Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
14-11-2011 17:25 #107879 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Mijn Amazon uit begin 61
Jammer van het front en de deur, maar voor de rest komt het er mooi strak uit te zien!

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 01:12 #107892 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Gerben wat bedoel je met hol, op de foto zie ik een mooie binnenrand, de buitenzijde plamuur.
Bedoel je dat de hele holle ruimte met plamuur is gevuld ? Kun je het portier niet met tin herstellen ?
Heb dit laatst in de hal met een Volkswagen portier gedaan, als je er handigheid in krijgt wordt dit best netjes.
Is een oude methode maar werkt prima !
Op 10 december hebben we een lasclinic in de hal en laten we dit ook zien en gaan we het ook oefenen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 19:20 #107902 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Misschien moet ik me ook voor die lasclinic inschrijven, maar ik zal eerst moeten checken of ik die dag kan.

Wat ik bedoel is dat de onder rand van voor naar achter te veel naar binnen gedrukt is. De naad aan de onderkant (de horizontale rand die de onderkant van de afwaterings gaatjes vormt) is nog redelijk recht, maar daar boven gaat de deur in het midden meteen veel te veel naar binnen. Aangezien dat dus die ronding is die onderin de deur zit en dus niet van binnenuit uit te kloppen is, zou je er alleen wat met zo'n externe trek dinges wat me kunnen doen (weet niet hoe ze heten, maar je last een spijker op de huid, maakt daar de stang van het apparaat aan vast en met een gewicht over de stang trek je de plek naar buiten.) Maar omdat het al helemaal doorgelast is moet ik de extra ruimte die in het metaal zit zien in te stuiken. Ten eerste heb ik niet zo'n apparaat, ten tweede weet ik niet of ik zo veel metaal kan instuiken en ten derde ziet de binnen rand er misschien netjes uit, maar zijn er plaatjes in gelast die aan de binnenkant niet afgewerkt zijn en die een potentiële bron van ellende zijn. Hier onder even snel twee plaatjes in modeler gemaakt ok te ilustreren wat ik bedoel.
Zoals hij hoort te zijn (grofweg)

Zoals hij is, al begint het naar binnen lopen dus al lager


En ja, met tin kan ook, maar aangezien tin ongeveer 2x zo zwaar is als polyester plamuur, zal er meer dan twee kilo tin op gaan - lijkt me wat te (geeft misschien wel een indrukwekkende dreun als je hem sluit)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 23:43 #107922 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
OK, nu snap ik het, zo'n contra-gewicht is eenvoudig zelf te maken en je zou zelfs een plaatje op de deur kunnen lassen om beter de deuk er uit te trekken, dan kun je met tin, of diamantplamuur, de zaak weer strak maken.

Lasclinic is helaas vol, maar we gaan er zeker nog vaker een organiseren, zolang een deur van een Amazon niet opnieuw in productie wordt genomen, loont dit zeker de moeite om zelf te doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2011 23:58 #108009 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Het weer is te koud en mijn gezondheid lijd onder een lichte griep, dus ik ben voorlopig binnenshuis bezig. Niet alleen met die mallen voor de achter klapraampjes, maar vanwege een ingezonden foto ook met het doorspitten van ons foto archief. Daar vond ik eindelijk de twee series foto's die ik bij aanschaf en bij het begin van de restauratie gemaakt had. Toen Maarten zijn vondst hier poste zei ik al dat mijn project in niet veel betere staat verkeerde, nu kan ik jullie laten zien aan wat voor monsterklus ik in 1989 begonnen ben. Er waren nog geen digitale camera's dus de hoeveelheid foto's en de kwaliteit laat wat te wensen over, maar toch.
Twee foto's van de wagen toen ik hem vond.


Een sopje kon hij wel gebruiken, en daarna zag hij er opeens veel beter uit


Toen niet de zachte borstel, maar een wat hardere gebruikt, en gaandeweg bleef er minder auto over. De roest en rotzooi op de grond is wat ooit de dorpel plaat is geweest.

Het interieur was netjes, maar het open dak had gelekt, wat na het verwijderen van de matten goed zichtbaar was.


Toen de wagen naar TonCars gebracht en begonnen te strippen. Ik had de voor spatborden moeten bewaren, ze waren origineel en hadden nog de witte knipperlichtjes en 122S badges er op. Ah wel, ik meer stoms gedaan.





De rechter A-stijl was erg slecht, eigenlijk was de hele wagen erg slecht, maar nu even die A-stijl

Ook de accu had gelekt en had de bodem van de accubak weg gevreten. Vervangers waren er niet dus met de hand werd een nieuwe bodem gewalst en er in gelast.

Toen de wagen in de kantel brug en aan de dorpels (laten) werken. Om eerlijk te zijn, al dit laswerk werd door TonCars verricht, niet door een noob als ik. Koste een flinke duit maar was het zeker waard.

Zoals eerder te zien was er van de dorpel balken weinig over, en ook de vloer had gaten die in een Flinstone wagen niet misstaan hadden. Dus eerst de vloer hersteld (vloerpannen zoals ik er later in gezet heb bestonden toen simpelweg niet)


Toen werden de balken hersteld

Ok, nu was de voortrein (binnen balkjes, zij panelen, A-stijl) en de dorpel-balken aangepakt, tijd voor de achterkant. En alhoewel ik geen boom in mijn achterbak had, was er ruimte genoeg voor een flinke spar.
De achter spatborden waren niet te redden, en de helft van de achterbak vloer ook niet. Het middendeeltje viel er vanzelf uit (zo ongeveer) dus het zag er wat zielig uit :cry:


Van de zijkant gezien leek het nu net een kever of een Morris

Maar toen kon je nog gewoon nieuwe spatborden bestellen, alhoewel de vierdeurs uitvoering ook toen al schaars werd. Één kant is dan ook met een ingekort tweedeurs spatbord uitgerust. De deuren en de kofferbak deksel moesten blijven zitten om te zorgen dat de kieren tussen de deuren en het deksel mooi parallel en strak bleven. Ze zijn twee dagen aan het kloppen en passen geweest voor er gelast werd. Dat zijn die dingen die ik dus nooit van tevoren bedacht zou hebben.




Daarna kwamen de trouwplannen, de aanschaf van een huis en in het kort een totaal gebrek aan tijd en geld om er verder mee te gaan. Maar inmiddels weten jullie dat het karkas langzaam toch een tweede leven tegemoet gaat. En nu weten jullie ook een beetje meer over 21 jaar geleden en mijn optimistische aankoop toen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2011 00:11 #108011 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn Amazon uit begin 61
Leuk om te zien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2011 10:54 #108013 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Mijn Amazon uit begin 61
Leuk dat je de voorgeschiedenis nog laat zien. Dat is toch geen B16 die er onder de motorkap lag? Ga je weer een B16 plaatsen?

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2011 11:26 #108014 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ik had ooit met deze foto's beide blogjes willen beginnen. Ik wist dat ik foto's genomen had, maar kon ze onmogelijk vinden. Maar toen Rob mij vriendelijk doch indringend verzocht om toch echt goed te zoeken naar een andere foto heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en heb ons foto archief letterlijk foto voor foto doorgespit. Zelfs de negatieven zijn voor een deel bekeken omdat ik de foto waar Rob om vroeg niet kon vinden. Gelukkig nog wel het negatief. Tja, en toen kwam ik dus ook deze series tegen en dit blogje is eigenlijk niet compleet zonder die voorgeschiedenis.
En Vilmar, er klopten 6 dingen niet aan de wagen qua stijl. Hij had de verkeerde achterlichten, verkeerde front en grill, was naar 12 volt omgebouwd, had een B18D in het vooronder liggen en had schijfremmen voor gekregen. Voor de rest was hij origineel. Zoals gezegd had hij de witte knipperlichtjes voor en de daarbij behorende spatborden hadden ook nog de stijlvolle 122S emblemen. Ook het dashboard, de radiateur met rolschermpje, de kabelboom met Volvo kroonsteentjes, de kilometer teller tot 160 etc was allemaal nog origineel. Stom genoeg heb ik volgens mij de radiateur bij TonCars laten staan. En wat betreft die B18, ja, er komt weer een B16B in, en hij gaat ook terug naar 6 Volt. Gelukkig heb ik toen het tweedehands VOD opgeheven werd flink wat 6Volt spul op de kop kunnen tikken. En vraag Ed maar eens waar ik die B16B vandaan heb :roll:

Ik weet niet of andere vroege Amazon bezitters ook tegen andere, meer fundamentele onregelmatigheden zijn aangelopen, maar wat betreft kleur is mijn wagen een zooitje.
De wagen is origineel in Nederland op kenteken gezet op 26-04-1961 volgens een deel 2 dat ik er bij kreeg en is dan gebroken wit (California white) met chassisnummer 64314. Mooi, dat plaatje zat ook op het bulkhoofd dus alles is goed (dacht ik). Maar op dat plaatje staat dat de wagen kleur 51 is (kersenrood met beige/grijs dak). Als ik via Ulla de gegevens van Volvo opvraag is de kleur code voor dat zelfde chassis nummer weer 54, middernachtblauw met beige/grijs dak. Toen had ik zoiets van, schiet mij maar lek. Dus heb ik de kleur genomen die ik het mooist vond, middernachtblauw met beige/grijs dak.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2011 16:49 #108020 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wow wat een klus Gerben. Vergeleken met jouw auto was de restauratie van mijn "FK" een makkie qua plaatwerk.
Ook mijn auto was omgebouwd naar B18 en 12V en ook ik heb 'm weer B16 gemaakt , B16B zoal het hoorde. Volgens het
typeplaatje van mijn auto moest 'ie leiblauw zijn, maar de auto was toch rood/lichtgrijs. Ik wist dat dit goed was omdat ik foto's kreeg van de 1e eigenaar. Mijn auto zat qua chassisnr. dicht bij de jouwe in de buurt, 76236.

Mocht je het nodig hebben, ik heb nog achterlichtfittingen liggen voor jouw type Amazon, nieuwe achterlichten (glas en chroomrand), witte knipperlichten met chroomrand en rubbers voor de voorzijde en een nieuw 122s embleem. Ook nog ergens een gebruikte maar ik weet niet of daar nog pootjes aanzitten. Heb ook nog een goed kofferdeksel liggen, oud type met de brede handgreep.

Succes verder!

Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2011 11:30 #108065 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Mijn Amazon uit begin 61
Super om te zien, die oude foto's.. dat je daar ooit aan bent begonnen, hulde!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.