Mijn Amazon uit begin 61
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Ik had die auto in 1990 als opknapper gekocht, en er flink wat geld in gepompt, maar toen kwam een vriendinnetje, trouwen, huis etc. In andere woorden, de prioriteiten verschoven nog al, maar ik hield (gelukkig) de auto aan. Ik heb hem 20 jaar van schuur naar schuur gesleept, tot ik dit voorjaar een ruimte tegen kwam die te koop was en waar hij niet alleen veel droger kwam te staan dan hij de laatste 20 jaar stond, maar waar ik er ook nog eens aan kon klussen (+3 meter breed, bijna 4 meter hoog, water en stroom aanwezig). Dus een brug gekocht (om beide Volvo's te kunnen parkeren) en omdat hij er voorlopig even in zijn eentje staat, begonnen om hem wat op te knappen. En dat loopt dus weer flink uit de hand. Als iemand interesse heeft om te volgen hoe hij langzaam maar zeker weer een auto wordt, kan de restauratie hier polderamazon.wordpress.com/2010/10/24/hello-world/ gevolgd worden.
Hier vast een plaatje van wat ik na 20 jaar in de laatste schuur waar hij gestaan had aantrof.
Veel rij en sleutel plezier,
Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Als je gewoon de hoofd pagina wilt en het niet erg vind om achterstevoren te bladeren, dan kun je deze link gebruiken polderamazon.wordpress.com/
(nadeel van hier alles her-posten is dat ik alle foto's moet verkleinen in resolutie)
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arjan Vrielink (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
Misschien een stuk of 10 foto's om een indruk te krijgen hoever je nu bent.
Succes met je project, weer een om te volgen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Zoals gezegd had ik de auto al in 1990 gekocht. De polstering die door liep op de deuren, de afwijkende achterlichten en richting aanwijzers en een heel leger aan kleine details had mijn interesse gewekt, dus maar aangeschaft voor 1000 gulden. Helaas kan ik uit die periode maar 1 foto vinden, al weet ik dat er meer genomen zijn. Al met al was het qua plaatwerk een wrak. Je kon letterlijk je hand vanaf de achterwielen tot aan de voorwielen door de balk onder de dorpels halen zonder maar een krasje op te lopen. De volledige onderkant van die balken was weg. Natuurlijk waren de balkjes onder de voor spatborden rot, maar ook een groot deel van de kofferbak bodem was gatenkaas. Ik had mijn eigen P130 in onderhoud bij TonCars in Berkel Rodenrijs en daar liet ik deze ook naar toe brengen om te strippen en de restauratie te beginnen. Na ettelijke maanden laswerk waren de balken, bodem delen, achter spatborden, binnen schermen en stukken van de deurstijlen weer helemaal hard, maar was mijn portemonnee leeg. Met trouwplannen voor ongeveer anderhalf jaar later verschoven de prioriteiten en ging de Volvo de ene na de andere stalling in. Tot ik dit voorjaar te horen kreeg dat ook de huidige stalling afgebroken ging worden. In feite brak een beslissings moment aan. Of ik zocht een nieuwe stalling, maar dan moest ik echt zo langzamerhand wat met de wagen doen om all dat geld dat de stallingen tot nu toe geconsumeerd hadden te rechtvaardigen, of ik moest hem weg doen. Ik heb het laatste (halfhartig) geprobeerd, maar niemand had belangstelling in een 'restauratie' project van deze omvang en staat.
In Juni dit jaar had ik nog steeds niets gevonden, tot ik bij toeval tegen een project van de zilvermijn aanliep waar opslag/garage units te koop werden aangeboden die ongeveer 12 bij 3.30 waren en 3.70 hoog. Dat is effectief bijna 4x een normale garage box. En ze hadden licht en water. Na wat berekeningen of Bertje dat kon trekken was de knoop snel doorgehakt. De koop werd gesloten 4 dagen in mijn vakantie (13 augustus) kregen we de sleutel. Eenmaal terug werd er hard gewerkt om de vloer in garage verf te zetten en stellingen achterin te bouwen. Daarna werd de brug geplaatst en kon de FD opgehaald. Toen die eenmaal op de brug stond werden de kriebels onweerstaanbaar. Nog nooit had ik, op mijn gemakje, aan de onderkant kunnen werken en nu had ik alle ruimte daar voor. Dus ik kocht een rol behangers karton om de vloer mee af te dekken en begon met het strippen van de tectyl tot aan de achteras. (sorry voor de lage resolutie)
Het transport
Achteruit steken met zo'n ding valt niet mee :P
Op de brug
Eerst spinnewebben weghalen
Ok, de helft van de tectyl is er al vanaf gevallen
Na wat overreding is de rest er ook vanaf
Close-up van de remplaat aan de achter as
Het achterste stuk staat inmiddels in de zink primer
Dus moet de achter as er onderuit
Wat was die vloer toen nog schoon :P
Lekker verder strippen, gaat beter zonder as
Mijn schouder had het begeven, dus maar vast een veer op-schuren
en ook wat aan de achter as werken, zolang het maar niet boven mijn hoofd is
Grijs is al beter (zink primer)
En de achter as ontroesten en ontvetten
ROOOOOOOODDDDD yep, dat ziet er beter uit
Inmiddels deed mijn schouder het weer, dus dapper verder
Dat begint er netjes uit te zien (al zeg ik het zelf)
Ondertussen thuis met de remplaat van de trommels begonnen
En af ziet hij er net wat beter uit dan de onbehandelde linker plaat
Ondertussen begonnen om de naden en moeilijk bereikbare plekken te spuiten
Differentieel schoon gemaakt en gecontroleerd. Tanden zijn nog helemaal gaaf en olie was nog helder
Dus het differentieel weer dicht, maar nu met een nieuwe pakking (olie kering aan voorzijde moet nog vervangen)
Voor meer afbeeldingen en een betere resolutie ga naar polderamazon.wordpress.com
Een volgende post volgt snel aangezien ik een eindje verder ben dan hier te zien is.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Het verven begint (onderkant zo spuiten is schier onmogelijk)
Ondertussen niet uitgedroogde rubbers met wasbenziene schoon gemaakt en in de zuurvrije vaseline gezet
De remcilinders waren niet te redden
dan de achter as weer in elkaar zetten
Vast een idee hoe het wordt
Tweede remtrommel gedemonteerd - het lijkt allemaal rijp voor de schroothoop
Maar met een beetje fantasie en doorzettings vermogen komt er dit uit (remtrommels zijn uitgedraaid)
As bijna compleet, nieuwe remleidingen worden gemonteerd
En zo ziet dat er dan uit (voelde goed)
En hier moet hij komen (blauw is wat overbelicht dankzij flits)
Meer foto's volgen
Groetjes en veel rij en sleutel plezier,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Mooi werk hoor!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
De achter as op een platform zodat ik hem kan draaien en plaatsen onder het chassis
En dan dus gedraaid
De veren geplaatst en het chassis op de as laten zakken
Omdat de rubbers aan de stabilisatie/spoor stangen nieuw waren heeft me dit best veel tijd gekost - tip volgt aan het eind van de post
Zonder flits krijg je een idee over hoe donker de blauwe kleur is
En ook de linker kant van stangen en band voorzien
En de as zit weer op zijn plek
en zo zag het er dus eerst uit
Tip:
Alhoewel ik dit niet uitgeprobeerd heb lijkt dit me in retrospectie de beste manier om de stangen te bevestigen. Aangezien de rubber kussens zo dik zijn dat het allemaal net past heeft het zin om de stangen eerst aan de kant van de dubbele rubbers vast te zetten. Daarna moeten ze omhoog (voor de onderste spoor stang) of naar beneden (voor de platte arm bij mijn model) getrokken worden, maar dat is makkelijker dan proberen de moer op een pen te draaien die dankzij het kantelen en de nieuwe rubbers korter is dan de rubbers onder een hoek van dertig graden in beslag nemen.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
Een klein puntje dat met opvalt. Het beugeltje waarmee de asvangband vast wordt gezet op de achteras heeft een lipje eraan zitten. Dit lipje zie ik bij u naar de zijkant en omhoog gedraaid zitten. Volgens mij hoort deze lip juist naar achter en beneden gericht te zijn. Ik denk om zo de band te begeleiden bij 't in- en uitveren. Ik ben hier echter niet helemaal zeker van, in 't onderdelenboek is dit helaas ook niet het meest duidelijke plaatje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
Zover ik het op de foto's kan zien is de vangband verkeerd gemonteerd, als het klopt wat ik zie is het geen minpuntje maar gevaarlijk (mischien gewoon niet goed te zien op de foto maar zeker belangrijk dit te controleren).
Zoals het hoort: de reactiearm grijpt van boven over de as en van onder komt de reactiearmbeugel ertegenaan (hiermee wordt de rubber om de as ingeklemd), onder tegen de reactiearmbeugel komt de vangband, dan het plaatje dat met de lip naar onder wijst.
Zoals het op de foto uitziet: het plaatje en de vangband zitten tussen de reactiearm en de reactiearmbeugel, in dit geval zou de reactiearm met beugel niet om de rubber om de as klemmen waardoor er hier speling in de asophanging is, tevens is de verbinding tussen de reactiearm en beugel dan niet star waardoor de boel los kan gaan raken.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Voor wat betreft de reactie van de heer Dortange, U hebt volkomen gelijk met Uw beschrijving hoe het hoort te zitten. Omdat de foto zonder flits genomen is is hij helaas bewogen en daardoor is een donkere 'schaduw' ontstaan van het plaatje met de lipjes, daardoor lijkt en nog een plaat tussen het lipje en de vangband te zitten (wat dan de reactie-arm beugel zou zijn), maar dat is (gelukkig) niet het geval. Hier onder uitvergrotingen hoe het origineel zat en hoe ik het weer terug gemonteerd heb.
Zo als het zat:
Uitvergroting van de erg bewogen foto hier boven:
En een andere die wat duidelijker laat zien hoe het zit (Reactie arm, reactie arm beugel, dan band, dan plaatje en tenslotte zelfborgende moer)
Wat me echter net opviel tijdens het controleren van hoe het zat en hoe ik het in elkaar heb gezet, was dat ik de schotels op de rubbers verkeerd om gemonteerd heb (bolling moet richting de rubbers volgens het originele plaatje). Dat verklaard ook mijn getob om die schotels weer terug te plaatsen (had te weinig ruimte op het draad-eind van de stangen). Dus die 'handige tip' van mij kan ook in de prullenbak, gewoon goed monteren doet het net zo goed en bespaard extra werk .
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.