Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
21-11-2011 14:44 #108078 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Geweldig die plaatjes van de achterkant, zonder spatbord en achterplaat, doet me weer denken aan mijn 1e grote restauratie van de Amazon in '85 . Je kunt dan alles bewegen en de stijfheid van de carrosserie is helemaal weg. Mijn vrouw dacht destijds dat het nooit meer goed zou komen, datzelfde jaar zijn we met de Amazon naar Zuid Frankrijk gereden, zonder problemen (uiteraard)
Tip is om de kofferdeksel dan te monteren om de juiste afstanden te kunnen inschatten en te voor komen dat deze niet meer past...

Ook wil ik weer eens gezegd hebben dat een restauratie te vergelkijken is met een Boeing 747 die net loskomt van de grond, terug keren is er niet meer bij.
Je kunt dan het beste alles doen, anders zul je zien dat de rest in de eerste jaren alsnog aan de beurt is.

Inmiddels is mijn Amazon 131 van '69 met een Hollandia schuifdak dat punt al weer voorbij, wel moesten er aan beide zijden nieuwe binnen en buitenschermranden in. Nu gebruiken we een sloper om originele plaatwerkdelen uit te halen om er in te zetten.
Zal een draadje hierover beginnen, kunnen jullie mee kijken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2012 21:30 #116338 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoe staat het met dit project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2012 14:51 #116369 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn Amazon uit begin 61
Beste Gerben, voor je linkervoorportier, je zou een halve deurplaat (tot aan de siestrip) van een tweedeurs kunnen kopen inkorten en die gebruiken voor je linker voorportier, of zelf een deurplaat maken heb ik al eens gedaan maar dan ben je wel even bezig.
Is de deurbak toevallig ook slecht zou je dezelfde treuk toe kunnen passen een deurbak van een tweedeurs gebruiken (inkorten)

succes een mooi project.

groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 11:09 #129193 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ok, hoogste tijd voor een nieuw bericht.
Zoals jullie gemerkt hebben heeft het ruim een jaar stil gelegen. Dat was vanwege persoonlijke omstandigheden. Maar ik ben weer bezig, en flink.
Toen ik ophield waren er 3 klussen die geklaard moesten voor ik de wagen strak kon beginnen te maken. De linker voordeur was in een te slechte staat, het open dak moest in elkaar (en ik wist echt niet meer hoe dat zat na 20 jaar) en het B16 front dat ik had was zo slecht dat ik niet dacht het te kunnen restaureren. Nu had ik al eens via Dries geprobeerd een harde linker voordeur (liefst oud model) op de kop te tikken, maar de twee pogingen daar toe mislukten (deur had toch gaatjes) en sinds dien had ik niets meer gehoord en ook niets van me laten horen. Maar in april of mei belde Dries, of ik nog steeds een deur zocht. Juist op dat moment was ik begonnen de garage een beetje op te ruimen om daarna weer bezig te gaan. Het moest zo zijn. De deur bleek inderdaad volledig hard dus nu heb ik vier harde deuren waar niet aan gelast is. Hoogste tijd om aan het open dak te beginnen (wist nog steeds geen raad met het front). Ik had over het afgelopen jaar alle onderdelen van het Hollandia dak gevonden dus ik haalde het luik naar huis en begon de onderdelen die ik snapte er aan te bevestigen. Voor hen die zo'n dak ooit willen reviseren, hier twee foto's van het dak. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik heb inmiddels een IPhone van het werk gekregen en had gehoord dat die hele goede foto's nam. Inmiddels ben ik terug naar mijn oude Canon G2 maar ja, het luik zit niet meer in elkaar :oops: .
Het mechaniek van de handel:

en met alles gemonteerd (behalve het hemeltje)

Als iemand weet waar deze twee verchroomde bronzen strippen (rails?) horen hoor ik het graag. Ze horen volgens mij in de bak, maar waar precies?


Uiteindelijk leek me de huidplaat en het frame toch te roestig, dus maar de staalborstel er over gehaald. Helaas bleek toen dat de huidplaat echt heel slecht was. Gelukkig had ik een paneel uit een donor dak geslepen toen ik er nog over dacht om het dak weer dicht te maken. Dus de oude huid van het frame gepeld.

Een paar details van de slechte huidplaat


Het frame volledig ontroest en in de 2K primer gezet

Ik had voor de pauze die er nu weer in het project zat een zetbank voor wat anders gekocht, die kon officieel 93 cm (effectief 92,5 cm) aan, laat dat nu net de breedte van het paneel zijn inclusief rechte fels randen :D
Dus begonnen het paneel op de correcte lengte en breedte te knippen.

De verlaagde rand achter kon ik onmogelijk met de zetbank maken dus die werd apart gemaakt en er later aan gelast

en tenslotte het frame in de body-seal kit gelegd, een tweede rups kit op de bovenkant tegen de opstaande fels rand aan en toen, terwijl ik met grip-tangen het frame tegen de nieuwe huid geduwd hield, begonnen de fels rand dicht te hameren.
Het resultaat:



Zoals je misschien ziet ben ik inmiddels ook met het front begonnen. Het is inderdaad de %#@(#^&^@@! klus die ik dacht, maar er zit vordering in. Binnenkort dus maar een post daar van. :mrgreen:

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 12:22 #129195 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Mijn Amazon uit begin 61
Fijn om mensen met Hollandia daken bezig te zien!
Er is veels te weinig informatie over deze daken..

Was het bij jou mogelijk om het dak te vergrendelen als 'ie open stond?

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 14:22 #129202 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn Amazon uit begin 61
Beste Gerben daar gaan volgens mijn de wieltjes van het schuifdak aan de achterzijde overheen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2013 22:52 #129231 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Oscar,

Nee, mijn dak vergrendeld niet. De handel laat alleen de achterkant van het dak zakken tot de met vilt beklede runners op de onderste lip van twee zijwaarts gerichte bronzen U profieltjes rusten. De voorste wieltjes staan op de blad veren van de spoiler die daar door naar beneden wordt gedrukt. De handel dicht zetten nadat het dak een eindje naar achter is geschoven doet niets omdat de achterste wieltjes normaal in bakjes met een hoger vilt kussentje rusten, en later daardoor los boven de bak blijven hangen.

Johan,
Hmm, ik heb het idee dat, omdat zowel het dak als het hemeltje door de hier boven beschreven U profieltjes loopt, de achterste wieltjes nooit de bodem van de bak zullen raken. Ik had zelf het idee dat de voorste wieltjes er misschien over hoorden te lopen nadat ze van de veren van de spoiler af gerold waren, maar ik heb de bodem van de bak en een deel van de wanden 20 jaar geleden vervangen met de gedachte dat ik binnen afzienbare tijd met de opbouw zou beginnen. Zoals ik nu weet was dat erg optimistisch. Ook lijkt me het chroom wel erg netjes en on versleten als daar die bronzen wieltjes (voor of achter) overheen liepen.

Is er iemand die een Hollandia dak van rond 1961 heeft en het precies weet?.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 20:32 #129432 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Linker kant op de foto (rechts natuurlijk in het echt) is redelijk gelukt. Niet makkelijk bij een carrosserie waar werkelijk alles gebogen is.

nu de andere kant nog

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 21:12 #129438 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Leuk Gerben, dat dak, weer een staaltje meesterwerk.
Heb je nu een idee wanner de Amazon klaar is ?

Toevallig ben ik bezig met het afbouwen van de groene '69 Amazon met Hollandia dak en heb wat foto's gemaakt.
Hoef gelukkig niet een nieuw dak te maken...
Wat me opviel is dat die runners bewust wat gekanteld zitten, zodat ze de onderlaag raken. Ze zaten flink vast en dus op een plekje wat afgesleten, kon dat er weer uit krijgen.




Succes met verdere restauratie






Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2013 14:51 #129515 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ed,

Bedankt, ik zie dat ik het allemaal correct gemonteerd had. Blijft alleen nog die eeuwige vraag over, waar horen die verchroomde bronzen strippen?. Ik heb de oude deeltjes van de bak-bodem gevonden die voor links en rechts naast het open dak zitten, met daarin alleen de gaten voor de veren van het spoilertje en de bakjes waar de vilten kussentjes in horen. Op dat vilt komen de achterste wieltjes als je het dak dicht doet. Maar waar horen deze? ? ? ? ? ? Als jij met een een Hollandia dak bezig bent, kun je dan eens zien of je ze kunt vinden en er een foto van maken?, ik begin namelijk te vrezen dat Johan gelijk heeft en dan heb ik een serieus probleem.

bij voorbaat dank

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.