Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
01-05-2013 22:12 #126869 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Hoi Lars,

Zal eens aan de site klussen..!
Xenon gaf een duidelijke vlek (strooilicht boven de scheidingslijn. Dat mag niet. Dus moest het xenon er uit. Met halogeen heb ik dat niet. Overigens helpen de heldere koplampen ook niet mee vermoed ik. Het lichtbeeld was goed genoeg.
Kentekenplaat zei de APK meester niets over! Hij weet overigens wel dat er in de kofferbak een originele ligt. Door de chromenlijst zien maar weinig mensen dat het niet mag. Ik ben wel eens aangehouden door de politie, en geen commentaar op de plaat gehad. Ofwel, ik gok nog steeds dat het goed gaat.

@Kevin, ja dat denk ik ook. Overigens heb ik ook wel redelijk lopen WOT-en, dus daar kan het ook aan liggen.
Stappenmotor moet ik even goed schoonmaken, het toerental bij stationair schommelt. De ene keer loopt hij 950 rpm, de tweede keer 1050. Dat moet beter kunnen.
Stiekem ziet dat closed loop idle valve er nog knap ingewikkeld uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2013 11:19 #126881 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Vannacht kon ik niet slapen, dus even nagedacht waar het probleem kan zitten dat hij zo zuipt, ondanks het hardrijden.

Als ik de VE table bekijk van Joost zijn Amazon B18 Turbo dan zie ik dat de getallen op een groot gebied bijna verdubbelen ten opzichte van mijn VE table. Wij hebben exact dezelfde injectoren, verdamper, slangen etc. Wat ik kan bedenken is dat een turbo dubbel zoveel brandstof verbruikt!?
Een andere logische beredenering kan zijn: Mijn verdamperdruk is veel te hoog! Ik heb er niet aan geschroefd. Wellicht heeft Jeroen van BS-autotune dat wel gedaan bij Joost toen hij de ECU heeft ingeleerd.
Als de LPG druk te hoog is, wordt er onder gelijke inspuittijd veel meer LPG ingespoten. LPG injectoren zijn vrij traag, dus het kan zijn dat ze hogere waarden in de VE table nodig hebben. In dat geval de LPG druk terugschroeven. Maar hoeveel!? Ik denk dat ik eind van de dag maar langs een LPG-boer rijd met een appeltaartje. Misschien kunnen zij die druk meten.

Bijgevoegd de twee tables.
Mijn table

Die van Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 16:31 #126939 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Boele ik kan hier niks over zeggen daar ik moet wachten op nieuwe nozzle's voor de lpg.
Wel kan ik je een advies geven:
Met het starten begin met pwm startup en niet met pwm closed loop deze regelt heel veel en kan daardoor een slecht stationair toerental geven.
Je start gewoon je auto hoe je hem nu hebt afgesteld dan ga je naar testen>idle valve en kijk je bij hoeveel% je motor zijn maximaal toerental(100%bv) geeft en bij welk zijn minimaal(78%).
Dit vul je in bij pwm closed loop dus van 100% tot 84%(900rpm) en dan start hij mooi hoog in toeren en is het stationair afstellen ook wat makkelijker.
Als je het begrijpt, hoop dat je er iets aan hebt ik doe het nu ook zo en begin best tevreden te worden over de start en het stat toerental (hij starte wel goed maar liep maar 600 toeren en viel dus uit)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 11:19 #127050 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Kevin de Leuw" schreef:
Boele ik kan hier niks over zeggen daar ik moet wachten op nieuwe nozzle's voor de lpg.
Wel kan ik je een advies geven:
Met het starten begin met pwm startup en niet met pwm closed loop deze regelt heel veel en kan daardoor een slecht stationair toerental geven.
Je start gewoon je auto hoe je hem nu hebt afgesteld dan ga je naar testen>idle valve en kijk je bij hoeveel% je motor zijn maximaal toerental(100%bv) geeft en bij welk zijn minimaal(78%).
Dit vul je in bij pwm closed loop dus van 100% tot 84%(900rpm) en dan start hij mooi hoog in toeren en is het stationair afstellen ook wat makkelijker.
Als je het begrijpt, hoop dat je er iets aan hebt ik doe het nu ook zo en begin best tevreden te worden over de start en het stat toerental (hij starte wel goed maar liep maar 600 toeren en viel dus uit)


Hoi Kevin,

Van Ferdy heb ik begrepen dat het alleen voor kan komen als de tijd dat de injectoren geopend staan erg dicht in de buurt komen van de minimale openingstijd van de injectoren. Is niet het geval. Ik ben afgelopen donderdag even naar Velp op en neer gereden, als ik rustig rijd haal ik al weer 1:7km. Ik heb gewoon wat teveel lopen trappen. :) AFR kan ik nog wel wat verder aanpassen. Samen met Ferdy hebben we het eea doorgelopen. Er zitten nog een paar problemen/verbeterpunten. Helaas moet de kabelboom wel er weer helemaal uit om het netjes te doen. Tijdelijk proberen extra losse draden.

- Spanningsverlies; Op de accu meet ik 14,4 bij 2500rpm, dan zie ik op de laptop slechts 13,1 volt. Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor bijvoorbeeld de bobinespanning. Ik heb het als volgt gemonteerd; + van accu naar startmotor, startmotor naar orig. zekeringkast, orig. zekerkast naar injectiezekeringkast, injectiezekeringkast - ecu. Blijkbaar zit daar dus best wat verschil in. Even kijken of ik verschil merk met lopen van de auto door de + rechtstreeks op de injectiezekeringkast te zetten.

- Throttle Position Sensor; Ik heb de massa van de TPS verkeerd begrepen, ik heb hem op het spruitstuk geaard, dit moet echter op een dun zwarte sensorground van bijvoorbeeld coolingwater of luchttemperatuur. Dit zijn signalen die de ECU moet omvormen. Minimale pieken zorgen nu voor noise. Mijn TPS klappert dan bij stationair tussen de -2% en de +6%. Dan gaat de motor rare dingen doen.

- Geen werkende RPM teller. Ik heb het geprobeerd zelf uit te vinden, maar dat is me niet gelukt tot nu toe.
Zo zit de teller origineel (inductie)

Ik had het zelf zo getekend, maar zo werkt het niet. De spoel van het relais maakt inductie waardoor de RPM zou kunnen werken. Ik hoor het relais wel klapperen, dat werkt dus wel. Kan het zijn dat ik een weerstand van moet monteren zodat het meer op een bobine lijkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 11:53 #127051 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
1 op 7 huh dan doe je iets niet goed ik haalde op schadelijke afstelling 1 op 9 op de snelweg(met een motor die 1,5 keer zo groot is).
Op je schema zie ik dat je je ecu puls pakt is dit een + puls of een - puls?
Ik zelf heb de puls van de bobines zelf weer gepakt en werkt prima:

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 12:17 #127053 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Het opknappen van mijn 1800E
De toeren teller van een 1800e werkt via een doorlus impuls . de min kabel die normaal naar de bobine gaat ,gaat bij de 1800e eerst naar de rpm meter en wordt dan pas op de bobine aangesloten vandaar de twee witte draaden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 12:44 #127054 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Ronald Zwerus" schreef:
De toeren teller van een 1800e werkt via een doorlus impuls . de min kabel die normaal naar de bobine gaat ,gaat bij de 1800e eerst naar de rpm meter en wordt dan pas op de bobine aangesloten vandaar de twee witte draaden


Klopt, Ronald. Aan de massazijde. Ik heb de lus ook getekend op het gele kladblok. Daarom gaat volgens mij bovenstaand schema van Kevin niet op. Ik had die ook al gezien op het msextra forum.

@Kevin: Ik ben nog teveel aan het testen/tunen/veranderen/ om een gemiddeld verbruik te bepalen. Over een paar weken weet ik meer. Ben je ook op het kampeerweekend? Lijkt me leuk jouw project te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 12:54 #127055 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Het opknappen van mijn 1800E
Je hebt de lus wel getekend maar aan 12v verbonden de toerenteller zit normaal tussen het min circuit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 13:59 #127061 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik ben niet bij het kampeerweekend, gemiddled verbruik snelweg heb ik ook enkel gemeten naar de elandrun toe hoor:P maar rijd je nu op benzine of op lpg?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2013 14:36 #127062 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Kevin de Leuw" schreef:
Ik ben niet bij het kampeerweekend, gemiddled verbruik snelweg heb ik ook enkel gemeten naar de elandrun toe hoor:P maar rijd je nu op benzine of op lpg?


Benzine loopt en start hij al als een normale auto, dus dat is goed. Rijd vanaf de APK alleen nog maar op LPG.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.