EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
05-02-2018 22:28 - 05-02-2018 22:32 #175004 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Als ik jou was zou ik het dekseltje van de schakelgaffel-assen opnieuw ontwerpen.
Standaard zit daar al het schakelaartje in van de achteruitversnelling, een nieuw ontwerp kan je de mogelijkheid bieden om àlle versnellingen te detecteren, dus ook neutraal.



Dan zou ik gelijk ook van gelegenheid gebruik maken aan dat nieuwe ontwerp een beugeltje te integreren waar een hall sensor of een VR sensor in past welke een snelheidsignaal kan oppikken van de aandrijfas.

Het boutpatroon zit op een ongelijk patroon qua gradenverdeling, geen 0,90,180,270 dus.
Op zich geen punt maar je moet er in de software even rekening mee houden vwb de uitlezing van periodetijden die dan voorbij gaan komen. Bijvoorbeeld steeds iedere tweede stijgende flank te meten, je hebt dan het "korte en lange signaal bij elkaar, dus dan maakt het niet meer uit.

Zelf heb ik een aparte toonring gemaakt voor de sensor met 12 signalen per omw.

Dan krijg je zoiets;


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 22:52 #175005 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks Jan! Ook een goed idee. Er is vast wel een eenvoudige sensor die de schakelstangen kan detecteren. Wellicht zelfs een hall sensor of een IR afstand sensor (3x vanaf de kopse kant weten hoe ver de stangen uitsteken).

Dat ongelijke gatenpatroon had ik nog niet aan gedacht, thanks! goed punt.
Dan is misschien het makkelijkste voor die route wellicht om de tijd te meten voor langskomen van 4 pulsen (= 1 rondje) en dat te vertalen in een afgelegde weg.

Maar je brengt me sowieso op ideeën om eens verder te kijken naar andere sensoren dan de originele "4-de versnelling schakelaar", ook voor in het deksel ipv met eindkapje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 17:37 #175011 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Er zijn meer wegen naar Rome en jou kennende ga je ze allemaal onderzoeken maar voor de digitale snelheid is er ook een simpele oplossing n.l. via GPS. Die snelheids meter zal ook werken op pulsen gerelateerd aan verplaatsing/snelheid. Heel makkelijk voor plaatwerkers zoals ik, werkt gewoon en minder sleutelwerk.
www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/mot...eviousPage=mympBuyer
Vast wel bekend bij jou maar soms moet je mensen die overal een oplossing voor bedenken zich laten afvragen of het niet simpeler kan....(vanaf de pc kan ik geen icoontjes invoegen)

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 19:07 #175013 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik ken het niet, en weet ook niet hoe het aangestuurd wordt, maar wellicht interessant: www.autostyle.nl/catalogus/universele-po...art-multi-color.html

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-02-2018 19:42 #175014 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Leuk die verschillende invalshoeken!

Ik heb ook eens een GPS- ontvanger uitgelezen met een microcomputer , gewoon ter lering en vermaak.
Het viel mij op dat de snelheid soms secondenlang niet klopte, die meter van marktplaats heeft daarvoor een ingebouwde stabilisatie, daar knapt de uitlezing natuurlijk wel van op.
Met een losse GPS ontvanger kan je de data serieel inlezen in je arduino, dan kan je het vervolgens overal gebruiken waar je maar wenst. Beschik je ook gelijk over de juiste tijd ,datum en je coordinaten bij alarmsituaties.

Ben heel benieuwd hoe de pookknop werkt, accelerometer die je inleert? ( zo'n soort we-controller constructie)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 20:19 #175015 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
De digitale snelheidsmeter die Peter aangeeft kun je ook kopen voor een fractie van die prijs: 53 euro direct vanuit China. Ik ken iemand die deze tot volle tevredenheid heeft ingebouwd, werkt perfect.
KLIK HIER
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2018 22:03 - 06-02-2018 22:03 #175016 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Leuk dit, dank!
Ik verken inderdaad alle opties en dingen (nodeloos) complex maken is ook wel aan mij besteed ;)
Daarom is soms achteraf een simplificatie slag wel weer fijn.

Dat ding is interessant Paul! Ik heb er even op gezocht en vond hier een handleiding .
Ik denk dat er een gravity sensor in zit en die moet je conform procedure in de handleiding inleren.
Ik ben erg benieuwd of dat ook werkt voor de lange pook in de Amazon.
Zou net moeten kunnen als hij nauwkeurig genoeg is, maar het verschil in krachten is in R 1 3 en 2 4 wel erg klein denk ik.

M'n snelheidsmeter blijft gewoon de originele en mechanisch aangedreven. Het gaat mij erom om een snelheidsignaal en opgenomen vermogen in een berekening te kunnen gooien en zo een bericht met verbruik in Wh/km de CAN-BUS op te slingeren die er door de display weer uit gehaald wordt.
Maar dat gezegd hebbende, bracht het GPS verhaal me wel op een idee.
Even onder voorbehoud van nauwkeurigheid van de bevindingen van Jan.
Maar ik bedacht me dat ik dat al aan boord heb.....
Voor mijn afstandbediening via iPhone heb ik namelijk een Adafruit FONA 808 board. Deze biedt naast GSM ook standaard GPS. Over het algemeen ben ik erg tevreden over de nauwkeurigheid van de snelheid etc van mijn navigatie op mijn telefoon. dus dat biedt hoop. Ik zal eens een testje doen.
Dan neem ik voor lief dat de buzzer afgaat als de deur open gaat terwijl de auto aan staat ongeacht of er een versnelling gekozen is of niet.
Scheelt misschien een keer sleutels in contact laten zitten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2018 12:00 #175217 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En nog weer even een update. Teveel en te divers om hier allemaal te herhalen.
Zie voor alle ins en outs mijn laatste blogpost: Prototype v4 batterijen bak voorkant en ontwerpen verdere details

Toch nog een paar plaatjes:
Nieuw ontwerp omgezet in prototype


De laders krijgen een plekje:


En een flow test


En in de blogpost nog wat meer over een TIG lassen experiment, het battery management systeem en oranje markeringen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2018 13:01 #175560 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lars Rengersen schreef : Jouw tankje is ook wel heeeel mooi! Dat was ik alweer vergeten. N.a.v. je bericht hierboven dacht ik "maar hoe die je het peil dan?" en na het lezen van je oude topic realiseer ik me: slim! gewoon een niveausensor.
Misschien laat ik me nog wel verleiden om toch ook voor die route te gaan.... ;)

Het blijft toch worstelen met dat kant en klare kunststof tankje.
Ik overweeg toch ook de route op maat.
Ik lees dat jij hem van staal hebt gemaakt, Jan.
Hoe heb jij het gedaan qua corrosie preventie aan de binnenkant?
Ik dacht namelijk aan RVS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-03-2018 14:12 #175561 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ha Lars, ik heb gewoon staalplaat gepakt.
Corrosie zal reuze meevallen, goede koelvloeistof heeft toch ook een roestwerende werking.
Uiteindelijk zijn vriespluggen ook maar gewoon plaatstaal, zij het dan met een vleugje zink misschien....
Ik ben er niet zo bang voor :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.