- Berichten: 2144
Het opknappen van mijn 1800E
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
Toevallig via een tante een oude laptop gekregen, en gisteren heb ik de 1800 weer aan het lopen gekregen. Ik ga er nu vanuit dat de onderste stelschroef finetuning is (en in mijn ogen dus niets doet.) De bovenste schroef regelt het grove mengsel.
Als volgt heb ik het nu afgesteld:
Gaskraan in de slang volledig open. Dan de mengselschroef op de verdamper zo verstellen dat hij stationair blijft draaien met een lambda van 1, rond de 15,0 AFR.
Vervolgens heb ik mijn moeder gevraagd om de 1800 op 3500rpm te houden. Toen heb ik de gaskraan in de slang dicht gedraaid totdat de lambda in het rijke gebied zit, de AFR rond de 13,5/14,0.
Zo rijd ik er nu mee rond, en hij loopt erg goed. Ik ga er nog verder mee stoeien. De AFR van LPG schijnt anders te zijn dan van Benzine. Wat dit betekent en hoe groot het effect is weet ik nog niet.
Verder heb ik eindelijk de heldere koplampen kunnen monteren. Hiervoor bleek ik stalen koplamppotten nodig te hebben. De heldere koplampen zijn iets anders gevormd waardoor de mooie kunststof exemplaren niet meer passen. Zonde!
Bij het verwijderen van de koplamppotten bleek wel hoe goed de aluminium spatschermen werken!
Het monteren zelf was niet zo ingewikkeld, om het netjes te doen gaat er alleen veel tijd in zitten om draden weg te werken. Niet zomaar stekkers met een tang er aan knijpen, maar alles solderen en voorzien van krimpkous.
Helaas is de rechter xenonlamp niet goed. Hij flitst een paar keer als een soort TL-balk. Verder doet hij niets. De gehele bedrading gecontroleerd incl. massa. Niet te achterhalen. Als laatste test de koplampen links en rechts gewisseld. Toen verschoof het probleem zich. Het moet dus wel in de xenonlamp zitten. Gelukkig zit er nog garantie op.
Een foto maken is lastig, het licht lijkt nu paars. Het is echter fel wit. Dus geen 'sjonnie' gehalte, maar wél een hoop licht!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Tip: Spring anders even op de fiets: link.marktplaats.nl/568624194
USB naar RS-232 converter voor een tientje, en nog in Zeist ook. Dan kun je gewoon met elke laptop met USB aan de gang, werkt veel prettiger.
En ook fijn te horen dat er ook nog mensen zijn die wél de moeite nemen een soldeerbout+krimpkous te pakken om de bedrading netjes in orde te maken!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Erik Ciesluk" schreef:
Ha Boele, die heldere glazen staan mooi!
Tip: Spring anders even op de fiets: link.marktplaats.nl/568624194
USB naar RS-232 converter voor een tientje, en nog in Zeist ook. Dan kun je gewoon met elke laptop met USB aan de gang, werkt veel prettiger.
En ook fijn te horen dat er ook nog mensen zijn die wél de moeite nemen een soldeerbout+krimpkous te pakken om de bedrading netjes in orde te maken!
Van een Volvo-vriend heb ik gisteren zo'n kabeltje gekregen! Nu alleen nog een Windows laptop zoeken.. Solderen is zeker de moeite, nu weet ik dat er geen storingen in kunnen zitten, en dat het er netjes uit ziet!
"Jeroen Visser" schreef:
Erg gaaf die heldere lampen, hopen dat ze snel allebei doen wat ze moeten doen. Wie weet wordt het een nieuwe rage Zal mijn ama ook niet misstaan denk ik..
Jeroen, ik heb ze via deze man van Marktplaats. Op de lamp zelf staat Autopal H4, als je daar op googled, kan je ze nog goedkoper vinden. Of deze ook het correcte lichtbeeld hebben, weet ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Jeroen Visser" schreef:
Thanks. Zal er binnenkort induiken. Eén lamp heeft op het moment last van roestvorming op het chrome in de lamp. Ik moet er dus sowieso wat aan doen, misschien dat dit wel een ok optie is.
Als je in de buurt bent heb ik sowieso nog 1 heldere koplamp reserve. Je kan hem dan passen. Ook heb ik nog een 'normale' voor je als vervanger voor de roestige.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
"Boele Braaksma" schreef:
"Jeroen Visser" schreef:
Thanks. Zal er binnenkort induiken. Eén lamp heeft op het moment last van roestvorming op het chrome in de lamp. Ik moet er dus sowieso wat aan doen, misschien dat dit wel een ok optie is.
Als je in de buurt bent heb ik sowieso nog 1 heldere koplamp reserve. Je kan hem dan passen. Ook heb ik nog een 'normale' voor je als vervanger voor de roestige.
Top! Het is dan een kwestie van zorgen dat ik eens in de buurt ben Mail je wel even.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 181
ik kan het nergens terugvinden en ben benieuwd.
Waar heb je die koplampen vandaan? Zijn het bi-xenon lampen? Dus wit en fel bij dimlicht en BOEM!-fel bij grootlicht?
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Conclusie is dus bij jou ook dat de MAP sensor aangepast moet worden aan een andere nokkenas en/of de 123 ontsteking. Dat was mijn conclusie ook al.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.