Mijn Amazon uit begin 61

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-09-2015 21:15 #154371 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wat een geduld en vakmanschap zeg !
Mooi beschreven en gedocumenteerd met foto's. Gaaf om te zien dat je gewoon je eigen plan trekt en ook bereid bent veel tijd in hulpgereedschap te steken. (dat dat zich terugbetaald is duidelijk te zien als je het gereedschap "opend" )

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 21:41 #154786 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Iets premature (ik weet pas hoe het er uit ziet als alles in elkaar zit) maar hier zijn de foto's van mijn dak-las-periekelen ter lering ende vermaek.

Om de plaatsing van de nieuwe fels rand te bepalen heb ik eerst de bak terug geplaatst en zo goed mogelijk gecentreerd. Toen kon ik de nieuwe fels rand er in leggen en aftekenen met een fineliner.


Dan met een dremel de lijn uitslijpen. Geduld klusje maar het stuurt een eind beter dan met een normale haakse slijper.
Tenslotte het staal aan buiten en binnenkant met een lamellenschijf blank gemaakt.


En nu kwam het gehannes. De rand had eerst lekker makkelijk op het dak gelegen, maar moest er nu in geklemd. Na wat gemompel en niet nader te noemen dingen gezegd te hebben hing hij er in en kon ik beginnen de achterrand om de 10 cm te lassen. In plaats van magneten gebruikte ik voornamelijk de eerder getoonde kunststof klemmen en houten plaatjes en een U vormige griptang met ook weer houten plaatjes om de plek die ik ging lassen op exact de zelfde hoogte te houden. Ik laste in de U, om het hoogte verschil in plaat te minimaliseren. ik begon van uit het midden van de rand achter, en plaatste om en om een las links en rechts meer naar de rand. Om een idee te geven, tegen de tijd dat ik de volgende las links gezet had was de las rechts gewoon met je vingers beet te pakken.
Toen de achterrand klaar was deed ik de zijranden, alleen om bij de voorrand er achter te komen dat, door een gebrek aan geplaatste klemmen, de fels rand minder gebogen was dan de dak rand, en dus korter was. Dus de rechter voorrand waar ik begonnen was weer door geslepen. Toen het in midden geklemd om de voor-achter afstand goed te houden, en toen de zijkanten weer los geslepen.


Nu kon ik de voorrand verder vast zetten en de zijranden doen. De extra laspunten rechtsvoor zijn omdat ik de helft daarvan weer door had moeten slijpen.


Daarna was het een kwestie van rondjes lassen. Ongeveer 2 en dan om de 20 cm, zodat na de eerste twee er ongeveer 5 cm tussen de lassen zat, en de volgende twee 5 en 2,5 cm etc. tot het bijna klaar was.


Toen dat af was (om de cm ongeveer een las punt) kon ik de ontstane laspunten beginnen weg te slijpen. Weer met de lamellen schijf. Dat was haast enger dan het lassen. Bij het lassen duurde een punt ongeveer 2 seconden, tot ik hoorde dat het metaal gesmolten was. maar bij het slijpen zag ik niets. En bij 6 tot 8 punten bleef ik te lang op dezelfde plek en verkleurde het metaal van de laspunt. Ik heb geprobeerd steeds ongeveer 40 cm met de schijf te bewerken en hem er gewoon langzaam overheen te halen zodat niets te lang bewerkt werd, maar op een aantal plekken was een gat gebrand, waarna ik dat langzaam opgelast had tot het weer dicht zat, maar waar nu wel een dikkere las prop zat. Uiteindelijk heb ik over het slijpen bijna even lang gedaan als over het lassen, maar ik was wel tevreden over het resultaat.




De lijnen zijn nog wat vertekend, maar ik geloof dat dat komt door het ontbreken van het frame. (duimen maar)
Het idee van Lars om het met tin af te werken is beter dan wat ik gedaan heb. Aan de andere kant, alhoewel de hoogte van de temperatuur veel lager is dan lassen, is de hoeveelheid en het oppervlakte dat verwarmd wordt veel groter. Hoe dan ook, ik heb voor carrosserie kit gekozen met heel dun plamuur als dek laag. En dit is hoe het er uitzag toen ik iets meer dan een een week geleden er de 2K epoxy primer op zette.



Inmiddels is het gekit, en tenzij ik alles weer kaal wil halen zal dit het voor mij moeten zijn. Alleen links voor zie je een paar naadjes. De rest zit er zo strak in dat de primer de naad al dicht maakte.

Wordt vervolgd.
















Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-10-2015 21:49 #154789 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Mijn Amazon uit begin 61
Netjes hoor!
En herkenbaar.... :lol: goed vlakslijpen is ook een kunst, ik snap precies wat je bedoelt.
Pas heb ik een lamellenschijf geprobeerd met grote "happen er uit" daardoor houdt je zicht op de plek waar je aan het slijpen bent, perfect voor dit soort werk;

www.mk-fix.nl/slijpen-schuren-en ... en-vision/

Nee, geen aandelen daar, is maar een voorbeeldje.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 21:50 #154790 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wow, mooi! Dank voor deze update. Het kan dus wel! en zelfs een heel stuk plaat in je dak lassen.
Jouw klusje is denk ik nog een slag lastiger dan bij mij omdat je door de bak van het schuifdak er van de onderzijde minder goed bij kunt en het een stuk zwaarder is. Knap gedaan en een mooi resultaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 21:56 #154792 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Mijn Amazon uit begin 61
Mooi stukje vakwerk Gerben,
Geduld is een schone zaak laten we maar zeggen.
succes met de verdere werkzaamheden ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2015 09:47 #154805 door Richard van Wees
Beantwoord door Richard van Wees in topic Mijn Amazon uit begin 61
Phoe hé wat een werk, maar een super resultaat!

VKO-Shop medewerker - dinsdagavondploeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2015 18:29 #155117 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dank allen :oops: moet zeggen dat ik er ook best trots op ben. Dit is mijn eerste (en waarschijnlijk enige) restauratie, en ik leer iedere dag. Ook van de verrichtingen van anderen. Ik hoop dat ik het resultaat binnenkort wettelijk weer op de weg mag brengen (had ik al gezegd dat ik soms licht optimistisch ben?) en het dan in het echt kan tonen.

Ondertussen weer wat foto materiaal, dus tijd voor een update.

Zoals ik in het topic van Lars gezegd heb, heb ik na de epoxy de naad aan de bovenzijde afgeplakt en toen aan de onderzijde er een dunne kit rups op gezet en uitgesmeerd. Het gevolg is dat de paar kleine gaatjes die er in zitten met 2K epoxy primer gecoat zijn en nu opgevuld zijn met de kit aan de onderkant. Aan de bovenkant komt waarschijnlijk nog wel plamuur :(
Maar eerst een tweede laag epoxy er op gezet, en gelijk de nieuwe huid van het luik er helemaal in gezet.


Toen ik de naad zoals hier boven beschreven met carrosserie kit dicht maakte, heb ik daarna meteen maar de huid van het luik om het frame gezet met een dunne laag kit er tussen om te zorgen dat daar geen water in zou kunnen kruipen.


Eenmaal aangebroken is mijn ervaring dat die kit, hoe goed je de tube ook afsluit, binnen no time verder naar binnen uithardt, vandaar de werk volgorde. Helaas heb ik geen foto's van het eind resultaat gemaakt, maar die komen nog wel. Ik had ook de beschadigingen in de bak met de primer behandeld, dus terwijl de kit uitharde heb ik die weer wat netter en strakker gemaakt.


Ik had simpele metaal verf op terpentine basis gebruikt, en bij 20 graden was die na 3 uur stof droog. Ik doe dit nu voor de tweede keer en weet dat het omzetten van de fels rand een langdurig werkje is, dus ik besloot dat ik voor de bak en de binnenkant van de fels rand van het dak dezelfde verf zou gebruiken. Bij de 16 graden die mijn garage is moest ik dan ruim 3 uur hebben voor de lak door de vervorming van het metaal zou gaan scheuren of bladderen. Dus vlak voor het terug plaatsen van de bak de binnenkant van het dak en de fels rand goed in de verf gezet en toen de bak terug geplaatst.

Deze keer had ik ook de door geslepen steunen van de bak met de lamellenschijf kaal gehaald. De vorige keer had ik dat niet gedaan en stonden ze dik in de primer en verf. Dan is boven je hoofd lassen niet leuk, maar wel spectaculair. Ik vond het nu nog niet leuk, maar de vonkenregen van de vorige keer bleef uit en de lassen werden veel mooier. Nu was het tijd om de fels rand om te zetten. Vanwege de bak er onder ging dat eigenlijk alleen met een waterpomp tang. De vorige keer had dat er voor gezorgd dat ik ongeveer een cm verderop aan de bovenkant een deuk had geknepen en dat de rand van binnen omhoog stond. Dus deze keer een plaatje van 25x5 mm genomen om het dak te beschermen. (sorry, wat vaag)


Het was even etteren om uit te vinden hoe ik de tang zo kon neer zetten dat hij de rand naar binnen kneep. Vooral om dat het plaatje veel makkelijker naar voren getrokken werd dan dat het metaal naar achter geduwd werd. Maar uiteindelijk lukte het.


En toen was het eigenlijk alleen een kwestie van door gaan. Ik had in de hoeken 4 insnijdingen in de fels rand gemaakt zodat ik daar geen echte problemen zou krijgen, en na 2 uur zat de hele rand om.


En van de andere kant:


Ik had met mijn geëtter aan het begin de bak weer iets beschadigd, dus dat met het restant verf bijgewerkt, en nu wachten tot morgen om het luik te passen.

Wordt vervolgd :mrgreen:
















Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2015 19:56 #155124 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wow Gerben, ik sluit me aan bij al die lof uitingen geweldig werk en die Palm heb je verdiend man :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-10-2015 23:57 #155129 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Mijn Amazon uit begin 61
Prachtig werk zeg!
Deze kwaliteit en toewijding kan menig bedrijf nog wat van leren.
Maar ja, wij hoeven onze uren niet te rekenen :lol: .

Mooi om je vorderingen zo in detail te zien, ga zo door.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2015 19:28 #155191 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Jan eb Rob, bedankt voor de lovende woorden. Ik had tegen het eind een flinke blaar opgelopen van het werken met de waterpomptang (ja ja, die Willem toch, liet me mooi zelf werken :lol: ) dus zo nu en dan een koud blikje vasthouden was heerlijk.

Maar nu even een korte update, want het meest spannende was natuurlijk het luik er in zetten, maar dat moest dan eest in elkaar gezet zodat het over de originele banen kon lopen. Mijn dak is net een generatie vroeger dan de meeste Hollandia daken die hier langs komen. Geen kunststof blokjes maar staal met vilt bekleed. Heb al nieuw vilt, want dat is weg, en kwam er achter dat op de foto rechts voor er teveel speling in het mechaniek zit zodat het dak maar half omhoog gedrukt word. Hoe dan ook, eerst alles in elkaar gezet.


Toen de runners er op geschroefd (boven aan op foto). Rechts met nieuw vilt tijdelijk met tape vast gezet en links de flarden oud vilt met tape vast om niet op het brons te krassen.


En toen het spannende moment van passen.


Het is nog verre van naar mijn zin, maar ik kan hier wel wat mee. Rechts voor (links op de foto) ligt het dak wat te hoog, maar ik merkte dat er daar ook een flinke deuk in het dak zit, iets wat eerder niet opviel. Ook is de naad links (nu weer rechts op de foto) smaller dan rechts, maar volgens mij niets dat niet goed en netjes opgelost kan. Zoals je al zei Jan, het is goed dat ik de uren niet hoef te rekenen, want dan had ik beter die P1900 kunnen kopen :oops:

Ah wel, tot nu niet ontevreden, en dit wordt zeker vervolgd.






Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.