Mijn Amazon uit begin 61

  • Dries Bakkenes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
07-07-2013 19:28 #129533 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ziet er goed uit Gerben!!! Even iets anders: volgens mij heb je de schokdempers voorzijde op de kop gemonteerd..... kleinigheidje, maar wel ff wijzigen..... groetjes, Dries.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10-07-2013 15:38 #129685 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hallo Gerben,

Goed bezig! Je wagen krijgt eindelijk weer een smoel. En dan ook nog de goede.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Gerben Polder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
10-07-2013 20:39 #129700 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Dries, ja, heb inmiddels buren gekregen en die vertelden me ook dat ik ze ondersteboven gemonteerd had :oops: Moet nog gecorrigeerd maar bedankt voor de oplettendheid.

En hoi Vilmar, ik wist niet of ik het voor elkaar ging krijgen, maar het ziet er naar uit dat ik toch het oude front in acceptabele staat ga krijgen. Ik moet zeggen dat ik zelf erg trots ben op de kant die tot nu toe gedaan is. Zaten in totaal 4 dagen in, maar het resultaat wil ik zeker delen. Al was het maar als aanmoediging.

Visit http://polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Gerben Polder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
30-05-2015 20:19 #151831 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ach ja, laten we dit draadje maar weer eens activeren.

Ik ben weer bezig Ed, een beetje nog maar, maar ik heb weer een idee wat ik wil en hoe.

Persoonlijke omstandigheden hadden me parten gespeeld, maar wat achteraf waarschijnlijk de hoofd reden was is dat ik uitgevogeld had waar die strippen gemonteerd moesten (zie post 07 juli 2013 - en ze moeten langs de binnenrand van de bak) en dat ik er toen achter kwam dat ik heel erg ontevreden was met hoe alles uit kwam.

Tja, zelfs als je weet dat je moet passen en bijstellen voor je iets vast zet, had ik die bak terug gezet en de rand in het dak gemaakt voor ik het luik zelf af had. Dom dom dom. Bovendien had ik al gezien dat de binnen rand van de nieuw ingelaste dakrand wat omhoog stond. Misschien maar een milimeter, maar ik stelde me het dak voor met een hoger liggend deel pontificaal vooraan, en had spontaan geen zin meer aan de auto te werken.

Tot kort geleden. het werken aan het front had mijn zelfvertrouwen wat opgekrikt als het op plaatwerk aan komt, en ik denk dat ik weet hoe ik het goed moet doen. We zullen zien.

Ondertussen heb ik de schokbrekers voor goed gemonteerd :shock: en ben begonnen om de oliekeering van de cardan naar de aandrijf as te vervangen. De tip die ik kreeg om een stuk staal aan de flens te bouten om de as stil te houden en de moer er af te krijgen werkte in tweede instantie goed, dus die is er af. Maar de flens zelf wil heeeeeel echt niet. Er staat nu ruim twee dagen een pully-trekker op onder spanning, en vanmiddag heb ik met een zuurstof brander de buitenkant van de mantel heet gestookt tot er rook van de as af begon te komen, maar zelfs dan, en na een aantal echt stevige klappen met de hamer op verschillende plekken, komt hij echt helemaal niet in beweging. :x

Ik zal binnenkort wat foto's verkleinen en plaatsen, en hoop ook te kunnen melden dat die flens er af is. Voor het dak gaat het waarscheinlijk nog wel twee weekjes duren voor ik iets meer weet over hoe dat uitpakt :lol:

Visit http://polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
31-05-2015 21:02 #151862 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Het Gerben goed dat je weer bezig bent met het project, veel succes gewenst en laat je niet ontmoedigen door tegenslagen.
Hoop dat de persoonlijke omstandigheden zijn overwonnen, kan er ook over mee praten ..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Gerben Polder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
05-06-2015 20:19 #151958 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ok, het is nu weer te warm (moet als Nederlander wel wat te klagen houden) en het dondert hier flink, dus maar eens die beloofde foto's plaatsen.


De tip om de flens stil te houden middels een zelf gefabriceerd stuk ijzer leek simpel. Ik had 20x4 mm strip, en dat, dacht ik, moest wel genoeg zijn. Niet dus, met dank aan de gaten. Dus het geheel weer recht getimmerd en er een zelfde strip naast gelast, en toen ging het wel.
Tijd om de pully-trekker te pakken en die flens er af te trekken dacht ik toen blij. Tja, had kunnen weten dat dat misschien niet zo soepel zou lopen.


Drie dagen er spanning op laten staan deed niks, net zo min als met de hamer proberen te helpen of op de centrale pen of buiten rand te slaan om hem te laten schrikken.
Heet gestookt met een hobby brander deed ook niets. Dus een zuurstof brander gepakt en gestookt tot de as begon te roken. Niets.
Toen eens verder gekeken, en besloten dat wat ik nodig had een sliding hammer (trek hamer of zo) was. Nu is Herman Buitelaar verhuisd en zit zo'n 200 meter bij mijn garage vandaan, en omdat ik dit als experiment niet te duur wilde maken, was het de perfecte plek om eens rond te kijken. En ja, hij had een set met een 2 kilo hamer, dus dat maar aan geschaft. Die flens moest en zou er af.


Maar hoe zet je zo'n ding er aan terwijl je nog wel de spanning op je pully-trekker houd? Gelukkig zat er van alles bij, en ook een dop met een 7 mm gat. Dus M6 RVS draad gekocht en een plaatje van 25x10x80 mm gemaakt met 3 gaten.


Dat ziet er dan zo uit. De tunnel en onderkant van de wagen zaten wel een beetje in de weg, maar het ging. Alleen na 40 klappen was er nog niets zichtbaars gebeurd. Nog meer klappen tot mijn handen en rug pijn begonnen te doen, maar he, volgens mij zit de as nu iets dieper? Een stukje karton genomen en de afstand van de flens tot het differentieel afgetekend, dan 20 klappen, en ja, bijna een millimeter verschil. Het heeft me nog ruim 160 klappen gekost, maar eindelijk viel de pully-trekker op de grond en hing de flens op de moer.


Ik was (zacht uitgedrukt) heel blij toen die er eindelijk helemaal af was. Maar dit project zou saai zijn (en allang af) als er niet een volgende uitdaging wachtte. De olie kering zit achter een metalen bescherm plaat die in het differentieel geperst zit.


De inwendige pully-trekkers die ik daar had passen niet tussen de as en de bescherm plaat door, en het was al na negenen, dus een andere keer dan maar.

Ondertussen had ik de aandrijf as van kruiskoppelingen ontdaan en ontroest. Maar om de spiebaan in het midden los te halen en een nieuw centraal lager te plaatsen, moest ik een M47 moer los halen (zal een inch maat zijn). Geprobeerd met een moordenaar, maar dat wilde niet echt. Dus ten arren moede een 18" verstelbare sleutel gekocht. Dat is best een bakbeest, en gaat volgensmij tot 54 mm


Ik had alles eerst met een oude beitel gemarkeerd (lang leve dit forum en met dank aan de zoemende achteras van M Kramer 8-) ), ontvet en verder schoon gemaakt, en toen in de hamerite gezet. Veel gaat deze dame niet in slecht weer buiten komen, dus dat vertrouw ik wel.


De nieuwe gruiskoppelingen geplaatst, en gelukkig kwam gister ook het midden lager, dus dat in de bus geperst en toen was de as in principe klaar.



Ik heb ook al wat aan het open dak gewerkt, maar wil daar mee wachten om het als een geheel te plaatsen voor de leesbaarheid. Ook heb ik de kofferbak scharnieren weer terug geplaatst en onder spanning gezet en de kofferbak klep gemonteerd, maar ook die foto's volgen.

Oja Lars, wat je boven in de laatste foto ziet is het onderstel van mijn draaibank. Momenteel wacht hij op nieuwe leren drijfriemen die in de maak zijn. Ik heb de bank zelf volledig uit elkaar gehad, schoon gemaakt en van nieuwe hennep koordjes voorzien die als vetpees in de conische bronzen lagers fungeren. Eenmaal in elkaar heb ik er totaal geen speling op en het ding is zo'n 100 jaar oud :P Hier is de originele reclame uit 1910






















Visit http://polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van  Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • '66 combi
Meer
06-06-2015 01:19 #151964 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Mijn Amazon uit begin 61
Prachtig verhaal, 10 punten voor je vindingrijkheid en doorzettingsvermogen!

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Gerben Polder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
21-06-2015 12:07 #152251 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoog tijd voor een update.
Het dak blijft een beetje hikken, maar er wordt voortgang geboekt.
Eerst heb ik de achteras af gemaakt. De olie kering spartelde nog wat tegen, maar kwam er tenslotte toch uit.


Daarna ging alles opeens veel sneller. De nieuwe er met een blokje hout in geklopt, de gaffel terug op de as, de aandrijf as definitief in elkaar en nieuwe rubbers voor de ophanging van het tussen-as lager er in. En zoals recent al opgemerkt, kwam ook ik er achter dat die een voor en achterkant hebben, en dat je ze vanaf de voorkant er in moet werken. Met wat vaseline en een koordje gaat dat makkelijk genoeg.









Nu was het tijd om het volgende klusje te klaren. Nieuwe olie-keringen en pakking in het stuurhuis. Gelukkig kwam de pitman arm deze keer heel wat makkelijker los. De bronzen bussen waren nog goed, dus die heb ik niet vervangen.




Nu had ik al op de forums ztten lezen welke olie er in moest, en tenzij ik het verkeerd begrepen heb, heb ik met een minerale, hypoide olie 80SAE90 de correcte olie voor zowel het stuurhuis als het differentieel gekozen. Het differentieel blijft keurig droog (ok, de wagen rijd ook niet), maar na een aantal weken zweet het stuurhuis bij de shims. Ik weet niet of dat normaal is, maar ik had het niet verwacht. Als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag.

Nu ik de tussen as weer terug had geplaatst, besloot ik ook maar eens de versnellingsbak in de garage op te graven. Die was over de jaren steeds verder naar achter gewandeld, dus het was bijna letterlijk graven. Eenmaal bovenwater schrok ik toch wel even. Deze versnellingsbak heeft nooit onder deze wagen gehangen. Hoe ik dat weet?, hij heeft een flens naar de tussen as, en mijne hoort een gaffel of klauw te hebben.
Gelukkig was die klauw nog tweedehands te koop bij de club, maar de U-bouten die er bij horen niet. Even dacht ik die in Amerika gevonden te hebben. Setje was $9,95, verzendkosten $51,00 :shock: maar ja, ik had ze nodig. Dus 4 setjes besteld, en de volgende dag een mailtje. This item has been discontinued and is no longer available. :evil: bagger, niet meer te krijgen dus. Even dacht ik ze bij Adams gevonden te hebben, maar de Fort modellen zijn voor veel grotere kruiskoppelingen. Dus de zoektocht gaat voort (mocht iemand dit lezen en denken, kom, die heb ik nog liggen dan hoor ik het graag).
Bij mijn zoektocht of ik toch niet nog de originele versnellingsbak ergens had liggen, was ik een 12Volt en 6Volt startmotor en dynamo tegen gekomen, en aangezien de wagen weer 6Volt gaat worden, besloot ik in de stille uurtjes maar die startmotor eens op te knappen. Hij was erg smerig, maar verder achteraf verbazend goed. De solenoid werkte perfect, en de nieuw bestelde koolborstels waren nog geen millimeter langer dan de exemplaren die er in zaten. De gaffel voor de Bendix was wel flink ingesleten. Zowel om de as als bij het scharnierpunt met de solenoid. Dus een nieuwe besteld.


Later zag ik dat ook de schroef flinke slijtage heeft, dus die gaat ook nog vervangen worden. (1,10 bij onze perfecte webshop ;) )
De collector zag er redelijk uit, maar toch maar even weer echt rond en vlak gedraaid. De isolatie groeven waren nog ruim diep genoeg, maar de zijkanten van de plaatjes moesten wel even bij gewerkt. Dat gaat perfect met een schroefkopvijltje.
De collector voor en na:




De solenoid heb ik met fijn staalwol schoon gemaakt en het huis met wat grovere middelen. Tegen de tijd dat ik alles weer in elkaar begon te zetten was ik best tevreden.




















Visit http://polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Gerben Polder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
21-06-2015 12:56 #152257 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Maar ik was nog niet klaar, het plaatjes quota was alleen op :lol:
Het benix huis met schoon gemaakte solenoid:


Eenmaal helemaal in elkaar was er nog een ding dat ik moest vervangen. De kunststof afdichting om de achterkant. Die was net iets langer dan een A4tje, en daarmee langer dan de meeste stukken stevig plastic die ik had. Tenslotte een mapje voor documenten genomen en daar een strip van afgesneden. Dat gaf me ruim twee keer de breedte van een A4tje en daarmee zat.




En toen was het hoog tijd om aan het open dak te gaan werken. Eerst heb ik het luik terug geplaatst. Vooral om te zien of de hoogte vooraan klopte. Dat was een goed besluit, want alhoewel die links lijkt te kloppen, ligt de rechter voor hoek bijna 3 mm te hoog. Ook zag ik weer hoe de naden voor en achter weken. Links achter en rechts voor schraapt het luik langs het dak, maar de voor en achterrand zijn juist parallel.




Ik had de 8 steunen binnen al weer door geslepen, en weer tijdelijk met klemtangen vast gezet zodat de bak niet aan het dak hing. Ook was ik begonnen de felsrand los te slijpen, maar toen bedacht ik dat het wel handig was om te markeren waar de bak aan de voor en achterkant zat. Dus twee fiberglas latten langs de voor en achterrand getaped om die verder naar buiten te markeren. Daarna de bak er weer uit en de randen blank en strak gemaakt.


Maar zonder de steun van de bak hangt het dak aan de achterkant door.


Gelukkig had ik de verstevigingsbeugel van het donor dak bewaard, en dat dus tijdelijk terug geplaatst om de juiste kromming te krijgen.


Daarna een plaat 4 mm MDF op maat gezaagd en er onder geplaatst. Tussen de plaat en het dak zit een dunne laag dempings materiaal voor vloeren.


Tenslotte he geheel met een bus lak die ik nog had staan ingespoten.


Het idee is om het dak eerst met gips helemaal strak te maken. Dan wil ik een mal, die ik al van het luik heb gemaakt, er perfect gecentreerd op lijmen. Tenslotte wil ik dan een tegen mal maken met de correcte rondingen van het dak. Als ik die eenmaal heb wil ik een tegen mal (zeg maar de binnenkant van het dak) maken en daar een passend stuk plaatstaal tussen klemmen. Wel, wat ik wil en wat ik kan ligt soms een stukje uit elkaar, maar de tijd zal leren of ik het deze keer beter doe.




















Visit http://polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van  Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • '66 combi
Meer
21-06-2015 13:41 #152260 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Gerben,

Wat een mooi verslag om te lezen en te bekijken!
Bedoel je deze U-bouten;

https://www.google.nl/search?q=universa ... int+u-bolt

Als dat het geval is dan adviseer ik je even langs een Jeep-specialist te rijden, veel CJ's hebben ook de DANA of Spicer assen en dus ook veelal de U-bolts.
Ik haalde voor mijn Volvo 240 ook gewoon de kruisstukken bij zo'n Jeep 4x4 bedrijfje.
Misschien hebben ze voor jou ook wel een paar U-bouten liggen?


Het verhaal van de dakplaat snap ik misschien niet helemaal, wil je een staalplaat vormen door deze te klemmen tussen een onder- en een bovenmal van gips?
Als dat zo is kan ik je vertellen dat het zonde van de moeite is, het materiaal veert namelijk terug, waarschijnlijk niet zo ver dat je weer een vlakke plaat hebt zoals je begon maar het eindresultaat heeft in de verste verte niets weg van de bedoelde vorm.

Vergelijk het maar met het haaks buigen van een plaatje metaal, je moet altijd verder buigen dan 90 graden omdat je materiaal terugveert. De plaatwerkindustrie maakt echter geen gebruik van "diepere" mallen om een goede vorm dak te krijgen maar heeft daar andere methoden voor; het materiaal wordt tijdens het klemmen tussen de mallen in z'n geheel in alle richtingen opgerekt waardoor de vorm van de mal behouden blijft en het materiaal ook verstevigd.

Dat is natuurlijk niet te realiseren voor een particulier, (hoewel, zeg nooit nooit :o ) kan je niet een stuk dak uit een donor slijpen?

Misschien heb ik het allemaal niet goed begrepen, sorry dan voor alle gebazel :oops:

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.