Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
10-01-2011 14:31 #99489 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Het opknappen van mijn 1800E
Stuurslot: bij 182 Chnr 30001- en bij 183 (op enkele allereerste na) allemaal. Waarschijnlijk redelijk moeilijk te vinden daar alleen bij latere bouwjaren origineel en soms opwaardering oude modellen die het origineel niet hebben (zoals de 1965er van Danny, in Duitsland regelmatig plaatsvindende ombou vanwege keuringseisen). Verwonderen doet het geheel me bij Danny en jou toch: je hebt normaal óf het contactslot in het uiteinde van de gewapende bobinekabel óf in het stuurslot (combinatiefunctie), dus Danny moet óf met twee sleutels werken (stuurslotontgrendeling en startcontact apart) óf heeft geen origineel startcontact meer (in gewapende bobinekabeluiteinde) en jij moet óf een niet origineel startcontact in het dashboard hebben als het ontdekte stuurslot helemaal niet in gebruik was óf alleen het stuurslotgedeelte van je originele contactslot werkt niet meer maar het startcontact ervan wel. In het laatste geval zou ik nakijken wat er kapot is, eventueel alleen de blokkeerstift zelf of mischien is zelfs de buitenbuis alleen maar verdraaid gemonteerd waardoor de stift niet in het blokkeergat kan vallen (allereerst: werkt het stuurslot echt niet meer?).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2011 20:55 #99496 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Zal eens kijken of het uit elkaar kan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2011 06:16 #99631 door p
Beantwoord door p in topic Het opknappen van mijn 1800E
dat is pas restaureren!!!!! erg goed man!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
16-01-2011 08:16 #99634 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E

"R.W. Dortangs" schreef:
Verwonderen doet het geheel me bij Danny en jou toch: je hebt normaal óf het contactslot in het uiteinde van de gewapende bobinekabel óf in het stuurslot (combinatiefunctie), dus Danny moet óf met twee sleutels werken (stuurslotontgrendeling en startcontact apart) óf heeft geen origineel startcontact meer (in gewapende bobinekabeluiteinde)


Ik zal je uit je verwondering helpen: mijn contactslot is inderdaad niet meer origineel met de pantserkabel. Toen ik hem kocht zaten er inderdaad twee contactsloten op. Dat ik origineel geen stuurslot had, wist ik niet.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2011 14:32 #99649 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik zie niet goed hoe het ding uit elkaar moet.

Persoonlijk ga ik het ook niet echt missen. Heb voor evt stalling wel een extern stuurslot liggen.

Heb nog zat werk aan de 1800, dus dit kan wel even wachten ;)

Nu alle klokjes van binnen schoonmaken en de randjes opnieuw zwart spuiten. Alleen nog even de geschikte kleur/verf voor zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2011 22:09 #99698 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
De randjes van de klokken waren stukken mooier dan gedacht! Daar doen we dus helemaal niets aan. Alleen even de glaasjes schoonmaken. Inmiddels wat rubbers besteld om gaten te dichten en een nieuw rubbertje voor de kachelkraan.

De verlaagde progressieve voorveer heb ik LV onder de 1800 vandaan gehaald. De verlaging was zo extreem, dat ik bang ben mijn schermen stuk te rijden bij volledige stuuruitslag.
Op een Duits forum een passende oplossing gevonden. Uiteraard met mijn eigen persoonlijke tint.

Vaak wordt bij het ophogen van veren een polyethyleen schijf gebruikt. Die schijven passen natuurlijk net niet bij de voortrein van een 1800E. Daarom heb ik gekozen voor een Low-Budget snijplank van de Action. Hier heb ik 2 rondjes uit gezaagd. De ringen zijn ongeveer 0,9cm dik. Door het hefboomeffect van de triangel zal hij dan wel +- 1,5cm omhoog komen. 1cm is in ieder geval het streven.
Bijgevoegd een aantal foto’s. Doordat ze in een schacht zitten, kunnen de veren nooit van hun plek komen. Een veilige en prima oplossing lijkt mij zo. Nu de voortrein nog behandelen tegen roest, en dan monteren!





Daarnaast nog een foto-tje van de 1800 zonder dashboard!



De voorkant is al af, nu de rest nog!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2011 23:19 #99703 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik krijg weer 'deja vue' gevoelens bij die draden warboel. Hoop dat je alles hebt gemarkeerd en wat hebt aan mijn opmerkingen.
Er zijn kleuren schema's van het electrische systeem en het kan handig zijn deze te vergroten en aan de muur te hangen in de garage met verduidelijking wat waar naartoe gaat. Heb uren naar dat systeem zitten turen in zwart wit en kwam er vaak pas uit met zo'n kleurenschema
Ook zie ik dat je de voorruit nog niet hebt gemonteerd, ik zou eerst het dasboard plaatsen en de zaak aansluiten.
Dan kun je er makkelijker bij dan met gemonteerde ruit.
Water lekkage is de achillehiel van de 1800, besteed hier veel aandacht aan, niets vervelender dan een gerestaureerde wagen die lekt. Ik dnk dat doit ervoor zorgt dat veel wagens in Europa zo rot zijn, water loopt onder de bekleding en merk je vaak te laat.
Gebruik een originele Volvo ruit en rubber, er zijn aftermarket ruiten op de markt die smaller zijn en dus makkelijker lekken doordat het water gewoon onder de ruit door in het rubber komt en dan naar het interieur.
Vergeet niet de rubbertjes van de ruitenwisser poten te vernieuwen anders snap je straks niet waar dat water naar binnen komt en de bediening van de luchtinlaat klepjes gangbaar te maken en te checken of deze afsluiten, de rubbertjes worden niet meer gemaakt dus voorzichtig ermee.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2011 10:47 #99711 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"E.S.G. Zee" schreef:
Ik krijg weer 'deja vue' gevoelens bij die draden warboel. Hoop dat je alles hebt gemarkeerd en wat hebt aan mijn opmerkingen.
Er zijn kleuren schema's van het electrische systeem en het kan handig zijn deze te vergroten en aan de muur te hangen in de garage met verduidelijking wat waar naartoe gaat. Heb uren naar dat systeem zitten turen in zwart wit en kwam er vaak pas uit met zo'n kleurenschema
Ook zie ik dat je de voorruit nog niet hebt gemonteerd, ik zou eerst het dasboard plaatsen en de zaak aansluiten.
Dan kun je er makkelijker bij dan met gemonteerde ruit.
Water lekkage is de achillehiel van de 1800, besteed hier veel aandacht aan, niets vervelender dan een gerestaureerde wagen die lekt. Ik dnk dat doit ervoor zorgt dat veel wagens in Europa zo rot zijn, water loopt onder de bekleding en merk je vaak te laat.
Gebruik een originele Volvo ruit en rubber, er zijn aftermarket ruiten op de markt die smaller zijn en dus makkelijker lekken doordat het water gewoon onder de ruit door in het rubber komt en dan naar het interieur.
Vergeet niet de rubbertjes van de ruitenwisser poten te vernieuwen anders snap je straks niet waar dat water naar binnen komt en de bediening van de luchtinlaat klepjes gangbaar te maken en te checken of deze afsluiten, de rubbertjes worden niet meer gemaakt dus voorzichtig ermee.



Haha bedankt! Bedrading is bij ons geen probleem. Niet de gehele bedrading hoeft uit de auto, dus er was alleen wat af te plakken voor de schakelaars en meters!
Voorruit en rubber heb ik al nieuw, dus dat komt wel goed! Moet nog wel de luchtklepjes gangbaar maken, alhoewel: ze zijn wel gangbaar, maar beide kabeltjes zijn gebroken!. Ik heb ooit al eens je tip gelezen over het plaatsen van het dashboard. Daarom zitten de ruiten er nog niet in!

Nu eerst even de veren afronden, mijn laatste tentamen afronden, en dan gaan we weer snel verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2011 13:20 #99713 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Het opknappen van mijn 1800E
Op die laatste foto krijgen we een aardig voorproefje van hoe de auto gaat worden, en dat ziet er goed uit. Eerlijk gezegd was ik niet direct zo overtuigd van de kleur. Maar nu het plaatje steeds completer begint te worden vind ik toch wel passend. Goed bezig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2011 13:07 #99742 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Het opknappen van mijn 1800E
Dat begint er inderdaad heel mooi uit te zien. Als je dan die eerste foto's weer bekijkt en ziet hoe zwaar die schade was, dan is dit echt een vakkundig stuk werk.

Ik hoop dat je met het voorjaar weer lekker kunt toeren in je 1800.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.