EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
27-01-2016 13:27 #157729 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Benzine komt er niet meer in ;)
Er komt een 1 kW elektrische kachel in op de krachtstroom uit het accupakket.
Deze kachel blaast rechtstreeks warme lucht en is behoorlijk efficient.
Je hebt ook uitvoeringen die water verwarmen zodat je het originele verwarmingssysteem kunt behouden, maar dat leek me niet zo handig.
Daarnaast overweeg ik nog om kleinere 12V PTC heaters met losse ventilatoren te plaatsen onder de uitblaas openingen bij de voorruit om die zo wat sneller te kunnen ontwasemen.
Tot slot plaats ik een achterruit met verwarming want ik denk niet dat ik voldoende verwarm capaciteit heb qua lucht om de auto echt lekker warm te krijgen als het koud en vochtig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 19:51 #157736 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
stoel verwarming?

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 21:29 #157739 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Lars kun je niet wat doen met de warmte die vrij komt van de accu's en de motor? Er moet daar toch de nodige warme lucht vanaf komen die je misschien kunt circuleren en zo weer wat vermogen van je accu's sparen. Je zou kunnen denken aan een gesloten systeem waarbij je gebruik maar een dunne wand RVS pijp die je door de cabine leid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 21:47 #157740 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Stoelverwarming is ook nog wel een goed idee. Heb ik in de 940 ook en dat is erg comfortabel.
Ik was in de veronderstelling dat dat vrij veel vermogen trekt, maar heb net snel wat research gedaan en dat valt reuze mee.
De Carbon versies trekken iets van 35 a 50 W. Dan past een stoel aan nog prima binnen de capaciteit van mijn DC/DC converter van 400W.
Piek gebruik komt dan wel een stuk hoger, maar daarvoor is er altijd nog de accu.

De motor en controller leveren te weinig warmte om die als restwarmte te kunnen benutten.
Max temperatuur is iets van 55 graden, maar liever max 5 graden verschil met de buitentemperatuur als ik het goed onthouden heb. Komt bij dat ik al twee circuits maak om te voorkomen dat de motor de controller gaat opwarmen of omgekeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 22:07 #157744 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Duidelijk Lars, daar doe je inderdaad weinig :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 22:15 #157745 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dat is dan weer een nadeel van zo'n hoog efficiënte motor.
Met een verbrandingsmotor zitten we er dan lekker warmpjes bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2016 22:45 #157811 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Na een beginnetje met de achterkant laat ik die toch even voor wat het is. Ik heb een schuurvondst gekocht .


Binnenkort ophalen en nader inspecteren. Het kan nog een aantal kanten op van gebruiken als nieuwe basis tot gebruiken als plaatwerkdonor of puur voor overnemen afmetingen.
Nu met de groene aan de slag gegaan met de bodem linksvoor . Zelfs de koker is een lapjesdeken.


Ik zag dat je bij Nordicar een kant en klare koker met knik kunt kopen.Dat is denk ik nog de mooiste optie.

Vraag: in hoeverre moet je de auto verstevigen tijdens het vervangen van die balk?

In mijn geval hangt de auto ook nog eens in een spit. Dit is er gelukkig wel eentje waarbij de voorkant hangt aan zowel de stuurhuis ophang punten van de chassisbalk als aan de A-stijlen op de plek van de deurveren.
Zou het volstaan om hem tijdens het vervangen van de balk op z’n zijkant te houden?
Of als het nodig is om hem te fixeren of anders te steunen, hoe dan?
Ik dacht eventueel een U-beugel maken die dan met de bevestigingsplaten van de deurscharnieren aan de A-stijlen gezet kan worden.


Op die manier kan hij dan op z’n kop staan zonder dat er veel krachten op de chassisbalken staan. Misschien wel toch ook nog een ondersteuning vooraan maken/behouden omdat het dwarsbalkje van de A-stijl naar de koker ook weg gaat.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 09:04 #157819 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hey Lars,

Die schuurvondst ziet er zo op het eerste gezicht puik uit. Ik weet dat dat niets zegt over wat je tegen gaat komen als je begint te strippen, maar toch.

Wat betreft de ondersteuning. Als je maar 1 balk per keer doet en hij zo ondersteboven hangt, zou je dan niet dat deel van de vloer en wagen kunnen ondersteunen met een verstelbare steun die door het open dak op de grond staat? Ik weet niet hoe makkelijk de wagen draait, maar anders eerst twee steunen onder de dorpels om het draaien tegen te gaan, dan een 2x3tje in de lengte binnen onder de te vervangen balk en die flink ondersteunen met bijvoorbeeld een as steun of een balk op een hydrolische krik ?

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 10:03 #157820 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,

Ik kan ze even niet vinden op de site van Volvo Lotte, zij hebben ook reparatie sets voor de balken. Op de beurs hadden ze die liggen en dat zag er goed uit en was bovendien een betere prijs. Je moet er alleen zelf even de knik in maken maar dat is goed te doen.
Zelf heb ik de knik op deze manier gedaan bij de wagen van mijn zoon, ziet er wat origineler uit dan een scherpe hoek maar maakt in de stevigheid niets uit.




K'ben heel benieuwd naar je nieuwe combi, mooi dat je die gevonden hebt.

Groeten, Rob

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2016 13:30 #157835 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hij draait vrij makkelijk dus wellicht inderdaad eerst fixeren.
Kreeg ook nog een tip om binnenin gespiegeld aan de balk een schoor te lassen.
Daarna ook nog via open dak steunen zou dan wel goed moeten gaan.

@Rob: had jij nog tijdelijke verstevigingen geplaatst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.