EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-11-2015 23:18 #155900 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Prachtig Lars, wat een buitenkansje die nieuwe deuren!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 23:26 #156447 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Even weer eens een update hier. Alweer een paar dingen gedaan:
Begin restauratie achterzijde combi en indeling batterijbak


Daardoor tot de conclusie gekomen dat ik achter toch nog 6 cellen meer kwijt kan en er voor dus 6 minder doe.

@Jan: dank voor je uitleg in jouw topic van hoe jij bumpersteunen 2.0 gemaakt hebt.
Ik ga kijken of ik iets van een herproductie van de originele steunen kan maken en ben begonnen met een CAD tekening .


Niet dat ik kan 3D tekenen, maar ik wil het wel leren. Dit doe ik in het gratis online CAD tekenprogramma Onshape.
Als iemand het leuk vindt om hieraan mee te helpen, laat het weten dan maak ik je mede editor.

Verder heb ik de wielbak en achterbank bevestiging gemaakt .



Vandaag bezig geweest met het schelpje rechtsachter en passen van een thuiskomer .
Ik had even zo'n moment wat iedereen wel kent "pfff, wat een werk, roest en vorige eigenaar rommel, moet ik dit wel willen doorzetten?" Even met een schuin oog naar een kant en klaar ogende combi op Autoscout gekeken, maar toch besloten om lekker door te gaan.

Vorige eigenaar rommel



De thuiskomer die ik ooit had gekocht past, alleen niet/lastig rechtop achterin staand in de combi.



En de basis voor de montage van het schelpje voorbereiden



Ook hier weer veel rommel en oude lassen waardoor er weinig originele vorm te herleiden is.

Bijlage achterkant-combi-rechts-rommelig-gelast.jpg niet gevonden



Als iemand een goed voorbeeld/plaatje heeft van "hoe het hoort", graag!













Bijlage achterkant-combi-rechts-rommelig-gelast.jpg niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 05:21 #156455 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
He Lars, is heel veel werk maar ik weet zeker dat het allemaal goed komt. Heb net even de update gelezen van het nieuwe reservewiel en de Amazon wielbak die je in wilt bouwen. Misschien lijkt het alleen maar zo maar op de foto ziet de wiel diameter er echt veel kleiner uit dan het originele wiel. Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.
Nog een kleine gedachte kronkel. Ik vroeg me af of je straks geen plaats hebt voor het nieuw reservewiel in de motorruimte zonder dat je daarbij het zicht op de nieuwe installatie verliest. Je zou misschien kunnen overwegen om het wiel in een beugel/slee tegen motorkap te klemmen, de veren in de scharnieren kunnen dat volgens mij we aan. Als je de plaats hebt dan is het minder werk dan het inbouwen van de Amazon wielbak en blijft de koffer ruimte in de originele staat. :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 05:27 #156456 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Lars Rengersen" schreef:

Als iemand een goed voorbeeld/plaatje heeft van "hoe het hoort", graag!


Lars, ik heb je wat foto's gemailed, misschien heb je er wat aan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2015 22:01 #156492 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor de foto's Alfred en Rob!
Vandaag ook nog even langs geweest bij Frans Boerkamp voor wat inspiratie.
Hoe meer ik echter loshaal, hoe minder vorm ik overhoud en hoe meer "weggeplakte" rottigheid ik vind.

Bijlage roestschade-achterkant-combi.jpg niet gevonden



Eind in zicht of einde oefening?
Ofwel, doorzetten of toch doorzoeken?

Bijlage roestschade-achterkant-combi.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2015 22:38 #156493 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Pfff, ik kan me wat voorstellen bij het "momentje" waar je het in je vorige update over had Lars. Het ziet er allemaal dramatisch uit maar toch denk ik dat er hoop is. Je kunt lassen en kunt ook plaat op maat knippen dat heb je al lang bewezen. De plaat waar je nu tegen aan kijkt is allemaal rechte plaat en dat betekend tijd en meters maken. Het alternatief van een klaar ogende wagen heb je al gezien tijdens je zoektocht naar een goed chassis, daar had je ook geen goed gevoel bij. Ik denk dat je de kiezen op elkaar moet zetten en door gaan. Probeer een kleine delen te stralen zodat je schonen plaat ziet en maak eens wat mallen van karton en zet die op de plaatsen waar je nu niets meer ziet en uiteindelijk weer plaat materiaal moet krijgen. Aan een kant beginnen en dat afmaken, ga niet overal slijpen want dan wordt het inderdaad te veel om te overzien. Je zult zien dat het je moed geeft om door te gaan :)

Succes :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2015 23:16 #156494 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank Rob! Ook via Facebook nog de nodige bemoedigende woorden gekregen.
Ik ga gewoon door!
Nieuwe inzichten:
- wellicht al eerder stralen dan ik van plan was voor overzicht van "to do"
- eventueel donor stukken uit een sloper gebruiken om de vormen er weer makkelijker in te krijgen
Stuk rond de reflector moet er namelijk ook nog uit en dat is best tricky qua vorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2015 10:04 #156497 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.

Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2015 10:55 #156525 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.

Waarom zou je differentieel extra warm worden? De energie wordt bij lagere omwentelingssnelheid via een ander tandwiel overgebracht ter compensatie van een trager draaiend tandwiel.

"Leo Foederer" schreef:

Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?

Er zit vaak een specificatie op van 80km/uur max. Al verwacht ik dat dit eerder komt omdat je een priegelbandje hebt.
Maar echt moderne auto's hebben toch helemaal geen reservewiel meer? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2015 15:13 #156539 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Los" schreef:

"Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.

Waarom zou je differentieel extra warm worden? De energie wordt bij lagere omwentelingssnelheid via een ander tandwiel overgebracht ter compensatie van een trager draaiend tandwiel.

"Leo Foederer" schreef:

Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?

Er zit vaak een specificatie op van 80km/uur max. Al verwacht ik dat dit eerder komt omdat je een priegelbandje hebt.
Maar echt moderne auto's hebben toch helemaal geen reservewiel meer? ;)


Hoi Los,

Zoals je misschien wel weet komt het differentieel in actie als je een bocht draaid. Omdat het buitenste wiel een langere weg af legt dan het binnen wiel zal er ook een verschil onstaat in omtrek snelheid. Als je nu een groot en een klein wiel op de as zet dan zal het differentieel denken dat je continu een bocht maakt met een snelheid van 80 km/u of meer. Het differentieel zal zich dan uit de naad werken om dit snelheids verschil te compenseren waardoor er meer warmte vrij komt. Een kennis van mij heeft dit eens "the hard way" moeten leren toen hij zijn wagen van Nederland naar Nigeria reed, na de boottocht van Spanje naar Afrika was het na 100 km einde verhaal :| Heb zelf gelukkig nog nooit een reserve wiel nodig gehad maar het is ook iets wat ik in het achterhoofd houd met mijn eigen wagen. Ik heb er de 195x65er op liggen, dit geeft een afwijking van ongeveer 10km op de teller. Een omtrek snelheids verschil als je ooit eens je originele reserve wiel met de 165x80 erop zou moeten zetten.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met de snelheids beperking door het priegelbandje dat is natuurlijk geen vergelijk met je normale wiel maar volgens mij zal het ook zijn om het differentieel te beschermen.

Maar ja dit is misschien niet het topic om dit verder te bespreken, het gaat hier immers om het EV project van lars en ik denk niet dat we dit moeten vervuilen :lol:

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.