Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
21-06-2015 15:22 #152266 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wat betreft die u-bouten, zijn dat deze?


Bij mijn combi zat daarmee de korte as aan de overdrive gebeund.
Ik heb dat geheel verkocht, maar ik verwacht dat dat toch weer wordt teruggebouwd naar twee flensen (zou ik zelf in elk geval doen). Het spul is naar Volvo Lotte www.volvo-lotte.nl gegaan.
Je kunt hen vragen of zij je die u-bouten willen verkopen (ervan uitgaande dat het is wat je zoekt).

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2015 19:01 #152271 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Jan,

Dank voor je reactie, en ja, dat zijn de U-bouten die ik bedoel, alleen is voor de Dana as de koppeling een 1200/1300 serie, daarvan zijn de cups net 1.7 mm breder :cry:
En ik ben bang dat ik zelf het verhaal niet helemaal afgemaakt had omdat het wat lastig werd om te omschrijven. Het gips is puur om de vorm te krijgen. Goedkoop, makkelijk te verwerken en makkelijk weer te verwijderen. De kaal gemaakte rand staat weer in goedkope verf om te voorkomen dat die door het natte (en best agressieve) gips gaat roesten. De uiteindelijke mal wordt van eikenhout en vuren gemaakt, maar dan nog is het veel te zwak om plaatijzer te vervormen. Ik wil de bolling van het dak er met de hand in kloppen. De rand wordt maar een paar centimeter breed, dus dat moet wel gaan. Dan wil ik het gemodelleerde staal tussen de mal klemmen, en de binnenrand door hameren om zetten. Dat heb ik ook bij het front gedaan, maar dan met vlakke plaat, en dat was achteraf best veel werk om dat dan weer in de lichte S-bocht te krijgen (zie nu dat ik dat karwij nooit gepost heb). Eigenlijk zou ik zeggen: wacht rustig af ;)

Aan Lars, ook bedankt. Ik ga zeker contact met ze opnemen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2015 01:48 #153049 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hallo Gerben,

Goed te lezen dat je het project weer opgepakt hebt. Mijn complimenten voor de gedegen aanpak, je vindingrijkheid en je geduld !

Ben je er al in geslaagd de U-bouten te vinden ? Bij mijn B16 Amazon (1961) heb ik destijds de tussenas bevestiging 'gemoderniseerd' door montage van flensen van het latere type tussenas. De complete set U-bouten met veerringen en moeren, heb ik bewaard en wil ze wel voor je opzoeken. Laat maar weten.

Groet,
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2015 14:07 #153054 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hey Erik,

Graag. Tot nu toe nog geen vervanging kunnen scoren en het zou fijner voelen als ik ze op de plank had liggen :D

Hopelijk binnenkort weer een update - is flink wat gebeurt maar helaas tot nu toe zonder bevredigend resultaat.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 20:45 #154347 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Tijd voor een update van mijn kant.
Dankzij Frans Lotty heb ik niet alleen de U-bouten, maar een complete versnellingsbak van een late B16 Amazon. Dus weer een zorg minder. Maar allen die mee gedacht hebben, bedankt.

Oke, het open dak dan. Ik had een mal gemaakt van het luik (komt zo nog een keer langs met foto's) en daarna een rand (komt ook nog een keertje langs) om er toen achter te komen dat het luik scheluw was. Zo erg dat het een halve cm scheelde van voor naar achter. Maar nu had ik geen plaat meer uit een donor dak dat de juiste buigingen had en dat ik kon gebruiken. En vlak is het absoluut niet. Daar wat over na gedacht en tenslotte besloten dat ik een mal van het luik zou maken in slagvaste giethars, en dan zou proberen een plaat hol te kloppen. Dus eerst een soort bak om het luik gemaakt en de randen afgekit om er geen klerezooi van te maken.


De hoeken en naden zijn eerst met piepschuim op gevuld en toen met een dunne laag kit afgestreken. Toen met een kwast vaseline opgezet om later de mal los te krijgen. Omdat de hars nog al heet wordt tijdens het uitharden, en omdat ik niet wilde dat het luik de bak uit elkaar zou drukken, goot ik het in delen. En om te zorgen dat alles dan toch nog een geheel bleef en bij het hameren niet uit elkaar zou springen, heb ik metaal gaas in ribben gebogen en er op gelegd. En toen maar giethars aanmaken en gieten. uiteindelijk had ik zo'n 11 liter nodig. Maar toen stond de bak ook vol.


Eenmaal uitgehard is het niet meer transparant. Omdat ik het in delen had gegoten en omdat het door de warmte ontwikkeling wel werkt, moest ik de mal er na wel met polyester plamuur bij werken. Een bijkomend probleem was dat de vaseline door de warmte smelt en er een huid van vet op het uitgeharde deel ontstaat. Die had ik steeds met thinner geprobeerd weg te halen en dan het te schuren zodat de volgende laag beter zou hechten, maar hele dunne laagjes kwamen toch nog los. Dus die ook weg geplamuurd tot ik een hol bed had.


Toen was het een kwestie van hameren. Het meeste heb ik op een dun eiken latje gedaan om het aantal putjes zo klein mogelijk te houden, maar dat maakte het uit stuiken een extreem traag gebeuren. Om de korte kanten zo veel mogelijk in hun ronding te brengen kwamen twee dynamo's heel goed van pas.


Het fijne van eindeloos stomweg spiralen hameren is dat je ondertussen na kunt denken. Iets wat ik vorige keer niet naar mijn zin had kunnen oplossen was de achterkant van het luik. Daar loopt de huid eerst horizontaal, dan 8 mm naar beneden, dan weer 15 horizontaal en dan weer de fels rand naar beneden. Nu heb ik een vingerzetbank, dus die hoeken zijn in principe geen probleem. Alleen het vlak dat het metaal omzet is 15 mm, en ik moest een hoek na 8 mm maken. Tijdens het hameren bedacht ik daar een oplossing voor. Ik zou de eerste hoek op de zetbank maken, dan een 8 mm profiel op een stuk van een 2x3 balkje lijmen en spijkeren, dan de hoek er tegen aan klemmen en dan het metaal omzetten en hameren. Dat liet me meteen een wat rondere hoek maken door het 8 mm latje een wat rondere hoek te geven. (Het luik heeft daar een nog al ronde hoek)
Maar eerst kon de oude huid van het frame gehaald en moest het frame recht gemaakt. Ik dacht dat dat laatste vrij makkelijk zou gaan omdat ik er vanuit was gegaan dat ik het bij het omzetten van de vorige huid ongemerkt scheef had gemaakt, maar er kwam een balk van 2 meter aan te pas voor ik het zo had dat het in de bak overal enigszins parallel liep.


Ook de kromming van de huid komt redelijk bij de vorm van het frame in de buurt. Iets vlakker, maar dat wil ik juist. Opvullen is een eind makkelijker dan het later krimpen.


Dus terwijl het eerder genoemde 2x3tje lag te drogen begon ik de mal van het frame te maken. Om de rondingen van het frame te houden gebruikte ik 4 mm dikke latjes die ik eerst uit de losse pols 3 mm in zaagde en later om de 7 cm (ongeveer) zodat ik bij de volgende laag de zaagsnede min of meer in het midden tussen de vorige laag kon maken. Door die zaagsnede bogen ze heel makkelijk, en door dan weer flink wat lagen op elkaar te lijmen werden ze weer stijf. Idealer was geweest om 1 mm dikke latjes te gebruiken, maar die zijn alleen in de modelbouw wereld te koop, en direct waanzinnig duur. Dus dan maar zo.


Na 3 lagen twee dwarsverbindingen gemaakt zodat, als ik de huid er omheen hamer, de lange kanten niet naar binnen beginnen te buigen.


Toen alle latten gelijmd waren, de mal met schaaf, rasp en vijl bij gewerkt tot dat hij gelijk was aan het frame.


Toen was het tijd om de zetbank aan het werk te zetten, en daarna mijn oplossing voor de dicht er op volgende hoek. Vorige keer had ik het uit twee delen gemaakt en daarna aan elkaar gelast, maar dit is veel mooier.


Binnenkort meer.




















Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 21:13 #154348 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wow, sprakeloos! Wat een ambacht en doorzettingsvermogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2015 09:15 #154356 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Bedankt Lars, Wat ambacht betreft weet ik het echter nog niet, dan zou ik minder dingen over moeten doen :shock:
Maar ik leer wel ontzettend veel, en ook van de andere restauratie, of eigenlijk creatie projecten die hier op de site staan en die ik met plezier en bewondering volg.

Nog wat meer foto's en ik hoop een aantal projecten dit weekend in het echt te zien.

Nu ik de achterkant van het luik zo ver had was het een kwestie van de derde hoek er met de zetbank weer in maken, maar nu was de achterkant weer helemaal recht. Dus daar met beleid weer de ronding in terug gebracht en toen met het frame passen.


Het paste aardig, maar op de hoeken liep het me toch nog wat te veel weg


Dus wat gemarkeerd waar dat begon, bij gewerkt, weer gepast. Je kunt er een paar uurtjes in kwijt :mrgreen:


Maar tenslotte had ik wat ik wilde en was het tijd om de plaat tussen de twee mallen te klemmen. (oh ja, geen foto's van, maar toen ik de eerste mal van het frame af had, heb ik een tweede, dunnere gemaakt om er op te klemmen.)


Dit is wat je na ongeveer 2 uur hameren hebt. Vooral de hoeken, waar het metaal in moet stuiken, kosten veel tijd. De rechte einden is een kwestie van meters maken. Maar ook die hoeken werden netjes in mijn ogen.


Nu moesten de hoeken aan de achterkant nog bij gewerkt en het geheel af gemaakt. Ik had daar mee gewacht omdat nu het frame maar op 1 manier in het resultaat paste.


En dat ziet er dan zo uit.


Nu was het tijd om het tweede deel te maken. De fels rand er om heen. Dus een 3 mm dikke strip rubber genomen en die met contactlijm op de mal van het frame geplakt. 1 mm voor de huid van het frame, 1 voor de fels rand en 1 als naad. Gelukkig paste het geheel nog steeds in de bak van het open dak.


Dat weer gecentreerd op het dak van de wagen geplaatst (hier had ik de rondingen met gips eerst helemaal strak willen maken, maar gelukkig miste ik maar ongeveer een cm aan alle kanten(het gips idee werkte niet en kwam steeds omhoog))


Dan weer latten er langs om de volgende mal te maken. Toen die hoog genoeg was alles er weer af en door langzaam de mal van het frame naar beneden te laten zakken, een binnen mal voor de fels rand er tegen aan gemaakt. Mijn garage was inmiddels meer een timmermans werkplaats, maar ach, ik kwam er verder mee.


Tenslotte een volgende plaat getrimd, opgemeten hoe groot de fels rand mocht zijn (8 mm) en dat af getekend, en tenslotte uit gezaagd, bij gewerkt en tussen de mallen geklemd. En toen was het foto quota even op :lol:




















Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2015 09:24 #154357 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
maar we gaan gewoon verder want ik ben er bijna 8-)
De mallen voor de fels rand met het metaal er tussen.


En toen voor de verandering weer wat hameren :D
Maar als je dan de mallen van elkaar haalt werd ik wel heel blij.


Vooral als je, nog snel voor je naar huis gaat, even past en merkt dat het werkelijk past (tot nu toe)




Hopelijk binnenkort meer nieuws van mijn kant.








Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2015 10:41 #154358 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoi Gerben, wat een werk en doorzettingsvermogen heb je hier weer in gestopt.... Maar het resultaat mag er wezen.
In de toekomst zul je idere keer als je het dak opent, hier aan terug denken en het gevoel is dan geweldig.
Dit is beter dan nieuw, maar kost ook enorm veel tijd en die Amazon moet toch een keer af.

Met de groene '69 er Amazon heb Ik de nodige problemen met een Hollandia dak gehad, maar daar kon ik gelukkig een gebruikt dak van vinden en deze als basis kunnnen nemen. Koenen heeft dus écht zo'n dak per stuk gemaakt.

Alle vier de afwateringsnippels waren door geroest en de rubberen slangen gevulkaniseerd, de hele hemel moet dan los....
Vergeet niet alle openinbgen in de bolling goed af te kitten, anders gaat het dak fluiten als je boven de 80 km komt.
Heb je inmiddels de rubbers nieuw kunnen krijgen ?.
Ik heb een leverancier gevonden die de meeste rubberprofielen heeft en dan kun je zelf de rubbers op maat maken.

Veel succes met de voortgang,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2015 19:55 #154368 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Mijn Amazon uit begin 61
Mooi werk! Petje af

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.