet waar" qua kachel en DC/DC wel ongeveer geland.
De DC-DC komt inderdaad onderop.

Zie blogpost: Laswerk, expansievat en nieuwe kachel op maat



Meer foto's van onder andere mijn zoektocht naar een geschikt plekje voor de blower en een expansievat wat plat genoeg was staan in de blogpost .
Ook nog wat inspiratie opgedaan bij New Electric dus weer volop ideeën voor komend jaar.

Prettige feestdagen en een goede jaarwisseling alvast.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-12-2017 21:24 #174025 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Respect zeg!
Jij moet ook wel een lange adem hebben Lars, dat denken is aan de ene kant een groot deel van de hobby, aan de andere kant weet ik uit ervaring dat het ook erg vertragend werken kan.....
Maar ja, slecht doordenken en overmieuw moeten doen ná het spuitwerk is helemaal waardeloos.
Ik heb zelf een expansietankje gemaakt, voordeel is dat je er net zoveel slangtules / pijpjes aan kunt maken als je zelf wilt en ook nog eens de diameters kunt bepalen.
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...bi-project?start=270 (onderaan)
Mijn overweging was ook dat een kunststof tankje wat modern oogt, maar jouw combi is een en al vooruitstrevendheid dus dat maakt niet uit.


Gaaf dat jij als afdekking een oud kachelhuis gebruikt, komt de aanblik wel ten goede denk ik.
Het is gewoon een prachtig project Lars, hou vol.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2017 21:32 #174027 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank Jan!
Ja, dat streven naar de beste oplossing (die ik op dat moment kan bedenken dus later weer ter discussie stel) kost veel tijd.
Als ik kijk hoeveel tijd erin gaat en hoe weinig ik ben opgeschoten schrik ik soms wel even. Afgelopen januari was het laswerk klaar en hij staat er nu nou niet significant anders bij. Maar wel veel ideeën en ervaringen en vorderingen in de pipeline rijker.

Jouw tankje is ook wel heeeel mooi! Dat was ik alweer vergeten. N.a.v. je bericht hierboven dacht ik "maar hoe die je het peil dan?" en na het lezen van je oude topic realiseer ik me: slim! gewoon een niveausensor.
Misschien laat ik me nog wel verleiden om toch ook voor die route te gaan.... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-12-2017 21:41 #174028 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Oooooh, had ik het maar niet aangehaald hahaha......
Ik ken het Lars, af en toe wordt ik ook gek van mezelf, terwijl iedereen gewoon nieuw hardboard koopt voor zijn deurpaneel staat er hier in de huiskamer weer een paar m2 sandwichpaneel.
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. Maar ja, die drang komt van binnenuit en wordt vaak ook gevoed door de angst "niet de beste oplossing gekozen te hebben".
Bij mij komt er dan ook nog bij dat ik van mezelf weet dat àls het eenmaal rijdt ik er ook niet snel wéér aan begin te veranderen.....
Mijn oude 240 diesel hing met zoveel tijdelijke oplossingen aan elkaar dat zelfs een doorgewinterde autodief hem niet meekreeg.(en waarschijnlijk ook niet mee wílde).

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2018 11:20 #174675 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks, Jan, same here, als hij eenmaal rijdt moet hij blijven rijden.
Onze gebruiks Amazon is nu niet in al te beste staat, maar ja "het project" gaat voor en door.

Weer even tijd voor een update. Ik ben maar weer eens helemaal opnieuw begonnen met het ontwerpen van de batterijen bakken.
Deze keer om echte koker als basis te nemen qua ontwerp en een aanpak met staanders/dragers naast de modules in plaats van geïntegreerd door open frezen van koker.
Voordeel is dat ik de koker dan ook kan laten snijden met "position helpers" en al.

En ook de achterkant dezelfde aanpak.

Meer ins en outs en foto's in mijn meest recente blogpost:
Wederom herontwerp batterijen bakken
Het kunnen plaatsen van de lasersnij en zet bestelling komt nu steeds dichterbij.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 20:19 #174998 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Vraagstukje waarvan ik benieuwd ben naar jullie ideeën en suggesties.
Naast de conventionele snelheidsmeter wil ik ook "digitaal" weten hoe hard de auto gaat.
Hiervoor die ik twee mogelijkheden:
1) Hall sensor richten op boutjes uitgaande flens versnellingsbak
2) Weten in welke versnelling de bak staat en dit combineren met al digitaal beschikbare RPM
De meest eenvoudige zou optie 1 zijn denk ik.
Nu heb ik voor "weten of de bak in een versnelling staat" nog een andere toepassing in gedachten.
Daarom wil ik optie 2 ook zeker even verkennen en ben benieuwd naar jullie ideeën.

Op wat voor manier zou ik kunnen bewerkstelligen dat ik elektrisch kan vaststellen in welke versnelling de bak staat?

Ik denk dan aan gewoon meerdere van die schakelaars zoals je ook in combinatie met de overdrive in een deksel doet.
Aangenomen dat dat past en aangenomen dat de juiste plekken wel te vinden zijn.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar andere ideeën. Voorwaarde is wel dat het robuust en nauwkeurig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 21:50 #174999 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars, Leuke vraag.

Mijn eerste gedachten met optie 1 weet je optie 2.

Maar dan wel op jouw manier ;) dus zul je wel een mooi Hall sensor plaatje bedenken welke op de as gelast kan worden met een mooi hal sensor houder plaatje. Nu weet je je uitgaande snelheid de snelheid voor je bak weet je aan de hand van je RPM dus weet je ook in welke versnelling je bak staat.
Kan je de cover van de bak verder met rust laten.

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 22:01 #175000 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Nice find!
Wellicht moet ik die andere toepassing iets toelichten.
Het is een eis van de RDW dat er een buzzer moet klinken als je de deur open doet de auto zomaar weg kan rijden als je het gaspedaal aanraakt.
Nu wil ik natuurlijk zo min mogelijk nodeloze buzzer geluiden.
Korst door de bocht is signaal "ready to drive" combineren met deurschakelaar en een relais.
Gewoon met een simpel 12v circuitje op te lossen.
Nu dacht ik als twist: maar wat nu als je daaraan toevoegt dat er ook wel een versnelling gekozen moet zijn. Anders spint alleen de motor op.
Ik moet nog even checken hoe de RDW dit precies definieert. Of het echt "kan wegrijden" dus buzzz of "staat aan" dus buzzz. In dat laatste geval gaat de vlieger niet op. Maar dan is het wel handig als "versnelling gekozen" gewoon een simpel maak/breek contact is.

Die hall sensor pulsen lees ik namelijk digitaal uit en zet dat om in CAN traffic. De info/data in die CAN berichten kan dan op het display worden weergegeven. Op zich kan ik dan wel een relais board gebruiken om dit ook weer om te zetten in een simpel maak/breek contact.
Kanttekening is echter dat je dus pulsen moet hebben en dus moet rijden om te kunnen resolven of er een versnelling gekozen is.
Eigenlijk volstaat dan al pulsen (maakt niet uit hoe vaak) = JA.
Dan werkt hij echter niet in stilstand icm. de deur buzzer.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 22:20 #175001 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik kan me voor stellen dat je voor jouw RDW vraag stuk 2 opties kan nemen:
1ste je bouwt een schakelaar op je handrem. Want als handrem aan is kan je auto niet wegrijden. Geen buzzz
2 de een neutraal schakelaar maken en dan komen we dus weer bij jouw eerste vraag stuk uit alleen niet voor je versnellingen maar een neutraal stand.
Met een neutraal indicatie heb je in ieder geval mogelijk maar 1 schakelaar nodig inplaats van 3.

Is het makkelijk om veiligheid schakelingen in te bouwen anders mogelijk een idee om als je deur open gaat een veiligheid schakeling te activeren die je weer moet deactiveren als je de deur weer dicht doet en wilt gaan rijden. Maar als ik er over na denk is dat niet heel praktische maar wel veilig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 22:26 #175002 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Jacob van Zwet schreef : 2 de een neutraal schakelaar maken en dan komen we dus weer bij jouw eerste vraag stuk uit alleen niet voor je versnellingen maar een neutraal stand.
Met een neutraal indicatie heb je in ieder geval mogelijk maar 1 schakelaar nodig inplaats van 3.

Mijn wens is om de gebruiker van de auto zo min mogelijk te confronteren met het feit dat de auto "anders" is. Dus een veiligheidsschakeling lijkt me inderdaad niet heel handig (maar inderdaad wel veilig).
Het idee van neutraal indicatie spreekt me wel erg aan!
Ik ga een bak eens in alle versnellingen zetten en dan de positie van de "schakelplaat" even vastleggen en tekenen. Misschien rolt daar wel eenvoudig een positie uit voor een "geen versnelling gekozen" schakelaar/sensor.
Dan moet het km/h signaal maar gewoon met een hall pulse. Scheelt ook weer rekenen met ratio's ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.