Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
02-04-2011 22:32 #101968 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Vandaag samen met het autoschadeherstelbedrijf de taartschep gemonteerd.

Vind het zelf wel een erg mooie aanvulling op de auto.



En een 123 ontsteking gemonteerd na aanhoudende ontstekingsproblemen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 09:57 #101973 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Het opknappen van mijn 1800E
Wow!
Die spoiler staat hem inderdaad erg goed en die 123 is even een investering, maar heb je wel veel plezier van.
En nu toeren met dit mooie weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2011 20:55 #105287 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Het toeren is helaas weer voor een paar weken afgelopen....

De 1800 liep sinds afgelopen zaterdag steeds minder lekker. Ik had in eerste instantie het idee dat hij op drie cilinders liep. Na de ontsteking opnieuw afgesteld te hebben, nogmaals gestart, geen soelaas. Dus verder gezocht. Kleppen gesteld, compressie gemeten, bougies gewisseld, bougiekabels, bobine, rotor+rotorkap. Dit mocht allemaal niet baten.

Vanavond heeft mijn vader meegekeken. Ik vond dat het blok snel heet werd. Mijn vader wilde graag controleren of de klephoogte gelijk is bij alle kleppen. Dit hebben we opgemeten. Helaas zijn we tot de conclusie gekomen dat de uitlaatklep van de vierde cilinder 6mm minder ver open gaat dan de andere uitlaatkleppen. :( Bij de compressietest is hier niets uitgekomen, dus nog geen verbrande klep hopelijk.

Nu wordt het dus tijd voor een nokkenas wissel. Daar wordt ik niet vrolijk van. Bij een Amazon kan je hem wisselen door je radiateur eruit te halen, lukt dat bij een 1800 ook?

Heeft er iemand een slimme truc om de nokvolgers omhoog te houden? Dit scheelt aanzienlijk in de kosten van de koppakking. Eigenlijk zou je een klein grijpertje moeten gebruiken. Ben ik de eerste die hier over nadenkt, of zijn er andere leden die hier een veel betere oplossing voor hebben.

Het enige positieve dat ik kan bedenken is dat er nu een hele scherpe as in kan..

To be continued.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2011 21:20 #105289 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik vervang bij het wisselen van de nokkenas altijd de volgers.Als er een nok is afgesleten,zal de bijbehorende volger ook niet al te best meer zijn.Het gevolg zal zijn,dat je nieuwe nokkenas snel zal slijten met de oude volgers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2011 21:58 #105290 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"N.M. de Boer" schreef:
Ik vervang bij het wisselen van de nokkenas altijd de volgers.Als er een nok is afgesleten,zal de bijbehorende volger ook niet al te best meer zijn.Het gevolg zal zijn,dat je nieuwe nokkenas snel zal slijten met de oude volgers.


Niek, bedankt! Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil gelijk HD nokvolgers monteren, dus die vlieger gaat niet op.

Nu maar sparen voor een TT5, HD nokvolgers, stoterstangen en een koppakkingset :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 01:12 #105295 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Pech Boele, ik denk nog even na over de uitlaatklep no 4 en het warm lopen, eerder liep de wagen prima toen je bij ons was.
Is dat het klepduo het verst weg van de oliepomp ?, krijgt deze wel smering door olie en was hij nog te stellen ?. Als je de nokkenas eruit haalt let dan op verkleuring van dat deel van de nokkenas en ik zou overwegen de kop er wel vanaf te halen. Je kunt dan precies zien wat er aan dehand is en checken op inslijten van de uitlaatklep 4 en de volgers vervangen.

We hebben sinds kort een scoop, waarmee je via de bougie opening in de kamer kunt kijken, dan kun je de kleppen checken en alsnog beslissen
Als je het nodig hebt hoor ik het wel.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2011 23:38 #105350 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"E.S.G. Zee" schreef:
Pech Boele, ik denk nog even na over de uitlaatklep no 4 en het warm lopen, eerder liep de wagen prima toen je bij ons was.
Is dat het klepduo het verst weg van de oliepomp ?, krijgt deze wel smering door olie en was hij nog te stellen ?. Als je de nokkenas eruit haalt let dan op verkleuring van dat deel van de nokkenas en ik zou overwegen de kop er wel vanaf te halen. Je kunt dan precies zien wat er aan dehand is en checken op inslijten van de uitlaatklep 4 en de volgers vervangen.

We hebben sinds kort een scoop, waarmee je via de bougie opening in de kamer kunt kijken, dan kun je de kleppen checken en alsnog beslissen
Als je het nodig hebt hoor ik het wel.


Bedankt voor het aanbod!

Zal kijken naar verkleuring. Heb aanstaande week eerst twee tentamens. Daarna ga ik aan de slag. Kan ik mooi nog even op het salaris wachten van mn bijbaan.

Kop gaat er sowieso af. Ik wil dan graag dubbele klepveren, een TT5 as, HD stoterstangen en volgers monteren. Volgens Ben Flierman moet het eea zo duurzamer mee gaan dan met het enkel wisselen van een nokkenas. Kost me alleen wel een schamele 500euro. :(

Of toch maar mn vader ompraten om er een nieuwer type (turbo) blok in te leggen... Qua kosten kan je voor hetzelfde bedrag zo'n conversie doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2011 11:05 #105527 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Vrijdagmiddag na mijn tentamen begonnen met het demonteren van de cilinderkop.
Eerst alle injectoren eraf gehaald, tuimelas en inlaatspruitstuk. Hierover verbaasde ik me hoe goed ik het heb vastgezet een tijd terug. Door de spaghettipijp kon ik amper bij de moeren. Gelukkig toch gelukt met behulp van een cardanstuk.



Vervolgens heb ik het koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur te verwijderen. Liep snel leeg in de emmer. Klaar dacht ik zo. Na de kopbouten losgehaald te hebben, kwam ik erachter dat er nog redelijk wat koelwater in het blok stond. Een deel is dankzij de zwaartekracht op de garagevloer gekomen, de rest heb ik eruit kunnen zuigen.


De grille heb ik er uit gehaald om ruimte te maken voor het verwisselen van de nokkenas. Hij kan hopelijk nét langs de elektrische fan.

Deze moer, ongeveer36mm, moet nog los. We hebben alleen niet zo’n grote dop, bahco. Dus vandaag maar even bij mijn oom lenen.

De kop wordt vanmiddag aangepast door TinusTechniek. Er komen dubbele klepveren op. Hiervoor moet de kop licht bewerkt worden. Ik heb samen met mijn vader de veren en de kleppen vast verwijderd. Wel zo makkelijk. Hiervoor heeft mijn vader een ‘kleptool’ gemaakt. In combinatie met een lijmtang gaat dat erg goed!


De volgers heb ik uit het blok geplukt. Degene die de nok van de nokkenas heeft opgegeten, is flink ingeslagen. Een foto maken is wat lastig, toch is het wel zichtbaar welke de slechte is.


To be continued!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 01:47 #105557 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ja, dat is goed te zien en wederom vraag ik mij af waarom er zo veel verschil in slijtage is. Bij het reviseren van de B20B van mijn 142 kon je goed zien dat hoe verder je van de oliepomp naar voren gaat, de slijtage van volgers én de nokkenas toenam. Echter wel binnen bepaalde marges. Of laat je volger no 1 en 4 zien ?
Als er een zo veel; slechter is, moet daar een reden voor zijn. Meest voor de hand liggend is het oliekanaal of de koeling wat wellicht verstopt zit, je kunt er goed bij zou dit zeker checken. Ook het koelsysteem flushen met ouderwetse soda is een optie. Bij de P1200 werd dit nog geadviseerd als onderhoud, daarom heb je nog zo'n koperen kraantje aan de zijkant van je blok zitten.

Ben benieuwd, veel succes verder

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2011 20:04 #105733 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"E.S.G. Zee" schreef:
Ja, dat is goed te zien en wederom vraag ik mij af waarom er zo veel verschil in slijtage is. Bij het reviseren van de B20B van mijn 142 kon je goed zien dat hoe verder je van de oliepomp naar voren gaat, de slijtage van volgers én de nokkenas toenam. Echter wel binnen bepaalde marges. Of laat je volger no 1 en 4 zien ?
Als er een zo veel; slechter is, moet daar een reden voor zijn. Meest voor de hand liggend is het oliekanaal of de koeling wat wellicht verstopt zit, je kunt er goed bij zou dit zeker checken. Ook het koelsysteem flushen met ouderwetse soda is een optie. Bij de P1200 werd dit nog geadviseerd als onderhoud, daarom heb je nog zo'n koperen kraantje aan de zijkant van je blok zitten.

Ben benieuwd, veel succes verder


Hoi Ed,

Het is de nok uitlaatklep van de vierde cilinder. Helemaal achteraan en dus rechtboven de oliepomp. Heb de as meegenomen naar Tinustechniek, en er is verder geen oorzaak aan te geven. Zodra de harde kern eraf is, vreet een beschadigde volger zo je as op.

Nu dus de nieuwe as monteren. Ik heb ook een leuke inrij instructie gekregen. Vraag nog even naar zijn toestemming alvorens hier op het forum te posten. Er staat in dat direct toeren maken JUIST goed is. Zo gaan de nokvolgers draaien en lopen ze niet (scheef) in op de nokkenas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.