EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
19-10-2015 22:40 #155006 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Weet iemand zo wat voor kier je nog dicht kunt krijgen met zachtsolderen?
Ik heb een naad van zo'n 1 a 1,5mm. Mocht dat teveel zijn, dan ontkom ik er niet aan om toch alles helemaal te lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-10-2015 23:07 #155007 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Bij solderen is de grap dat je een overlapping aan elkaar soldeert met een zo nauw mogelijke spleet.
De soldeertin wordt dan capillair tussen de spleet gezogen en dat zorgt voor een sterke verbinding.
Wat jij eigenlijk doet is een overbrugging maken, beetje alsof je een koperen pijp 12mm in een sok 15mm wilt solderen....
Je kunt nog overwegen een strookje zink als "wapening" over de naad te kloppen, krijg je toch een soort overlapping.

Op zich zal het wel moeten kunnen trouwens om 1-1,5mm te overbruggen, gewoon eerst een beetje oefenen naast de auto met twee aan elkaar gehechte plaatjes. Je bereikt dan alleen de gewenste opvulling, aan sterkte zal het niet of nauwelijks bijdragen vrees ik.

Wat ook wel wordt gedaan in dit soort situaties; www.debrasel.nl/ hebben we op de zaak zeer goede ervaring mee, hard uit als een beer en is heel sterk! Voor jouw dak zou ik persoonlijk eerder debrasel pakken dan naar de soldeerbout grijpen.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2015 23:22 #155008 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Weer wat geleerd, dat lijkt me erg mooi spul hiervoor. Dankje, Jan!
Ik ga morgen even een proefstukje maken en doen buiten de auto, maar eigenlijk klink dat wel als een beter plan. Geen aanvullende warmte inbreng en keihard. Dan maak ik er wel echt alleen de lasnaad mee dicht, want wat ik er zo snel over las is het daarna alleen nog maar in vorm te slijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-10-2015 23:31 #155009 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Lars Rengersen" schreef:
Dan maak ik er wel echt alleen de lasnaad mee dicht, want wat ik er zo snel over las is het daarna alleen nog maar in vorm te slijpen.


:lol: dat klopt, heb je goed geconcludeerd.
Dus wat je zegt, "constructief" gebruiken en afwerken met plamuur die wat langere verwerkingstijd toelaat.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2015 14:43 #155015 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels een proefstukje gemaakt.
Zie ook blogpost: Proefstukje zachtsolderen met tin voor dichtmaken lasnaad

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Hobbybrander is te lomp. Met een minibrander gaat het mooi.
Valt me niks tegen.
Nog even een proefstuk doen maar dan alleen met de kleine brander en met cold front pasta.
Neig nu toch naar vertinnen, maar dat is meer omdat ik gevoelsmatig (niet op kennis/ervaring gestoeld) minder heb met plamuur.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2015 15:08 #155016 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Probeer op het proefstukje ook hoe je de boel straks glad kunt krijgen, als je hier met een staalborstel overheen gaat blijft de las zichtbaar terwijl alle tin al weggesleten is, lijkt me lastig om dat goed te krijgen!

Staalborstel lijkt me sowieso geen goed idee, maar kan me voorstellen dat je hetzelfde effect krijgt als je met een lamellenschijf/vijl/schuurpapiertje bezig gaat. Misschien kun je beter eerst de lassen glad maken (met een lamellenschijf bijv.), en daarna pas de boel vertinnen, zodat je niet 2 verschillende materialen tegelijk glad hoeft te maken.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2015 15:25 #155017 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Goed punt, ga ik zeker doen.
Ik heb echter "gelukkig" iets van een kuil/deuk ter hoogte van de lasnaad als gevolg van krimp.
Ik ga zorgen dat ik onder het "vlak" blijf. Dan kan de spuiter het strakmaken met plamuur maar minimaliseer ik wel het benodigde volume.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2015 17:07 #155080 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Op basis van alle reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat doorlassen toch de beste optie is.
Warmte inbreng valt mee door steeds kleine beetjes te lassen.
Zie blogpost: Plaat in dak Amazon combi gelast
Met de lamellenschijf afgebraamd (later ook even van die vision dingen besteld die Jan aanraadde).


Uiteindelijk ben ik best tevreden.
Er zitten alleen nog steeds kleine putjes in de lasnaad.


Wat daarmee te doen?
Gewoon toch doorgaan met lassen en opvullen totdat hij met de lamellenschijf superglad te maken is? Of toch vertinnen? Of gewoon zo laten (tijdelijk primer erover, straks wordt hij toch ontlakt) en vangt de epoxyprimer dit wel op?



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2015 18:34 #155087 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ziet er super netjes uit Lars.

Wat ik gedaan heb is de binnenkant met een staalborstel zo schoon mogelijk gemaakt. Dan in de 2K epoxy primer (binnen en buiten). Dan de buitenkant af geplakt en de binnenkant met carrosserie kit afgesmeerd. Dat vult de gaatjes op en zorgt dat het daar niet in kan wateren (of dat is de gedachte). Als je een aantal dagen later het afplakband er af haalt is het nog steeds glad aan de bovenkant en kan er een laatste laag epoxy op.

Op zich denk ik dat vertinnen een duurzamere oplossing is, maar mijn wagen gaat niet vaak (en liefst met mooi weer) buiten komen per jaar. Bovendien had ik niet aan vertinnen gedacht en heb nu geen zin om de epoxy en kit er weer af te halen.

Net als zoveel gaat het van je persoonlijke voorkeur en ervaring afhangen ;)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2015 19:33 #155089 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Als het echt gaatjes zijn dus doorschijnend zou ik ze gewoon dichtlassen.
Zijn het enkel putjes zou ik het lekker zo laten, waar gaatjes zitten kan vocht komen die putjes worden toch opgevuld met plamuur/tin.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.