Mijn Amazon uit begin 61

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-07-2011 18:25 #104757 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Mijn Amazon uit begin 61
En Joost heeft zich al netjes voorgesteld!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2011 01:30 #104888 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dat had ik even gemist, ervaring leert dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het stoort mij als een methode die al 19 jaar bewezen heeft te werken, door een anoniem persoon tot onzin wordt verklaard. De dikte van verflagen wordt in 'mu' uitgedrukt. Het voordeelvan nat in nat spuiten is dat de aflak kan worden opgezet in een goede dikke laag. Dat vereist vakmanschap van de spuiter, het moet niet te dik worden want dan kan de lak barsten. Ev. oneffenheden kunnen er met polijstmachine uit worden geboend. Let wel het gaat hier om een gewone kleur en dus niet over metallic.
Het principe van moffelen is met ca 60 graden een snellere droging verkrijgen, dit maakt nat in nat mogelijk.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2011 00:55 #106115 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ok, het is al 2 maanden geleden dat ik hier een update poste, dus hoog tijd voor wat nieuws.
Twee weken voor mijn vakantie was ik druk bezig met de wagen. Ik had de voortrein bijna af en worstelde nog met het stuurhuis, maar nadat ik een nieuwe poelietrekker gekocht had kreeg ik de stuur-arm er af en kon ik de boel schoon maken en controleren. Tevreden dat ik geen slijtage kon zien zette ik het geheel weer in elkaar met nieuwe olie keringen en ging met de binnenkant bezige. Met het dak om precies te zijn. Ik had de originele kleur code op pictures.se op gezocht, en de spuiter die ooit de wagen gaat spuiten is een tweede generatie familie bedrijfje in Gouderak, Van Straaten. ( www.straatenautoschade.nl/ ) en gelukkig hadden ze de originele kleurstalen van Volvo (kaartjes van 15 bij 10 cm in de originele lak) met de kleur. Dit vertaalde nog niet in een moderne meng code, dus met een waaier de dicht er bij liggende kleur uitgezocht en die laten mengen.
Toen het dak aan de binnen kant kaal gehaald en twee lagen epoxy primer gegeven, ondertussen de bak van het hollandia dak ook op geschuurd en in de epoxy gezet. Tenslotte alles twee lagen grey/beige gespoten met twee nieuwe stop-rubber steunen in de bak. Ook de geleider strippen achter aan het hemel-frame vervangen, want die waren zo zwaar geroest dat ze niet konden blijven zitten. Ook had ik mijn remschijven naar de draaier gebracht om af te draaien. Het weekend voor de vakantie heb ik ze opgehaald, helaas in de zelfde verroeste staat. Bleek dat ze te dun waren (spec zegt 12.6 mm met 10% tolerantie, dunste schijf was 10 mm) dus daar moest iets anders gezocht worden.
Ik had inmiddels op dit forum de nodige posts gelezen over de voor en tegens van schijfremmen. Dat ze een rem druk begrenzer op de achterwielen nodig hadden, dat ze, in tegenstelling tot trommels, geen actief mee remmende werking hebben, en natuurlijk horen ze officieel niet op mijn wagen. Dus tijdens de vakantie besloot ik dat als ik toch nieuwe remmen moest kopen voor voor, ik weer trommels zou monteren.
Eén maal terug belde ik met Dries, en de maandag er op hoorde ik al dat hij alleen de kleinere trommels kon leveren, maar dat de anker platen een probleem zouden zijn. Nu had ik de wagen vlak bij mijn werk gekocht, bij van Velsen in Hazerswoude, en ik wist dat ze een bescheiden tweedehands depot hebben. Dus 's middags daar toch even langs gegaan, nooit geschoten is eigenlijk nooit gemist, maar ook nooit raak, dus wie weet. En wat dacht je? een klant had niet al te lang geleden trommels voor laten ombouwen naar schijfremmen, en de complete trommels lagen op mij te wachten. En nog 9" ook :D .
Dus die schoon gemaakt en ontroest, de trommels weg gebracht om uit te laten draaien en de ankerplaten schoon en roestvrij gemaakt en in de zwarte lak gezet. Toen was het tijd om weer eens wat geld naar Dries te brengen voor nieuwe rem cilinders, remvoeringen en meteen maar een veren setje. Nadat ik de trommels terug had heb ik ze met hitte bestendige rode verf gespoten (ok, origineel is zwart maar dit is een P122S van sport en ik vindt het gewoon mooier ;) ) en afgelopen donderdag avond de wagen terug gebouwd naar rommel remmen.
Rest mij, na zo'n lange post om wat foto's te plaatsen.


De nieuwe doodslag steunen, met gerecyclede rubbers van de de bovenste draag armen voor

De binnenkant van het dak in de de nieuwe kleur

Waarom de geleide strips echt niet te redden waren

De geleide strips zijn vervangen en het frame zit in de achterste positie

Lekker kletsen bij Dries nadat ik had geshopt :D


De anker platen zijn op geknapt en de trommels uitgedraaid

De vet-doppen zijn wel erg zwaar toe getakeld :(

Mooi rood is niet lelijk :D

En eindelijk is de voortrein zo goed als af.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2011 09:31 #106119 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Gerben, mooi dat je de trommels hebt gevonden en hebt besloten de wagen origineel te houden. Ook het open dak ga je nog veel plezier aan beleven...tenminste in het oor en najaar bij de huidige zomers in NL.
Ik heb nog wel een goede dop liggen voor je, die op het buitenste lager hoort.

Inmiddels heb ik Vilmar Dijkstra met zijn P1200 als 'klant', hij heeft van de week zijn voor én achterraam van een nieuwe ruit/rubbers laten voorzien. Klus door Ronald Glen gedaan en ze hebben tot 3 uur door gewerkt...
Ruiten zitten er prachtig in en zelfs de chromen lijstjes zijn hergebruikt, alleen de voorruit moet worden vernieuwd vanwege steenslag.

Ik heb ook niet stil gezeten, de 144-GT werd afgekeurd op de onderste fusee rechts, dus de hele handel losgehaald en alle bussen, fusees en lagers vervangen, was best een klus. Heb de triangels en de brug gewoon grijs gespoten. dus origineel.
Momenteel een '71 144 aan het slopen, zitten precies de onderdelen aan welke i voor de restauratie van de 142 (voor mijn zoon) nodig heb. Echt mazzel.

Vanmiddag gaan we een plakruit vervangen bij een 144, wordt een upgrade naar de 240 ruit vanwege de plastic montageclips en de betere chromen lijst (2 delen en een rubber eromheen).

Keep up the good work, en als je ergens écht niet meer uit komt denk dan aan ons. Ronald is echt een fantastische monteur en lost alles op.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2011 11:28 #106260 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Weer wat verder. Ik heb in mijn hoofd een lijstje met wat ik allemaal nog moet doen, en daar kan ik weer een aantal dingen van af strepen. Ten eerste het open dak. Dat ruste in de open stand niet tegen beide rubbers achter in de bak en het ging niet vergenoeg open. Dus de rubbers maar wat ingekort en ongelijk gemaakt zodat het nu verder open kan en tegen beide aan zit. Toen anti-dreun matten tegen het dak geplakt in voorbereiding van het terug plaatsen van de bak. Maar omdat het van die plak matten zijn was ik bang dat ze onder invloed van warmte, tijd en zwaartekracht naar beneden zouden komen en zo het schuifdak in de weg zouden zitten. Dus heb ik de zijkanten ruim in de naden kit gezet. Die komen echt niet meer los. Dan was er de achterbak. Dat was het laatste onbehandelde stuk aan de wagen. Dus die kaal gehaald en in de epoxy primer gezet. Nu zit er geen onbehandeld deel meer aan de wagen. Deuren, kofferbak deksel, front en motorkap moeten nog wel maar dat komt nog. Ook heb ik via marktplaats een origineel B16B Volvo 122S embleem op de kop getikt. Heeft een klein beetje schade aan de tweede o omdat iemand er een gat in heeft geboord en het toen daar vast heeft gezet met een schroef of een boutje. Het idee is om er giet mallen mee te maken en ze in brons/messing opnieuw te maken. Als dat niet lukt wijk ik uit naar nieuwen, maar 45 euro per stuk is me wel wat geknutsel waard.

De wagen, nu weer op vier wielen

De achterklep scharnieren voor ik ze schoon maakte

De kofferbak begint kaal worden

De scharnieren en veren, nu in de epoxy primer. Ik hoop alleen dat ze niet vast komen te zitten maar dat merk ik vandaag wel :D

De kofferbak, maar nu in de epoxy

Het 122S embleem voor op de voorspatborden

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2011 18:06 #106264 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Zo inmiddels aangeland bij de achterkant, klus qua plaatwerk en bewegende chassisdelen zit er bijna op !.
Je houdt er aardig het tempo in
Heb je de B16B al uit elkaar gehaald ?
Heb inmiddels aardig ervaring opgedaan met reviseren van B20 blokken, eerst onder leiding van Ronald Glen dit weekeinde zelf het 3e B20 blok uitelkaar getrokken, kijk maar eens naar de foto'scarter vol gruis, zowel drijfstang als krukaslagers uitgelopen, goede niwues is dat er nog standaard lagerschalen in zitten. Dus nooit eerder gereviseerd. Ik denk dat zuiger 2 de zuigerveren in de loop van zijn leven heeft ingeleverd. Kreeg het distributie tandwiel er njog niet uit. Wat ik kon zien was dat de nokkenas nog wel goed is, mogelijk al eens vervangen....dit blok gaan we wat kietelen.




Mocht je aan het B16B blok toe zijn, dat zou ook bij ons kunnen gebeuren, Ronald gaat begin december met de Z-Amerika club mee. Het zou ook prima in januari of februari kunnen. Trekken we hem samen uit elkaar dan weet je wat er moet gebeuren. In Apeldoorn heb ik een keurig revisie bedrijf ontdekt die normale prijzen hanteert. Ik hoor het wel.




Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2011 21:06 #106269 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hey Ed,
wederom bedankt voor je reactie, en je aanbod natuurlijk. Tot nu toe was mijn plan om de motor weg te brengen voor revisie, maar hem eerst in ieder geval bekijken klinkt mij zeer aanlokkelijk in de oren. Hoe het ook zij, ik wacht met de motor tot de wagen gespoten is. Ik ga zat tijd hebben om er aan te werken of te wachten tot hij klaar is als ik in de opbouw fase zit.
Van het weekend nog wat verder bezig geweest. Ik heb de bak van het open dak terug geplaatst, het frame waar het het luik aan vast komt te zitten geschuurd en in de primer gezet en de scharnieren, veren en achterbak een tweede laag primer gegeven nadat ik de naden afgekit had. Hieronder weer een paar foto's.

De anti-dreun platen die ik met carrosserie kit permanent gefixeerd hoop te hebben.

Om achter de fels rand een kit rups te kunnen leggen, en de fels rand dus in de kit te kunnen drukken, heb ik een spuitmond van de kitspuit een hoek gegeven.

De rand voor en rechts is omgezet - kreeg ik wel een flinke blaar van in mijn rechter hand en het was veel meer werk dan ik dacht.

De achterrand moet nog omgezet. De verf is er flink door beschadigd, maar dat fix ik later wel weer.

Het frame met het stukje hemel er nog aan bevestigd, zwaar geroest maar de runners had ik hierna al vervangen.

Het frame in de epoxy, maar dan van de andere kant. Ziet er weer netjes uit al zeg ik het zelf :P

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2011 17:37 #106855 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Prachtig weer vandaag, zonde om binnen te zijn, maar de Volvo beurs was nu een maal binnen, dus toch maar binnen vermaakt. Alhoewel, ik heb me ook uitstekend op de parkeerplaats vermaakt. Wat een prachtig gezicht al die oudjes die staan te blinken in het najaars zonnetje. En wat leuk dat ze soort bij soort stonden. Dit was mijn eerste Volvo beurs dus wie weet is dat altijd zo, maar ik vond het een prachtig gezicht opleveren. Hier is een linkje naar wat foto's die ik er geschoten heb:
www.dropbox.com/gallery/8262015/1/2011-1...0VolvoBeurs?h=5d5b42

Natuurlijk ook wat aangeschaft. Zag een in bijna nieuwstaat verkerende grill voor mijn oude dame, dus alhoewel het een rib koste heb ik die maar aangeschaft. De restauratie vordert ook gestaag en ik heb afgelopen week de kofferbak in twee en het stuk onder en achter de achterbank in de eerste laag 2K verf gezet, en vandaag een tweede laag. Omdat ik wat teveel had aangemaakt ook maar ruim rondom gespoten, dus de sponningen van de deuren en de volledige achterschermen zijn nu blauw. Eigenlijk is alles blauw dat blauw moet worden, maar met spuitnevel, stof en hier en daar nog niet strak genoeg zag ik. Hier wat foto's.

De kofferbak scharnieren met twee lagen verf

De kofferbak zelf, ook in twee lagen. De rest is uitgespoten op de achterschermen.

De binnenkant nu volledig in 1 laag, de voorkant is al geschuurd, de achterkant is net droog

De binnenkant met twee lagen.

Overzicht van de vloer in twee lagen verf

En een lich bewogen foto van het achter schot en hoedenplank in twee lagen verf.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2011 22:56 #106864 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Het lijkt wel een smurf.....de Amazon wordt langzaam blauw....dat spuiten doe je ook netjes, hoe doe je dat eerst schuren (buiten ?) en dan binnen vochtig maken oid ? .Is het 2K of waterdragend ? mooie glans.

Ben ook benieuwd naar je foto's van het open dak, de '69 Amazon staat nu bij de spuiter en daar zit ook een Hollandia schuifdak in.
Ik ga grotere diameter afvoerpijpjes monteren en een zeefje in het begin, zodat er geen rotzooi in komt, lijkt het zo of zitter er bij jou al wijdere pijpjes in.
Afgelopen week een Golde schuidak uit een 144 geslepen, is wel een raar gevoel om de haakse slijper in zo'n dak te zetten...

Ga je morgen nog naar de VKBeurs ?

Ik sta met mijn P!800 bij de VKV stand onder "1800 Register"

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2011 17:13 #106941 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hallo Gerben,

Mooi dat je mijn Amazon op de foto hebt gezet: de middelste zwarte two-tone op de eerste foto met Amazons (15-01-1960). Ben die dag wel weggereden met 4 wieldoppen ipv van de 2 die er opzaten toen ik aankwam. In de fotoreeks zie ik je belangstelling voor de vroegen. Die belangstelling heb ik uiteraard ook ;) . Als beginnend 'sleutelaar' kijk ik vol respect naar je verrichtingen. Ik wil de wagen graag eens in het echie aanschouwen als hij 'af' is.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.