EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-09-2017 08:46 #171548 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ha Lars, wat een schitterende en verhelderende 3D-tekeningen!!!!
Daar zit veel werk in en ik vind het knap dat je door zelfstudie in korte tijd zo ver gekomen bent.
Het is een oud gezegde "met passen en meten wordt de meeste tijd versleten" maar nog steeds actueel.
Goed ook om je "vrijheidsgraden" wat in te perken anders kom je nooit meer aan rijden toe.
Het is gewoon een gegeven dat het altijd optimaler kan, zeker bij technieken die onderhevig zijn aan innovatie zoals elektrisch rijden.......

Jij hebt gewoon niet zoveel man-uren ter beschikking als Tesla ( en wat minder hulpmiddelen en wellicht is ook je budger wat kleiner)

Succes met het vervolg, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2017 16:49 - 08-09-2017 16:53 #171668 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dankje Jan!
Nog zeer zeker actueel, helemaal als het niet overhoudt qua beschikbare ruimte.
Het inperken van die vrijheidsgraden blijft toch een uitdaging voor mij.
Ik dacht vorige week dat ik een heel eind was, maar heb toch alles weer op de schop genomen.
Zie ook mijn blogpost: Herontwerp koelsysteem, hoogvoltage schema en batterijen bak & Jaguar E-type zero inspiratie

Eerst maar eens op papier en daarna de schema's digitaal en uiteindelijk weer in 3D.


Het goede nieuws: het is er weer wat compacter en strakker van vorm op geworden.

Oh ja en ik kwam ook nog iets heel moois tegen op het web, een Jaguar E-type elektrisch.


Meer foto's en schema's dus in Herontwerp koelsysteem, hoogvoltage schema en batterijen bak & Jaguar E-type zero inspiratie
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2017 08:55 #171676 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Stond de E in E-type altijd al voor Electric? ;-)

Lijkt een perfecte conversie in ieder geval!
Maar ook jij bent nog steeds goed bezig, Lars! Goed doordacht ontwerp van je accubak!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2017 09:54 #172805 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik zie dat ik een eindje achterloop met het bijwerken van did topic.
Even een inhaalslag:

Begin sept: Ontwerp contactor box en batterijen bak achter – Keep It Simple & NEN

Met als belangrijkste inzicht toen een vereenvoudigingsslag van met name het koelsysteem.

Tussendoor een blogpost over de Volvobeurs waar ik een ander model trekhaak voor de combi kocht en off-EV-topic wat onderhoud aan de andere Amazon op de sleuteldag .

Begin okt: Elektrische Volvo Amazon combi verdere details uitwerken

Met daarin wat onderdelen die ik opgehaald heb om zo niet alleen digitaal maar ook in het echt te kunnen passen.
Verder nog een verbeterslag voor de contactor box.

Deze week: Ontwerpen achterste batterijen bak

Met daarin een behoorlijke slag met het ontwerp van de achterste batterijen bak. Nu op het punt of ik met RVS aan de slag ga voor de buitenbak of met staal. Ik neig nu naar dat laatste.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2017 12:23 - 26-10-2017 12:24 #172810 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
RVS LIJM EN KIT

Vroeger werd RVS meestal aan elkaar verbonden door lassen, bouten of klinken. Tijdens het lassen van RVS, zal het materiaal vervormen en verkleuren. Voor bout- en moerverbindingen moeten er gaten geboord worden.
Tegenwoordig zijn er diverse lijmen en kitten die lassen of mechanische bewerkingen overbodig maken.
www.rvsland.nl/lijm-kit

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2017 12:30 #172811 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank! Het schoot al wel even door me heen, maar had me er niet verder in verdiept. Net even gekeken op die pagina.
Lijm is hittebestendig tot 90 graden.
Hoofdreden om voor RVS ipv staal te gaan is hogere smelttemperatuur. Als er iets mis gaat met de batterijen wil ik dat zo lang mogelijk in de bak houden. Daardoor valt lijmen helaas af, anders was het zeker een goede optie geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2017 15:12 #172901 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En inmiddels weer een vervolgslag gemaakt, ondermeer met het ontwerpen van de deksel voor de achterste batterijen bak en een eerste versie van de bak gemaakt.

Zie blogpost: Prototype batterijen frame achter en vervolg ontwerp



Het goede nieuws is dat het past, zelfs met de originele trekhaak. M'n ontwerp moet echter anders. Ik krijg nu de modules er niet in. Het sleufje komt te vervallen en ik ga ze op alle drie de frames bouten. Daarnaast ga ik get middenste frame "stapelen" in plaats van gelaste tussenliggers. Dan wordt monteren een stuk makkelijker.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2017 21:57 - 08-11-2017 21:58 #173146 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En nog weer een nieuwe update.
Over het doorrekenen van de benodigde afmetingen van de radiateurs (en een goed adres om ze te laten maken).


En dimensionering en keuze van busbars (powerbar voor hoogvoltage verdeling en koppelen batterij modules).


Blogpost: Dimensionering koelsysteem en busbars

En dit vraagt weer om een verfijning van het ontwerp van de achterste batterijen bak. Wordt vervolgd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2017 21:31 #173171 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik weet in amsterdam een radiatoren fabriek voor je die custom Made radiatoren maakt. Doen ook veel voor oldtimers uit de jaren 30 maar ook speciale intercoolers noem het maar op. In het verleden hebben we daar is een technische avond gehad met regio NW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 21:56 #173506 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
@Rene, fijn dat dat soort ambachten toch nog blijven bestaan. Volgens mij hebben de mensen waar ik was in Zutphen het best druk.

Nog weer even een update met betrekking tot de baterijen bak voorin. Ik heb een mockup van hout gemaakt op basis van mijn nieuwste ontwerp. Met dat als uitgangspunt de steun voor de DC-DC converter die ik eerder maakte eruit te slijpen en opnieuw te beginnen.

Waarna de hoogvoltage connector perfect paste.
... maar er geen plek meer was voor de kachel dus alles er voor de tweede keer uit geslepen.

Nieuwste idee dat lijkt te gaan werken is om de DC-DC converter onderop te doen en daar bovenop de kachel.


Alle ins en outs en meer foto's in mijn blogpost: Batterijen bak mockup en DC-DC steun opnieuw en opnieuw

Maar eens kijken of ik een originele Amazon kachel deels kan hergebruiken. Zou wel mooi zijn als ik (een deel van de) bediening ook kan behouden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.