EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
10-10-2015 20:26 #154732 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Lars, naar de las klemmen ben ik ook wel benieuwd. Op d beurs had ik lasmagneten gekocht. Het leek me dat je de plaat dan strakker tegen elkaar aan krijgt. Maar ik heb nog geen ervaring..
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-10-2015 20:59 #154735 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Messing blok is handig, er bestaat ook gel, dat smeer je er lekker dik tegenaan van onderen en dan kan je van boven lassen.
Neemt enorm goed warmte op.Voorbeeldje; www.frost-auto.nl/?lassen,8,2

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2015 12:35 #154751 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Messing blok is een goed idee, ga ik ook even kopen.
Ik gebruikte tot nu toe een plat geslagen stuk koperen pijp om een smeltbad te steunen.
Werkt prima, maar neemt niet veel warmte op.
Naast messing ga ik ook die gel maar kopen. Had ik wel eens van gehoord, maar wist niet of dat echt zo goed werkte.
Nu is het met een dak "better safe than sorry".
Tot slot zorgen die lasklemmen meteen mooi voor een kier van 1 mm dus dan kan ik die gesteund met messing mooi dichtlassen en is er wat ruimte voor de plaat om te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2015 19:29 #154760 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Succes Lars,

Ik denk dat ik precies weet hoe je je voelt. Ik vond het dak de grootste uitdaging. Zo'n groot vlak, daar zie je alles op.
Stom genoeg was mijn ervaring dat het met die warmte in het dak juist heel erg mee viel. Natuurlijk niet door lassen en niet te snel willen gaan, maar waarschijnlijk omdat het een veel groter metalen deel uit een stuk is trok de warmte bizar snel weg zonder dat het geheel noemenswaardig warmer werd. Met een flink aantal tussenpauzen kon ik gewoon om de 10 tot 20 cm een goed doorgelaste punt zetten en dan zo rond blijven werken. Na het tweede rondje nam ik pauze van een half uur en dan weer verder. Tot nu toe erg tevreden, maar ook erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 19:42 #154779 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor je reactie Gerben.
Twee rondjes en dan pauze en dan een goed resultaat krijgen stelt mij wel gerust.
Ik was van plan m'n tempo nog lager te leggen, maar ik doe ook maar een strip van 20cm breed.
Inmiddels bij Blankers van de W100 Cold Front pasta besteld en een koperen onderlegplaat met magneten.
Komt als het goed is morgen binnen en als het meezit woensdag de plaat verder pas maken, lasvlakken schoon maken, pasta erop en koper eronder en eens de eerste lasjes proberen.
Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2015 08:22 #154800 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Die lasklemmetjes zijn ook eenvoudig zelf te maken, zie ook dit topic: Zelfgemaakt gereedschap

Ik heb ze een aantal keer gebruikt, en het werkt erg makkelijk, zeker op plaatsen waar je er met een griptang of lijmklem niet bij komt. Magneten werkt nog makkelijker, maar als ze te klein zijn, zijn ze niet altijd sterk genoeg. Te grote magneten zitten juist weer teveel in de weg.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 15:40 #154859 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Als ik meer lasklemmen nodig heb, maak ik ze inderdaad zelf. Is niet zo moeilijk, zeker niet met de gereedschappen die ik inmiddels heb.
Vandaag de eerste slag gemaakt met het lassen van het dak. Valt me nog best tegen.
Zie ook Strip in dak Amazon combi lassen

De voorbereiding


En dan nog met koper eronder.
Echt heet wordt het niet, maar toch stuikte het in het midden en ontstond en er kuil.


Toch maar losgehaald op twee plaatsen en opnieuw gedaan.
Niet zo mooi als aan de rand, maar goed genoeg denk ik.


Nu nog wat tussen hechtjes en dan vertinnen.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-10-2015 17:40 #154863 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Perfect voorbereid Lars !
En mooi uitgevoerd, ik denk dat de holling ter plaatse van de las ook veroorzaakt wordt door her éénzijdig lassen.
Als je een gelijk aantal lassen (om-en-om) aan de onderzijde last valt het hol trekken vaak wel mee.n
Neem maar eens 2 plaatjes staal die je losliggend op je werkbank alleen van boven last, dan trekken de plaatjes ook in een holling.

Is deze warmtepasta ook herbruikbaar?
Op de zaak hadden we pasta die meerdere malen te gebruiken was, is inmiddels zo vaak gebruikt dat het laatst uitgedroogd was en weggegooid :(

groet Jan

PS in je blog heb je het over mannetjes i.p.v. magneetjes, of is dat streektaal :D

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 18:57 #154865 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Vervelend dat het bij jou niet mooi strak bleef Lars.

Ik heb er geen verstand van, maar wat Jan zegt klinkt op zich logisch, alleen bij smolt er zo veel metaal bij iedere last punt dat de las prop op en onder het dak ongeveer even dik was. Misschien dat dat bij niet zo is?
Ik kan me ook voorstellen dat het versterkt afkoelen aan de onderkant door het koper er voor zorgt dat het plaatwerk onder koeler is (en misschien blijft?) dan aan de boven kant. Dat zou mijns inziens ook de plaat voorover drukken, en dus naar beneden.

Geen idee, misschien kraam ik onzin uit, andere gedachten zijn zeker welkom.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 21:17 #154873 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor jullie reacties en dank voor de tip van het tweezijdig lassen, Jan! Ik ga nu een reeks hechtjes aan de onderkant doen.
Klink zoals Gerben ook schrijft eigenlijk heel logisch.
Op zich ben ik best tevreden met het resultaat. Helemaal zonder plamuur had ik ook niet verwacht.
Goed om te weten dan ik nu een optie heb om verder te lassen zonder het nog weer veel erger te maken.

De koperen plaat verhinderde inderdaad lasproppen aan de onderzijde. Echt warm werd die niet. Ik heb bij de tweede keer hechten de plaat wat naar boven teruggedrukt en toen gehecht. Daarbij kon ik gewoon met m'n blote handen tegen het koper drukken zonder dat dat te heet werd om vast te houden. Dus inderdaad wel aardige temperatuurverschillen.

Ik moet nog wel wat meer lassen om zeker te weten dat hij er goed vast in zit, dus wordt vervolgd.
Dank voor de spellingcheck. Blijkt een nieuwe autocorrectie functie op mijn computer te zitten die nog niet zo'n grote woordenschat heeft. Die heb ik zojuist dus maar even uitgezet, ik bleef dingen terugveranderen (maar dat lukte niet 100%).

De warmtepasta is inderdaad herbruikbaar al raakt hij wel snel vervuild van ondermeer het slijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.