Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
16-06-2011 23:35 #103892 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Monnikenwerk en je houdt er goed de vaart in....heb er bewondering voor....
Helaas maken we soms foutjes, maar daar leer je weer van.
Pas je wel op met al die Thinner in die kleine ruimte, lossen je hersenen van op én het is kankerverwekkend.
Daarom wordt afbijt steeds meer gebruikt in de Klassieker wereld.

Vind die kleur blauw echt mooi, soort van pauw blauw, wat is het kleur nummer ? Wordt hij two tone ?
Het Golde dak van mijn 144 nu ook de binnekant kunnen inspecteren, na verwijderen voorste deel hemel en is helemaal OK alle afvoerslangen intact. Valt me overigens op dat de afvoer kanalen overal weer anders zitten. Dan komen ze uit tussen de scharnieren van het voor portier, dan weer in de tussen ruimte naar voren en komen uit onder het binnenscherm.
Waarom niet gewoon recht naar beneden, door de vloer.
Dit weekeinde ga ik mijn Hollandia dak verwijderen, nog bedankt voor de plaatjes, zal ook voldoende foto's maken.
Hollandia is de enige die ik nog niet onder handen heb genomen, dus ben benieuwd,

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2011 23:37 #103893 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
dank, ik doe mijn best. Maar geloof me, ik heb de P in dit omdat ik nu ongeveer de brug voor gemonteerd kon hebben, en in plaats daar van met het strak maken kan beginnen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2011 21:21 #104176 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoog tijd voor een update.
Afgelopen dinsdag had ik een paar uurtjes extra opgenomen. Het was mooi droog weer en de vooruitzichten voor de rest van de week waren niet best. Ik was (weer) aan het spuiten van de motorruimte toe en doe dat liefst bij zo droog mogelijk weer om de hoeveelheid condens in de compressor, en daarmee de kans op water in de verf, zo klein mogelijk te houden. Dus dinsdag middag de motorruimte opnieuw gespoten. Om 23:30 nog even terug geweest om te voelen of hij nu wel uit harde :oops: maar gelukkig was alles glad en hard. Met de verf die ik teveel had heb ik de paravan en binnen raamlijst gespoten. Vrijdag heb ik hem een tweede laag gegeven. Wederom te veel verf aangemaakt, dus nu ook de vloer tot aan de achterbank gespoten. Uiteindelijk gaat dat toch allemaal onder anti-dreun matten en rubber matten zitten, dus spuitnevel op reeds gespoten delen doet me niet zo veel.
Een vooraanzicht na de tweede laag:

En door de achterruit genomen overzicht van de binnenkant


En vandaag begonnen de brug en voorwiel ophanging terug te plaatsen.
De brug, klaar voor montage:

En de brug onder de wagen op krikjes. Dankzij de twee platen aan weerszijden die om de balk heen grijpen moet de brug rechtstandig omhoog, of de wagen naar beneden.

Bleek dus dat de brug tijdens het schoonmaken gekrompen was, of de wagen breder was geworden ;) . De gaten voor de voorste bouten in de brug zaten net 1 a 2 mm dichter op elkaar dan die in de balkjes van de wagen. Waarschijnlijk was dat natuurlijk al zo, maar dat merk je niet bij het loshalen. Uiteindelijk een meter draadeind door de gaten voor het stuurhuis en hulpstuurhuis gedaan en de balk rechts iets naar binnen getrokken tot ik de bout netjes vast kon zetten. Voor het aanzetten het draadeind er weer uit zodat de balkjes zo ver mogelijk in hun natuurlijke stand terug konden veren. Toen nieuwe bussen en nieuwe PU voeringen op de brug gemonteerd. daarna de onderste draagarm en
schokbreker rechts gemonteerd.

Toen begon het gehannes pas. De veer staat normaal onder spanning als er geen gewicht op de as rust, maar de wagen is nu te licht om die spanning op te bouwen. Ik krikte gewoon de wagen omhoog in plaats van de veer samen te drukken. Uiteindelijk heb ik een bout in het gat voor de voorste bumpersteun gedaan en de wagen zo strak mogelijk met een touw aan de brug gebonden. Daarna de arm weer omhoog gekrikt, en nu werkte het. Snel de bovenste fusee kogel vast gezet en toen weer de arm laten zakken tot hij op het bovenste rubber rust.

Ik moet zeggen, dit ziet er net een stukje knapper uit dan toen ik de boel los haalde
voor:

na:

Toen het hulp stuurhuis en rechter stuurstang terug geplaatst, die kleur kwam onder het vet en de teer vandaan, dus ik heb hem maar terug in die kleur gespoten.

en tenslotte de stabilisator stang weer terug. Man, wat is dat vechten met die nieuwe rubbers. Maar goed, zit hij wel goed vast zullen we maar zeggen.


Voor de andere kant moet ik nog veel schoonmaken. De onderste triangel zit er al aan, maar de veer en de bovenste triangel moeten nog schoongemaakt en geverfd, net als de arm en de twee fusee kogels. Meer als ik meer te melden heb.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2011 08:50 #104182 door AJs autobody
Beantwoord door AJs autobody in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Gerben,

Had je topic doorgelezen, erg leuk project. Als professioneel restaurateur wou ik ook wat tips achterlaten; stop met de zinkprimer, per direct! Op zinkverf kun je geen tot hooguit een slechte hechting verkrijgen met zo`n beetje elk verfproduct. Zinkspray en met name de zwaarder wegende die bijna puur zijn, zijn alleen geschikt om binnenkanten van kokers en de plekken waar je prop/punt-lassen maakt te behandelen. Voor op kaal metaal, wat daarna ook in een lak of iets dergelijks moet wil je een etsende primer hebben, oftewel een 1K washprimer (heel erg dun, meer voor schadeherstel) of een 2K epoxyprimer (erg taai, zeer hoge bescherming tegen roest of mechanische beschadiging) omdat deze producten perfect overspuitbaar zijn.

Wat er in de kofferbak is gebeurd was in eerste instantie minder erg dan je dacht. Het vergeten van verharder is zeker niet de bedoeling echter was het een soort 1K lak zoals je m verspoot, wat tot 30 jaar geleden de norm was. Uiteindelijk zou het volledig opgedroogd zijn en mooi geleken hebben als je een week geduld had gehad, met een iets mindere bescherming en iets gevoeliger voor thinner. Toen er een nieuwe laag opgespoten werd was de lak zich aan het vernetten, dan is het tussen vloeibaar en vast in, maar zijn de verfdeeltjes wel begonnen met elkaar te verbinden. Het is het oplosmiddel in de nieuwe laag geweest die in de vernettende laag trok en daardoor spanningen veroorzaakte met als gevolg opbranding. Je kunt zoiets wel doen, maar dan moet je eerst 4-5 laagje heel dun erop nevelen zodat het een sealerlaag creeert en de oplosmiddelen geen kans krijgen in de onderlaag te trekken, alvorens je een volle laag zet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2011 10:18 #104185 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Joost,

Bedankt voor je reactie en tips. Zoals je hebt kunnen lezen gebruik ik over het algemeen een 2K epoxy primer. Alleen de delen die met een spuitbus (lees mindere qualiteit verf) in de zwarte of rode verf worden gezet en op de las naden gebruik ik zink primer. Op lasnaden gaat daar eerst nog een epoxy primer overheen nadat ik de cellulose huid er af geborsteld heb met een zachte staalborstel.
Wat betreft die verf, je schrijft dat het een 1K verf was, maar tenzij ik niet snap hoe verf werkt maakt het weglaten van de verharder niet van 2K verf 1K verf. Na meerdere weken wachten (ik had de motorruimte op 29 mei gespoten) was de verf zeker nog niet droog, slechts niet meer kleverig. Als je er echter op drukte kon je die boven huid zo verschuiven. Zelfs nu (gister) waren de resten die er met de staalborstel afgehaald waren niet hard en gaven ze af ? ?

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2011 15:14 #104193 door AJs autobody
Beantwoord door AJs autobody in topic Mijn Amazon uit begin 61
Zo`n beetje elke lak waar je de verharder vergeet is automatisch dan een 1K (1K is 1 component: verf - 2K is 2 componenten: verf en verharder) Doordat het voor een 1K waarschijnlijk veeelste weinig verdund was duurt de uitdamping erg lang. Uiteindelijk zullen altijd alle oplosmiddelen eruit moeten dampen en blijft er een droge laag over. 1K wordt alleen droog, 2K wordt eerst droog en daarna ook hard vanwege de chemische reactie die je bij 1k niet hebt.

Misschien kun je ook een scotch-borstel proberen voor dit werk, gaat vele malen sneller dan een staalborstel en brengt weinig tot geen hitte in het materiaal, dus ook perfect voor plaatwerkdelen. Verkrijgbaar bij de betere automaterialen zaak of verfleveranciers die schadeherstel en autospuiterijen aanleveren:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2011 23:30 #104238 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Gerben, toen mijn P1800 helemaal klaar was zaten er heel wat lagen op, voordat het plaatwerk echt strak was.
De laatste laag is 'nat in nat' in de moffelcabine gespoten met extra harder, dit leverde een keiharde hoogglans op.
Heb dit zelfs op video opgenomen...je doet rare dingen tijdens een restauratie.

De wagen is in 1992 gespoten en heb hem nog nooit hoeven poetsen, hij staat natuurlijk de meeste tijd binnen maar meer dan een emmerwater met wat sop heb ik nog niet hoeven doen.
Inmiddels dus 19 jaar verder.

We hebben nu een vakman die mee praat in dit draadje, hoe denk jij over nat in nat en extra harder in de moffelcabine ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2011 08:59 #104246 door AJs autobody
Beantwoord door AJs autobody in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wat bedoel je precies met nat-in-nat? Normaal gesproken slaat die term op het spuiten van een extra verdunde laag grondverf met meteen daarover de aflak, waar normaal de grondverf geschuurd wordt alvorens de aflak erop komt. Nat-in-nat is iets wat veel in de industrie of bedrijfswagenspuiterijen gedaan wordt om tijd te besparen en niet zozeer in de restauratie omdat er kans is op meer sinnasappelstructuur.

Extra verharder door een aflak mixen raad ik ten sterkste af omdat de producent veel research gestoken heeft in de perfecte verhoudingen te vinden. Verharder gaat een chemische reactie aan met de lakdeeltjes maar bij een overschot blijven er verharderdeeltjes over als de chemische reactie verzadigd is die dus ook `zacht` blijven en voor veel problemen kunnen zorgen. Ik neem aan dat het maar een klein scheutje extra is geweest en er zit iets tolerantie in het verhaal dus als het werkt, super. Maar ik hou het op bijgeloof want als ik mn blanke lak correct verspuit heb ik nooit het idee dat het nog enigzins harder kan glimmen. Glans zit in de gladheid van de toplaag, hoe meer structuur hoe meer glansverlies, vandaar dat echte showautos ook gepolijst worden om die laatste paar % te winnen tot het 100% reflectie heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2011 17:06 #104755 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Het praat wat gemakkelijker als ik je naam ken, uit je mail blijkt dat je met autobody's bezig houdt.
Mijn achtergrond is een familiebedrijf in lakken voor streekvervoer, bussen en treinen met een eigen laboratorium.
Ik heb zo 8 restauraties gedaan, net weer een grijze 144 (zie forum) en een Amazon '69, ruime ervaring met epoxy 2K laqkken zowel grond als aflak.
De restauratie van mijn P1800 is al 19 jaar geleden, laklaag is perfect,hard en glanzend.
De aflak, kleur 42 wit is nat in nat aangebracht in de verwarmde cabine (moffelen) en geeft een dikkere laag, over deze is geen lblanke laklaag aangebracht.
De blanke laklaag, bij metallic, wordt over de kleurlaag heen gespoten, daar moet je de verhouding aanhouden van de fabrikant.

Wil je met je naam reageren dan weten we met wie we te doen hebben

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2011 17:29 #104756 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ik neem aan dat we met de eigenaar van AJ's autobody uit Emmen te maken hebben?
Is gewoon met google te vinden...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.