Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
02-03-2011 20:23 - 29-11-2019 14:59 #101077 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2011 23:18 #101084 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Het opknappen van mijn 1800E
Die spiegels staan naar mijn idee inderdaad waanzinnig fraai :)

Wel krijg ik bij de eerste foto over de motorkap het idee dat je auto schoner is dan je foto camera (of sneeuwde het binnen? :twisted: )

Maar man, na dit alles, petje af. Wat een pracht resultaat.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2011 23:22 #101086 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Gerben Polder" schreef:
Die spiegels staan naar mijn idee inderdaad waanzinnig fraai :)

Wel krijg ik bij de eerste foto over de motorkap het idee dat je auto schoner is dan je foto camera (of sneeuwde het binnen? :twisted: )

Maar man, na dit alles, petje af. Wat een pracht resultaat.


Dank!

Dit was eergisteren in de regen, dus idd vuiligheid op de lens! (auto is zelf trouwens ook vies van de tectylspray, ruitenkitvlekken en véél stof!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2011 21:26 #101180 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Boele Braaksma" schreef:

"Gerben Polder" schreef:
Die spiegels staan naar mijn idee inderdaad waanzinnig fraai :)

Wel krijg ik bij de eerste foto over de motorkap het idee dat je auto schoner is dan je foto camera (of sneeuwde het binnen? :twisted: )

Maar man, na dit alles, petje af. Wat een pracht resultaat.


Dank!

Dit was eergisteren in de regen, dus idd vuiligheid op de lens! (auto is zelf trouwens ook vies van de tectylspray, ruitenkitvlekken en véél stof!


Vandaag maar eens even al het stof, ruitenkit en tectylspray weggewassen!

In actie:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2011 12:20 #101395 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
De deurpanelen zijn inmiddels ook gemonteerd. Een hele klus om ze er netjes op te krijgen. Er is een minimaal kleurverschil tussen de deurplaten en de armsteun, dit valt eigenlijk alleen erg op bij het maken van een foto met flitser..


Omdat ik graag een carkit voor mijn iPhone wil in de 1800, heb ik er een gekocht van Carcomm. Deze laadt de telefoon bij en ik kan er ook nog eens muziek mee afspelen via de speakers. Omdat ik een net steuntje wil, hebben we het geheel bekleed met kunstleer.



Ik had een tijdelijke M41 versnellingsbak met Overdrive gemonteerd. De staat ervan was onbekend. Na een rondje rijden bleek de bak goed te functioneren echter lekt hij wel flink olie! Niet zo'n probleem. Dit weekend weer de originele versnellingsbak gemonteerd. Deze heb ik laten reviseren. Na een testrondje bleek echter dat de cardanas tegen de onderkant slaat! Bakrubber blijkt dus niet stevig genoeg te zijn. Vandaag maar even vervangen. Of toch maar gelijk een van een 164 monteren?

Ben nu nog steeds aan het wachten op de stoelen. Bekleder heeft helaas niet zo veel haast als ik heb..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2011 22:34 #101418 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Boele, wat een fantastische P1800E. Zie je wel dat het kan om een 'zoon van' te interesseren voor dit type Volvo. Ook de keuze van de wielen en kleur van het dashboard en toevoegingen als een standaard voor je ipod, helemaal af. Geweldig.
Wat ik me afvroeg is of de wagen helemaal droog is, na de wasbeurt kun je dit mooi controleren. Hoe heb je de ramen gemonteerd ? nagekit van binnen uit ?. Besteed veel aandacht aan het voorkomen van waterlekkage. Een ritje in een flinke bui zou ik onder het hoofdstuk 'inrijden' en 'laatste afwerking' scharen. Blijft een zwak punt van de wagen.

Ben je al lid van het P1800 Register, 16 april is de afsteldag in Arnhem (ook remmencheck) ik zou de wagen heel graag van dichtbij willen zien en op de brug, om een foto reportage te maken voor ons archief, bij deze van harte uitgenodigd en laat even weten of je komt.

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2011 09:43 #101424 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"E.S.G. Zee" schreef:
Boele, wat een fantastische P1800E. Zie je wel dat het kan om een 'zoon van' te interesseren voor dit type Volvo. Ook de keuze van de wielen en kleur van het dashboard en toevoegingen als een standaard voor je ipod, helemaal af. Geweldig.
Wat ik me afvroeg is of de wagen helemaal droog is, na de wasbeurt kun je dit mooi controleren. Hoe heb je de ramen gemonteerd ? nagekit van binnen uit ?. Besteed veel aandacht aan het voorkomen van waterlekkage. Een ritje in een flinke bui zou ik onder het hoofdstuk 'inrijden' en 'laatste afwerking' scharen. Blijft een zwak punt van de wagen.

Ben je al lid van het P1800 Register, 16 april is de afsteldag in Arnhem (ook remmencheck) ik zou de wagen heel graag van dichtbij willen zien en op de brug, om een foto reportage te maken voor ons archief, bij deze van harte uitgenodigd en laat even weten of je komt.

Ed


Ed, Auto is gewoon droog van binnen! Heb tijdens de montage van de ruiten de hele rubbers ingeblubberd met ruitenkit (niet de plakversie) en vervolgens ook nog eens de sponningen. Echt 100%lekvrij, alhoewel je nog steeds kit eronder vandaan ziet komen als je er op drukt.. Luxe probleem voor tijdelijk lijkt me.

De klapraampjes van de deuren lekken, voor zover ik weet, eigenlijk altijd. Mn vader heeft hier een plaatje voor gezet, misschien niet zo fraai, wel erg effectief! Hierdoor lekken ze namelijk niet meer en heb ik minder last van windgeruis.

Ik ben (uiteraard) lid van het P1800 Register. 16 april ben ik zeer waarschijnlijk op een openingsweekend van mijn zeilschool. Zo niet, dan kom ik langs! Anders kom ik een andere keer naar Arnhem, kan ik gelijk van dichtbij bekijken hoe het handschoenenvakje gemonteerd zit.

Groet Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2011 20:11 #101610 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Inmiddels zijn de stoelen opnieuw bekleed! is erg mooi geworden!


Gordels zullen de meningen over verdeeld zijn, ik vind het fraai staan en het heeft mij eenmaal heel veel ellende bespaard tijdens de aanrijding!

Na het monteren van de stoelen direct naar de APK-keuring gegaan. Was niet zo'n succes!
- Bobine overleden waardoor ik snel een andere moest monteren op het laatste moment
- Door de slechte bobine is mijn inlaatslang van luchtfilter-spruitstuk ontploft door een backfire
- Deel van de verlichting/ruitensproeier/claxon deed het niet meer (bleek achteraf los stekkertje van het relais.)
- Handremkabel loopt tegen de gemodificeerde uitlaat.

Dit weekend alle punten nagelopen en opgelost. Had nog een inlaatslang liggen, dus dat was snel opgelost.

Handremkabel moest een ietwat innovatievere oplossing voor komen. Ik had een katrol in gedachte om de kabel omhoog te houden en ervoor te zorgen dat hij toch goed blijft functioneren!
Wie het onderdeel herkent van een 'oude' Volvo mag het zeggen, het komt in ieder geval van een Volvo af!



Morgen nogmaals naar de keuring, hopen dat dan alles goed is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2011 20:56 #101611 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Je moet inventief blijven, ik meen het wieltje te herkennen uit het Amazon portier waar het ook een kabel geleid nl van de raamslinger.
Overigens zag ik dat je wagen uit N-Amerika komt, gezien de ronde opening voor het koolstof filter in het front. Dit was een eerste poging van Volvo om de dampen weer terug te geleiden naar de tank en dus een gesloten carterventilatie, het koolstof filter kun je simpel vullen met wat geactiveerde kool. Ik heb destijds nog een nieuwe in Zweden kunnen bemachtigen.
Vaak roesten die ronde potten door, mocht je er nog een nodig hebben er ligt er nog een (gebruikte) in mijn garage.

Ten slotte nog een advies, de meeste bouten die iets belangrijks 'bolten' worden op moment vast gedraaid met een momentsleutel, neem aan dat je dit hebt gedaan.
Dit geldt echter niet voor de moeren van de fusees, mat name onder heb ik bij P1800/Amazo modellen een aantal keren los zien lopen.
De oude fusees hadden een splitpen en tegenwoordig krijg je een zelfzettende moer (kun je maar één keer gebruiken)
Ook bij mijn 480 turbo heb ik na een wintersport meegemaakt dat de moer is losgelopen, net op tijd in de gaten gehad.
Met mijn Amazon heb ik zelfs meegemaakt dat de moer er helemaal afliep, dan schiet dus de triangel omgoog en de bout van de fusee schuur over de straat en ga je scherp rechts af (in mijn geval was het de re fusee)
Moraal van het verhaal zorg dat je een splitpen fusee koopt !, of check regelmatig in de eerste weken of ze nog vastzitten, heb je een zelfborgende gebruik dan lock tite

Overigens hebben de latere modellen, zoals 960 en 940 wel weer een splitpen en dit zegt voldoende.
Wederomheb je met dit project bewezen 'Gämmel karlek rostar inte' (oude liefde roest niet)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2011 21:21 #101613 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"E.S.G. Zee" schreef:
Je moet inventief blijven, ik meen het wieltje te herkennen uit het Amazon portier waar het ook een kabel geleid nl van de raamslinger.
Overigens zag ik dat je wagen uit N-Amerika komt, gezien de ronde opening voor het koolstof filter in het front. Dit was een eerste poging van Volvo om de dampen weer terug te geleiden naar de tank en dus een gesloten carterventilatie, het koolstof filter kun je simpel vullen met wat geactiveerde kool. Ik heb destijds nog een nieuwe in Zweden kunnen bemachtigen.
Vaak roesten die ronde potten door, mocht je er nog een nodig hebben er ligt er nog een (gebruikte) in mijn garage.

Ten slotte nog een advies, de meeste bouten die iets belangrijks 'bolten' worden op moment vast gedraaid met een momentsleutel, neem aan dat je dit hebt gedaan.
Dit geldt echter niet voor de moeren van de fusees, mat name onder heb ik bij P1800/Amazo modellen een aantal keren los zien lopen.
De oude fusees hadden een splitpen en tegenwoordig krijg je een zelfzettende moer (kun je maar één keer gebruiken)
Ook bij mijn 480 turbo heb ik na een wintersport meegemaakt dat de moer is losgelopen, net op tijd in de gaten gehad.
Met mijn Amazon heb ik zelfs meegemaakt dat de moer er helemaal afliep, dan schiet dus de triangel omgoog en de bout van de fusee schuur over de straat en ga je scherp rechts af (in mijn geval was het de re fusee)
Moraal van het verhaal zorg dat je een splitpen fusee koopt !, of check regelmatig in de eerste weken of ze nog vastzitten, heb je een zelfborgende gebruik dan lock tite

Overigens hebben de latere modellen, zoals 960 en 940 wel weer een splitpen en dit zegt voldoende.
Wederomheb je met dit project bewezen 'Gämmel karlek rostar inte' (oude liefde roest niet)


Hoi Ed,

Het filter zit er bij mij niet meer in. Heb hier mooi de claxons weggewerkt. Dan zie je ze niet door de grille heen.
Fuseekogels e.d. allemaal nagetrokken, geen tot weinig beweging in te krijgen dus heb er een goed gevoel over. Desalniettemin bedankt voor de tip!

Vandaag ook zelf de auto uitgelijnd met vaders. Twee spelden, een rolmaat + baco voor het verstellen was voldoende! Staat nu weer keurig op 0,25 graden toespoor. Rondje gereden (kon het niet laten) en stuurt erg strak! Was hier nog wel erg benieuwd naar ivm de brede velgen.

Het is inderdaad een wieltje van het raammechanisme van een Amazon! Altijd handig een vader die graag zoveel mogelijk bewaard.

Nu alleen nog een verstelbare panhardstang maken zodat de as exact recht onder de auto komt. Dit is nu niet meer het geval vanwege de verlaagde veren.

Zojuist ingeschreven voor de Var Fard !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.