Het opknappen van mijn 1800E

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 14:07 #111265 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Gisteren even de wielen gewisseld bij de showroom waar de 1800 staat.

Nog een maandje blijft hij er staan. Dan haal ik hem weer op voor de Technische dag van het P1800 register op 7april te Arnhem. De 9e Nachtrit in Maartensdijk ga ik dus rijden met de Combi. Wat loopt zo'n B20B blok met een enkele Stromberg en K-nokkenas lekker. Heerlijk koppel. Icm de Simons uitlaat ook een mooie brom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 20:19 #111270 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E

Mm, komt me vaag bekend voor

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 23:00 #111277 door Boele Braaksma
Ha! Ik vind het echt perfect zo! Ik kan er met de trein heen, en dan er in 5min naartoe lopen. Wel de verzekering goed voor elkaar. Anders kan het tricky zijn.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2012 23:03 #115021 door Boele Braaksma
Onlangs had ik de Techedge 2J9 controller gekocht. Hiermee kan ik het mengsel meten in de uitlaat, en actie op ondernemen.
Zo zal de 1800 zuiniger en beter gaan lopen.

Om de sensor in de uitlaat te monteren, heb ik een zogenaamde lasbung geplaatst.
Lassen ben ik niet zo goed in, dus ben ik langs het constructiebedrijf van mijn oom gegaan.

Vervolgens heb ik de uitlaat weer gemonteerd met de lambdasensor er in. De draden van de sensor heb ik beter afgewerkt met siliconenkit, zo kan er geen vocht bij.

Uiteindelijk heb ik de controller gekalibreerd met behulp van een Windows laptop (werkt helaas niet op OsX. 58.8 is de AFR waarde waarbij er alleen maar zuurstof gemeten wordt. Door het laten stromen van gas uit een aansteker, heb ik kunnen testen of de sensor goed werkte alvorens hem in te bouwen.

Op dit plaatje is te zien dat de AFR waarde rond de 13,5 is bij stationair. Dat is de ideale waarde bij LPG. Voor benzine is dat 14,7. Het afstellen onder belasting is erg lastig. Hier gaan nog wat uren in zitten. Een leuke klus voor de zomer. Nu ga ik eerst uitzoeken hoe ik de verdamperdruk van de LPG verdamper kan bepalen. Anders zijn er teveel stel-variabelen.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2012 23:31 #115024 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Word het ook elektronisch geregeld of doe je hem steeds zelf met een schroevendraaier iets beter afstellen?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 09:12 #115030 door Boele Braaksma

"Kevin de Leuw" schreef:
Word het ook elektronisch geregeld of doe je hem steeds zelf met een schroevendraaier iets beter afstellen?

Het zijn allemaal draaiknoppen, dus kan met mijn vingers.
Uiteindelijk moet er LPG injectie inkomen. Heb nu alleen nog een gat van 1000euro voor het budget :lol:

Ik kan nu in ieder geval de verdamper beter afgesteld krijgen, mits ik weet hoe ik de verdamperdruk instel.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 11:41 #115037 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E
Leuk speelgoed!!

Waarom heb je voor de TechEdge gekozen, je hebt 'm ongetwijfeld vergeleken met de LC-1 van Innovate Lambda (160 euro incl. sensor)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 14:01 #115063 door Boele Braaksma

"Erik Ciesluk" schreef:
Leuk speelgoed!!

Waarom heb je voor de TechEdge gekozen, je hebt 'm ongetwijfeld vergeleken met de LC-1 van Innovate Lambda (160 euro incl. sensor)

Als je op LC1 googled, vind ik meer negatieve dan positieve reacties. Veel mensen in mijn omgeving hebben de 2J9. Die werkt ook goed met KDFI/Megasquirt. Ik heb geen zin in gedonder, dus vandaar dat ik er 80euro meer voor over heb.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 14:27 #115068 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Boele Braaksma" schreef:

"Erik Ciesluk" schreef:
Leuk speelgoed!!

Als je op LC1 googled, vind ik meer negatieve dan positieve reacties. Veel mensen in mijn omgeving hebben de 2J9. Die werkt ook goed met KDFI/Megasquirt. Ik heb geen zin in gedonder, dus vandaar dat ik er 80euro meer voor over heb.

Duidelijk. Ik ben ook al eens aan het kijken geweest, en mijn gevoel ging toen uit naar de LC-1.. en als je met dat in je hoofd gaat zoeken naar reviews komt de LC-1 prima uit de test. Oostindisch blind heet dat dan, geloof ik ;) . Ik ga het wel eens uitzoeken als ik het geld er voor over heb en een auto met APK waar het spul daadwerkelijk in kan..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 15:03 #115069 door Boele Braaksma
Tja, heel slecht zal het ook weer niet zijn.

Alleen diverse kennissen hebben een Techedge, en sommige ervan hebben slechte ervaringen met de LC1. Als ik ze om hulp vraag, krijg ik anders te horen 'Waarom heb je nou zo'n LC1 gekocht!?'

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD