EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
25-09-2015 13:29 #154330 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Ronald Damme" schreef:
Ik wist niet dat jij ook in het fruit zat?
Wat teel je zoal?

Is puur hobbymatig hoor. We hebben allerlei oude hoogstam rassen en we laten hier sap van persen bij Schulp .
Vroeg (alleen appels): Mantet, Zigeunerin, Gravesteiner en Notaris
Laat: stoofpeer Saint Rémy, de handpeer Zwijndrechtse wijnpeer en de appels Bramley’s Seedling en Goudreinet
Vroege oogst was veel dit jaar, laat wordt veel minder (geen Saint Rémy).
Zie ook de blogpost van vorig jaar: Appelpluk 2014
En inmiddels zijn ook de walnoten begonnen.


Naar verwachting wel een goed notenjaar. Waarschijnlijk beginnen we een Walnoten webshop.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 13:48 #154331 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Lars Rengersen" schreef:
We hebben allerlei oude hoogstam rassen en we laten hier sap van persen

Dat is lekker (off topic)... :)
Wij hebben naast de moestuin een stokoude Lemoenappelboom , ook een hoogstam. In tegensteling tot wat op de site wordt vermeld, vind ik deze appel bij uitstek geschikt als moesappel en voor appeltaart en juist minder lekker als handappel, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Overigens is tuinieren een welkome afleiding als het sleutelen eens niet wil lukken 8-) (om de discussie maar weer om te buigen naar het autogebeuren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2015 22:49 #154397 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Maar even een reactie in mijn eigen topic om die van Rob niet te vervuilen.

"Gerben Polder" schreef:
Jammer dat Lars er niet was, had hem ook graag ontmoet. Ik hoop dat dit niet de combi was die hij op de kop had getikt (dacht dat die er totaal anders uit zag) anders zit er nog flink wat las werk in :roll: .

Ben zelf inderdaad niet veel bij de auto geweest. Hopelijk hebben mensen er desondanks van genoten en een beeld gekregen van het project. De vervangende combi heb ik uiteindelijk toch niet gekocht, zie ook blogpost " Huh?! Vervangende body opgehaald en weer teruggebracht ".
Dit was dus de auto die ik al had en dus nu alsnog als basis gebruik (en daar zit inderdaad nog flink wat laswerk in).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 19:19 #154679 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Zo, de eerste 432 liter appelsap is er en de noten worden alweer minder qua hoeveelheid.
Vandaag weer tijd om een slag te maken.
Met bijzondere dank aan Hans, want ik ben met het dak bezig geweest.
De eerste strip is in voorbereiding.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Zie ook blogpost: Begin gemaakt met reparatie schuifdak combi.
Hierbij heb ik de richel er weer ingeplaatst.
Die was bij de vorige dak inbouw komen te vervallen.
Maar wel 8 cm naar achteren om plek te bieden aan het nieuwe schuifdak.

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 20:32 #154682 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,
Ik zie dat je die las clips gebruikt.
Kun je mij zeggen wat je ervaring hiermee is.
Ik heb ze zelf ook, maar nog nooit gebruikt.
Mocht je tips hebben voor het gebruik hoor ik het graag van je. :idea:
Ik wil ze straks gaan gebruiken voor de wielkastranden. ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 20:55 #154683 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Maikel Groener" schreef:
Ik zie dat je die las clips gebruikt.
Kun je mij zeggen wat je ervaring hiermee is.

Dit is ook mijn eerste keer dat ik ze gebruik. Ik vind ze nu al super handig om de plaat op z'n plek te houden en dan rustig te kunnen passen, meten en aftekenen om hem beter op maat te krijgen.
Zodra ik ervaring heb om er ook mee te lassen zal ik dit zeker even expliciet delen/vermelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-10-2015 17:03 #154713 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,

Dat is een mooie maar ook gewaagde beslissing om de ribbel er weer in te maken maar dan verder naar achteren.
Met gewaagd doel ik op de gevolgen van het lassen, trekken dus.
Ik denk dat de verstevigingsbalk tussen de B-stijlen die onder de dakplaat loopt dan ook (half) weggezaagd is door de inbouwers van je eerste dak of niet?
Als je zo'n originele balk zou kunnen bemachtigen en mee-opschuift of er zelfs eentje extra bij plaatst heb je kans dat het trekken van het lassen beter op te vangen is.


Maar nogmaals ik vind dat je het erg fraai maakt door de karakteristieke ribbel weer in ere te herstellen!

succes met de uitvoering, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 18:37 #154723 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank! Het is inderdaad een mooie uitdaging, maar ook eentje waar ik niet aan ontkom. Het oude dak had een gat van 50 bij 90 centimeter en om het nieuwe dak te kunnen plaatsen heb ik een gat nodig van maximaal 38 bij 80 centimeter.
Ik behoud de positie van de voorzijde van het gat en las alleen achter en aan de zijkanten een strip in.
De verstevigingsbalk aan de onderzijde van het dak tussen de B-stijlen is inderdaad verwijderd om plaats te kunnem bieden aan het dak. Omdat er weer een schuifdak in komt, kan ik die ook niet terugplaatsen.
Wel merk ik dat het feit dat ik de richel behoud veel voordelen heeft. Dat inzet stuk plaat is juist door die richel veel vormvaster qua bolling.
Kromtrekken tijdens het lassen ga ik op twee manieren proberen te voorkomen:
1) kleine hoeveelheden lassen per keer en tussendoor goed laten afkoelen. In de praktijk zal dit neerkomen op iedere avond iets van 4 tot 6 hechtjes.
2) niet geheel doorlassen, maar iedere 2 cm hechten en tussenstukken dichtmaken met tin en dan de uitvoering zonder lood dus met een werkbereik van 280 tot 350 graden (dus 20x koeler dan lassen). Is met 62 MPa qua treksterkte niet zo sterk als staal (400 MPa), maar is ook ter ondersteuning van de hechtjes. Loodvrije versie is iets lastiger te verwerken imv korter smelttraject, maar wel veilig te schuren met gewoon schuurpapier en dus weer makkelijker met laten strakmaken.
En dan maar hopen dat het inderdaad niet krom trekt.
Kwestie van geduldig werken en niet stiekum nog nog een paar lasjes extra doen op een avond ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 19:43 #154725 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inderdaad heel mooi Lars dat je het karakter van de wagen hersteld. Ik ben het eens met Jan dat je erg op zult moeten passen met het vervormen van de plaat. Bij de achterklep van mijn wagen had ik een zelfde uitdaging. Ik heb eerst de plaat op maat gemaakt en er met een verzettang een joggeltje in gezet. Dit maakt de plaat daar plaatselijk wat sterker door de nieuwe vorm. Op de plaats waar de ribbel bij jouw dak aansluit zal dit niet mogelijk zijn, hier zul je de plaat misschien "koud" tegen elkaar aan moeten zetten en dicht lassen. Daarna heb ik de nieuwe plaat met een flink aantal kleine parker schoefjes op de plaats gezet zodat hij mooi en redelijk stevig op zijn plaats lag. Vervolgens met hele kleine laspuntjes begonnen en aan de onderkant een zwaar messing blok dat mooi aansloot op de plaat om zo de warmte af te laten vloeien. Nu zijn de meningen een beetje verdeelt over de afstand tussen de laspunten die je zet. Als je bv een 5 tot 10cm tussen de eerste puntjes houdt dan zou bij het volgende puntje wat je daar weer tussen in zet de plaat nergens meer heen kunnen en daardoor juist gaan trekken. Ik moet zeggen dat het bij niet slecht is gelukt. De plaat is natuurlijk niet helemaal stak meer maar als je voorzichtig te werk gaat op een schone plaat en het messing blok zijn werk laat doen dan blijft de hoeveelheid plamuur beperkt :) .

Heel veel succes, ben heel benieuwd naar de volgende update.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 20:14 #154729 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ps ik schreef mijn verhaaltje en heb jouw laatste update pas later gezien. Je hebt dus eigenlijk de zelfde aanpak :)

Heel veel succes :) :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.