EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
13-12-2015 16:30 #156549 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Een laatste opmerking dan over het gebruik van een thuiskomer. Als je deze op een niet aangedreven wiel plaatst, volgens mij geven de meeste fabrikanten dat ook aan als tip, dan heeft je differentieel er dus geen last van. Probleem opgelost.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2015 23:26 #156600 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoe dan ook is max 50 of als het moet 80 rijden met z'n klein wiel denk ik raadzaam. Ik zal hem nog eens opmeten en door een "tire size calculator" halen om te kijken hoe groot het verschil echt is.
En inderdaad op de voorwielen kan het sowieso. Dank voor de tips!

Terug naar de ombouw, alhoewel van ombouwen nog even geen sprake is.

Dit weekend nog even de kriebels gehad m.b.t. een andere body of eventueel plaatwerk donor.
Helaas bleek het verhaal mooier dan de auto in kwestie.
Rob, dank voor je inspectie, scheelde mij vier uur in de auto voor niets.

Om de smaak weer even te pakken te krijgen ben ik even bezig geweest met een ander klusje. Het opnieuw vastzetten van het binnenscherm. Ongedaan maken oude ellende:



En er stomp een stripje in lassen



Meer foto's in mijn blogpost: Binnenscherm rechtsvoor beter vastgelast

Mocht iemand nog goed donor plaatwerk voor mijn achterkant hebben, dan houd ik mij aanbevolen.
Maar ja, dat blijft een bekende slechte plek van de combi's dus zal op veel slopers slecht zijn.
Maar wie weet eentje met voorschade of toch beter en met meer vorm dan dat wat ik nu heb. Ik zal een aparte gezocht advertentie plaatsen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2015 20:58 #156621 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Graag gedaan Lars, als ik een alternatief voor je tegen kom dan laat ik het weten.

Succes met het laswerk.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2016 11:49 #157489 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Om de hoe en wat met de achterkant nog even te laten rusten, ben ik maar verder gegaan met wat andere klusjes.
Zo heb ik de ophangingsdelen laten stralen



Zijn de CALB 100 Ah lithium cellen binnen



En zit de vloerplaat rechtsvoor erin







Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 07:39 #157510 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,

Lekker bezig. Ik vroeg me opeens af, jij hebt afgelopen zomer (of was het alweer een jaar daarvoor?) toch muur verwarming aangelegd om door te kunnen klussen in de winter? Ik vroeg me af of hij beviel en het inderdaad doet wat je er van verwacht had. Succes met de achterkant.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 13:09 #157516 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
We hebben inderdaad afgelopen zomer de muurverwarming aangelegd.
Dat was echter niet ik mijn klusruimte, maar in een ander deel van de schuur.
In mijn deel heb ik vloerverwarming en dat bevalt echt super.
Met de huidige buitentemperaturen wordt het er iets van 15 graden max (met circuit temp 32 graden en ketel watertemp 43 graden). Dat lijkt niet veel, maar is zeer aangenaam klussen. Luchtvochtigheid is met iets van 40% ook vrij laag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 18:14 #157521 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Als ik het goed begrepen heb, is de keuze (ook min of meer noodgedwongen) gevallen op een accupakket waarmee de actieradius vrij klein is. Zal de auto 's winters ook gebruikt gaan worden en zo ja, heb je er rekening mee gehouden dat bij lage temperaturen de actieradius nog kleiner zal zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2016 22:42 #157535 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
De cellen mogen gebruikt worden tot -20 graden en hebben dan circa 20% minder vermogen.
Zo koud zal het bij ons gelukkig niet vaak zijn. Voor de daadwerkelijke capaciteit is het een kwestie van de meters in de gaten houden. Ik ga uit van een range van 90 km, maar dat is bij een verbruik van 250 Wh/km en ik heb al begrepen dat dat vrij conservatief geschat is dus dat ik in de praktijk wellicht hoger uitkom.
Andere uitdaging m.b.t. de kou is dat je de cellen niet mag laden bij vorst. Ik ga daarom verwarming in de batterijen boxen maken en de lader temperatuursafhankelijk instellen. Door het laden warmen de cellen namelijk vanzelf op dus dan is het bij kou een kwestie van met lage stroom beginnen.
De gekozen omvang van mijn accupakket is inderdaad noodgedwongen. Qua kilo's en volume kon ik niet meer en/of grotere cellen kwijt in de combi. Wel ga ik op den duur snelladen implementeren om zo toch een wat grotere reikwijdte te realiseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2016 21:56 #157710 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Tussen de andere reparaties door heb ik af en toe ook wat aan de achterkant gedaan.
- Roest weggehaald en "harde gaten" gemaakt
- Strip op maat laten knippen voor de achterkant
- Achter uit het spit gehaald om de passing van de achterklep te kunnen checken
- Eerste plaatje erin gehecht om weer wat hoogte houvast te krijgen.




Meer foto's in mijn blogpost: Begin gemaakt met reparatie achterzijde combi

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 10:22 #157722 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Nog een vraagje over wintergebruik. Lars, heb je al een idee hoe je de verwarming/ontwaseming gaat doen? Misschien is een benzine kachel een idee? Het mooiste zou een electrische airco/ warmtepomp zijn, maar dat is weer een extra technische uitdaging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.