Donkerblauwe Amazon uit 1967

Lees meer
01-12-2016 21:36 - 01-12-2016 21:38 #165297 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967

Saskia De Vos schreef : Natuurlijk werden de dreunplaten niet op het blote metaal gekleefd (als je zo stom bent, zou je de naam 'carrossier' ook niet verdienen :blink: ). De bestaande lak werd verwijderd tot op het blote metaal, vervolgens kwam daar een epoxy-primer en een gewone primer overheen, daarna (!) de dreunplaten en dan pas de laklaag.

Sorry, Saskia maar dat had ik uit je eerdere verslag niet helemaal goed begrepen. Zoals je t hier omschrijft klinkt het degelijk en goed!
En je moest eens weten hoeveel beun de hazen lekker overal overheen spuiten (als t maar glimt!) en zichzelf toch nog "carrossier" durven te noemen B).
Maar nogmaals, dit ziet er goed uit en kan er weer jaren tegen!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-12-2016 13:20 #165305 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Bedankt. :) Ik vond het zelf nogal logisch, vandaar dat ik misschien niet helemaal duidelijk was. ;)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2016 18:08 - 18-02-2019 18:12 #165822 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Wat heeft een mens anders te doen op Kerstdag. Juist: het nieuwe ondertapijt in de auto plaatsen:







De set komt van Scandcar vandaan en is zevendelig. De pasvorm is redelijk goed. Enkel op de tunnel zit het wat te ruim en een beetje in de vloerbakken van de passagiers. De foto's zijn wat overbelicht, de kleur is zwart, niet grijs. Ze komen compleet met vilten ondermatten, die aan de randen wel wat bijgetrimd moesten worden, maar het materiaal verwerkt makkelijk. Ook zijn de viltdelen al voorbereid met een kleeflaag, waardoor ze makkelijk op de onderkant van de eigenlijke matten kunnen worden bevestigd. Uiteindelijk zie je maar weinig van dit tapijt, omdat er bovenop nog een andere, losse, vierdelige mat ligt, maar zo is het allemaal ook beter schoon te houden.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2016 08:32 - 28-12-2016 08:55 #165826 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
De Amazon is kwetsbaar voor lekwater in/op de vloer, vaak de lekkende voorruit. Je wil dus dat er geen water contact maakt met de bodem.
Ik gebruik een betumenlaag met plakzijde, Engelse makelijk Dynamat,die plakken we met een fohn om goede hechting overal te krijgen, vast enloopt door en ca. 4 cm omhoog aan de zijkanten, functie zowel geluidsdemping als bescherming.
Daaroverheen kan een reproductie mattenset.
Dit gaat al jaren goed met de wagens waar we dit hebben toegepast
De originele rubbermatten, met de matten eronder is weer beschikbaar, maar kost een kapitaal.
Alleen als originaliteit belangrijk is, zou ik dat doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2016 09:05 #165827 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Zoals je kan zien in de vorige berichten.. de bodem is al klaar en is (enkel) voorzien van nieuwe antidreunmatten. Er komt geen geluidsisolatie (meer) in. Lees: er wordt niets op de vloer gekleefd.

De nieuwe mattenset bedekt de hele vloer en komt samen met vilten ondermatten. Dat volstaat als demping. Zeker omdat boven deze matten ook nog een andere losse set matten ligt. Alle matten liggen los, dus kunnen makkelijk verwijderd worden om ze te reinigen/drogen.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2016 11:58 #165828 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Regelmatig checken of het nat is moet toch altijd als je elke dag met een amazon rijd. Doe het zelfs regelmatig bij mijn volvo 940. Ik heb destijds de binnen (bodem) kant van mijn combi ook ontroest en in de verf gezet. Vervolgens alles met dak bitumen bekleed. Voordeel van dakbitumen is dat je dit redelijk heet kan stoken want het is 5 mm dik en het vloeit ook nog is goed waardoor alle naadjes dichtvloeien. De rest heb ik met shellkit afgekit. Is ook een hele goede antidreun materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2016 08:14 #165843 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ja, er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden...
Het voordeel van de dynamat is dat hij een folielaag heeft,daar kun je strips met klittenband op plakken om het schuiven van de matten te voorkomen.
Als de wagen gestald staat doe ik de matten omhoog.
Er wordt ook wel met Bison tix gewerkt, maar dat is brand gevaarlijk en heeft er bijna voor gezorgd dat een Amazon in de fik is gegaan.
CO blusser bleek zeer effectief (poeder geeft grote problemen)
Maar dit is off topic.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2017 15:05 #165903 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Mja, ieder zijn eigen ding en voorkeur natuurlijk. Ik heb ook opzoekingen gedaan omtrent dynamatt (en vergelijkbare) akoestische en/of thermische isolatie. Maar uiteindelijk was ik toch meer gewonnen voor de conventionele oplossing met nieuwe antidreunmatten en tapijt. Ik heb er geen behoefte aan om de Amazon muisstil te maken, dat hoort net bij de charme van het rijden in een oldtimer. En eigenlijk valt het met die herrie ook best goed mee. Ik merk toch weinig verschil met voordien eigenlijk.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-07-2017 18:52 - 01-02-2019 16:44 #170314 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Blijkbaar al even geen update meer geplaatst:

De Amazon werd op zaterdag 18/03/2017 getaxeerd in "Wim's Garage" aan de Koopvaardijlaan te Gent. De taxatie werd georganiseerd door de oldtimerclub Gentsche Retro Wielen (GRW) en lokte kennelijk wel heel wat kandidaten. Het was inmiddels ook al de tweede taxatieronde, door het grote succes van een eerste taxatiedag. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk tevreden ben, al viel het mij wel op dat de taxateurs weinig kennis hebben van onze Volvo-oldtimers. Je kan uiteraard niet verwachten dat zo'n taxatie-expert het fijne weet van élke oldtimer die er rondrijdt, maar toch kan een beetje (voor)kennis een slok op de borrel schelen. Zo hebben ze dus ook weinig of geen benul van wat bijvoorbeeld net bijzonder is aan je wagen (zeldzame accessoires, verbeteringen etc) dan wel niet. Maar goed.



Toen ik na de taxatie naar huis reed merkte ik 1. dat mijn dashcam het niet meer deed en 2. dat het dimlicht ergens halverwege plots uitviel. Standlichten deden het wel. Twee toevalligheden die niets met elkaar te maken hadden. Zo kan het bijvoorbeeld al erg helpen om de draad van de dashcam niet te dicht bij het portier aan passagierszijde te leiden. Bleek dat ik die net iets te ijverig had 'weggemoffeld' en dus op een gegeven moment tussen de portierscharnieren moet terechtgekomen zijn. Draad door. Oeps.

Het dimlicht-probleem leverde iets meer hoofdbrekens op. Ik was er al snel uit dat de vermoedelijke boosdoener de grootlichtschakelaar was (voetschakelaar). Ik had al eerder eens gelezen dat een defect, of corrosie aan deze schakelaar of contacten ervan, bepaalde storingen kon geven zoals het uitvallen van de dimlichten. En inderdaad, toen ik de voetschakelaar eens een keertje aan- en uitklikte, deden de dimlichten het plots weer. Gezien ik enkele maanden daarvoor ook al eens zo'n storing gehad had (en nog niet wist waar het aan kon liggen) was het kennelijk toch tijd om er iets aan te doen. Dus de voetschakelaar gedemonteerd. Die bleek niet honderd procent fris meer. De contacten waren gecorrodeerd (er viel een hoopje stof uit ook) en van één van de (drie) schroefverbindingen bleek het schroefje in het verleden al eens afgebroken, waardoor dit niet goed meer kon worden vastgezet. Better safe than sorry, dus een nieuwe besteld via Nordicar. De geleverde schakelaar was redelijk snel in huis, maar bleek na enkele pogingen (vier kliks!) er de brui aan te geven. Bij elke volgende poging werd het gedrag van de schakelaar vager en vager, maakte steeds minder een duidelijke 'klik' en had ik om de duur helemaal geen groot- of dimlichten meer. Eén en ander doorgemeten en de boosdoener bleek wel degelijk - opnieuw - de schakelaar. Uiteindelijk via Nordicar kosteloos een nieuwe bekomen. Hopelijk gaat deze dan toch iets langer mee...

Helaas blijkt, bij geen van de bekende en minder bekende leveranciers nog de 'originele' voetschakelaar te koop. De nieuwe hebben allemaal een andere vorm of andere afwijkingen. Ze zijn compatibel, maar ik vond het wel een beetje jammer dat de 'originaliteit' er niet meer is (hoewel je door het tapijt weinig ziet van de schakelaar). Als ik ooit een goede tweedehandse tegenkom, zal ik die wel aanschaffen. Al was het maar als reserve.

Tenslotte een paar weken geleden nog de radiator doorgespoeld en de koelvloeistof ververst. Het niveau stond nogal laag en in het expansievat zag het er maar troebel uit. Expansievat zo goed mogelijk schoongemaakt binnenin en de koelvloeistof afgelaten. Uiteindelijk bleek het best mee te vallen; de koelvloeistof zag er eigenlijk nog best helder uit. Ook bij het doorspoelen van de radiator had ik al snel weer helder water. Gevuld met leidingwater, laten warmdraaien en ontluchten. Vervolgens opnieuw afgelaten en gevuld met verse koelvloeistof. We kunnen er weer wat tegen!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2017 21:46 #170315 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Je taxatie had mogelijk hoger uitgevallen als je hem door de VKV had laten taxeren. Mijn schoonvader had zijn volvo 145 na het spuiten laten taxeren en de waarde van de auto was 5300 euro en met de extra's zoals verstralers, navigatie, extra koeling, brandblusser etc etc kwam de taxatie op 8400 euro.

Maar je hebt hem weer laten taxeren en dat is belangrijk. Al ben ik wel benieuwd wat het verschil zou zijn tussen je huidige taxatie en die van de VKV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.